ایران، پر تضاد از دیدگاه خارجی‌ها

سی تی پست
سی تی پست

» گزارش سی‌تی پست از تجربه جهانگردان آمریکا

ند لامونت سوغات جالبی از تهران آورده که روی میز دفترش در گرینویچ گذاشته است. یک قوطی کلاسیک کوکا، با لوگوی انگلیسی در یک طرف و لوگوی فارسی در طرف دیگر.

وی می‌گوید، چطور یک مارک آمریکایی در کشوری تولید می‌شود که “مرگ بر آمریکا” شعار مشهور آن است. این نمونه ای از تناقضاتی است که ایران در نظر جهانیان دارد.

لامونت، از اعضای سابق انجمن شهر، که نامزد سنا نیز بوده است، قصد دارد مشاهداتش از سفر هشت روزه به ایران را به اشتراک بگذارد. او هفته آینده با سناتور ریچارد بلومنتال دموکرات و همچنین دانشجویان دانشگاه ایالتی کنکتیکات دیدار خواهد کرد.

در سفر اخیر که زیر چتر گروه اقتصادی «سازمان روسای جمهور جوان» انجام گرفت، جنیفر ادمز بلداک از ساکنان دیگر گرینویچ نیز شرکت داشته است. لامونت می‌گوید: “آمریکا واقعا در ذهن آنهاست. آهنگ‌های کیتی پری را می‌خوانند و در فیسبوک هستند.”

یادش می‌آید در شهر قم با یک روحانی ملاقات کردند که به مسافران آمریکایی گفته بود، از این‌که اعضای جوان خانواده‌اش زمان زیادی را در فیسبوک سپری می‌کنند ناراحت است.

بلداک که در صنعت چاپ  کار می کند می‌گوید، مرز میان چیزهای مجاز و غیرمجاز بسیار نامشخص است. وی می‌گوید: “خیلی چیزها عملا غیرقانونی است اما از آن چشم‌پوشی می‌کنند. اجازه ندارید اعتراض کنید، اما من با هر کس که حرف می‌زدم با سیاست دولت مخالف بود. اجازه ندارید مهمانی بگیرید، با جنس مخالف نشست و برخاست کنید و الکل بنوشید، اما همه این‌ها پشت درهای بسته انجام می‌شود.”

آن‌ها می‌گویند که با وجود جو غرب‌گرایی در خیابان‌های تهران، اما می‌توانستند دست سرکوبگر و اقتدارگرای رژیم را ببینند. لامونت می‌گوید: “در سطح خیابان تغییراتی انجام شده اما روحانیون فرق دارند.»

به گفته آنان، همه‌جا یک مامور مودب اما بسیار مراقب و هشیار سازمان اطلاعات همراه‌شان بوده است. لامونت می‌گوید: «او هر شب گزارش می‌داد.”

بلداک می‌گوید، رعایت مقررات حجاب، که برای تمام زنان اجباری است، سخت بود. “کمی بخاطر حجاب اذیت شدم.”

در حالیکه در برخی مناطق تحمل بیشتر است، اما روشن بود نباید زور و اجبار را نادیده گرفت. بلداک مواجهه با یک عضو بسیج را هنگام بازدید از سفارت سابق آمریکا به یاد می‌آورد.

آن‌ها می‌گویند، نوعی حس محاصره به آدم دست می‌داد که رهبری کشور آن‌را تشویق می‌کند. تقریبا تمام خیابان‌ها یادآور کسانی است که در جنگ ایران و عراق کشته شده‌اند.

لامونت می‌گوید: “حت حمله بودن یعنی چه، چرا باید از خودمان محافظت کنیم… آن‌ها به لولو نیاز دارند. حکومت دینی به لولو نیاز دارد.”

این نامزد پیشین سنا که در کسب و کار آموزش و فناوری است می‌گوید، قصد تجارت با ایران را ندارد، اما بقیه به آن فکر می‌کنند. وی می‌گوید، حدود 200 نفری که در آن هتل بسر می‌بردند، همه در حال آماده شدن برای کار با ایران بودند. ایران تحت تحریم‌های آمریکا و متحدان اروپایی بوده است، اما احتمال لغو آن‌ها در صورت امضای توافق جامع هسته‌ای با شش قدرت جهانی وجود دارد.

لامونت می‌گوید، زمان بسیار هیجان‌انگیزی برای سفر به ایران است.

 

منبع: سی تی پست - 4 مه  2015