دلار پایین نیامد

نویسنده
نازنین کامدار

» افت چند ساعته و سخنان متفاوت سیف

در حالی که پس از اعلام نتایج مذاکرات لوزان، برخی رسانه های خبری نزدیک به دولت از افت ۲۰۰ تومانی قیمت دلار در روز تعطیل خبر داده بودند، قیمت ارز روز گذشته در حد آخرین روز کاری سال ۹۳ باقی ماند، هرچند برای کمتر از چند ساعت، قیمت ۳۱۰۰ تومان را تجربه کرد.

در این میان اما اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، سیگنال هایی درباره تثبیت بازار ارز نشان داد.وی از عدم دخالت دولت در کاهش احتمالی نرخ ارز خبر داده و گفته دولت جلو این کاهش را نخواهد گرفت اما نوسان را کنترل می کند.

سایت های خبری دیروز درباره نوسان های قیمت ارز در اولین روز کاری سال جدید و  پس از توافق مقدماتی در لوزان چنین نوشتند: “بازار ارز و سکه با حضور نسبتا زیاد خریداران و فروشندگان همراه شد و توجه‌ها بخصوص بعد از رسیدن به تفاهم در مذاکرات هسته‌ای به سمت و سوی قیمت ها جلب گردید. هر دلار آمریکا در بازار از نزدیکی‌های ظهر ۳۱۰۰ تومان فروخته و به قیمت ۳۲۰۰ تومان خریداری می شد، اما رفته رفته قیمت‌ها دچار تغییر شد و قیمت فروش آن تا ۳۱۷۰ و قیمت خرید هر دلار به ۳۲۵۰ افزایش یافت که به نظر می‌رسد این تغییرات به دلیل رفت و آمد افراد و تغییر تقاضا برای خرید یا فروش، بازار را در نوسان قرار داده است.اما با این حال قیمت ارز اندکی نسبت به تعطیلات عید و قبل اعلام نتایج مذاکرات هسته کمتر شده است و تقریبا به همان قیمت اواخر اسفند سال ۱۳۹۳ رسیده است. در مجموع به نظر می‌رسد امروز به طور نسبی میزان خرید ارز نسبت به فروش آن کمتر است. همچنین به طور متوسط هر یورو ۳۴۰۰ تا ۳۴۵۰ تومان خریده و ۳۵۰۰ تا ۳۶۰۰ تومان فروخته می‌شود. پوند انگلستان نیز ۴۶۵۰ تا ۴۸۰۰ خریداری و ۴۸۰۰ تا ۴۹۵۰ فروخته می‌شود. درهم امارات هم ۸۵۰ تا ۸۸۰ خریداری و ۹۰۰ تا ۹۱۵ تومان عرضه می شود.سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نسبت به قیمتی که در تعطیلات نوروز تجربه کرد، حدود ۱۵ هزار تومان کاهش یافته است و به طور متوسط ۸۸۵ تا ۸۹۵ هزار تومان خریداری و ۹۱۵ تا ۹۲۰ هزار تومان به فروش می رسد”.

قیمت دلار در بازار معاملات روز شنبه در حالی همان ۳۲۵۰ تومان باقی ماند که سایت انتخاب در روز جمعه در خبری چنین ادعا کرد: “برخی فعالان بازار ارز می گویند پیش از انتشار بیانیه مشترک هسته ای ایران و ۱+۵ ، گمانه زنی ها در باره احتمال افت نرخ ارز در بازار مطرح بوده است. نرخ دلار که پیش از این تا ۳۳۰۰ تومان فروخته می شد امروز به ۳۱۰۰ تومان رسیده است. برخی از آنها این کاهش نرخ را ادامه دار و احتمال تداوم این روند را تا رسیدن به قیمت پایین تر از ۳۰۰۰ تومان محتمل می دانند. عده ای این کاهش را مقطعی و تابعی از بار روانی ناشی از انتشار بیانیه تفسیر می کردند و احتمال بازگشت قیمت ها را دور از ذهن نمی دانستند. تعدادی نیز تمام داستان نرخ ارز را در چارچوب عرضه و تقاضا تحلیل می کردند و می گفتند چنانچه دلارهای انبوهی که در دست خانواده هاست از ترس تداوم افت قیمت دلار یه بازار سرازیر شود نرخ ارز همچنان سیر نزولی خود را طی خواهد کرد. بودند عده ای هم که قیمت را تابعی از تصمیم دولت می دانستند و با نقل قول سخنان افرادی همچون ولی الله سیف رییس بانک مرکزی و اسدالله عسگر اولادی عضو اتاق بازرگانی پایین آمدن بیش از حد نرخ ارز را عاملی برای رشد نرخ تورم معرفی می کنند. به نظر می رسد برای شفاف شدن روند تحولات بازار ارز باید تا روزهای آینده که بازار ثبات خود را خواهد یافت ، منتظر ماند”.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در شماره دیروز خود تحت تاثیر ادعای سایت ها درباره افت ۲۰۰ تومانی دلار و پیش از بازگشت قیمت دلار به ۳۲۵۰ تومان، در مطلبی با عنوان “آماده باش قیمت ها در بازار ارز” نوشت: “به نظر می‌رسد پس از آشکار شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای و اعلام تفاهم ایران با ۱+۵، انتظار برای کاهش نرخ ارز میان بازیگران بازار بالا رفته است. روز جمعه با وجود تعطیلی رسمی صرافی‌های مجاز، معاملات محدودی در بازار غیررسمی با نرخ‌هایی نزدیک به ۳۲۰۰ تومان میان دلالان صورت گرفت، امری که با وجود غیر قابل پیش‌بینی بودن بازار تا حدودی نشان‌دهنده سمت و سوی انتظارات در روز ابتدایی هفته جاری است. به‌نظر می‌رسد تکانه روانی مذاکرات می‌تواند در روز شنبه قیمت‌های بازار را تا حدی تعدیل کند، این در حالی است که با وجود نتایج مثبت مذاکرات، توافق نهایی صورت نگرفته و در وضعیت تحریم‌ها و درآمدهای ارزی کشور تغییر خاصی رخ نداده است تا کاهش احتمالی بیشتر ناشی از هیجانات روانی باشد. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی ورود نهاد سیاست‌گذار برای جلوگیری از ریزش شدید هیجانی قیمت‌ها به مدیریت نوسانات بازار کمک کند”.

این روزنامه همچنین به نقل از یک “منبع موثق” خبر داد که برای مدیریت نوسانات برنامه خاصی وجود دارد تا بازار با شوک قیمتی منفی مواجه نشود.

دنیای اقتصاد افزود: “آنچه در بازار ارز اهمیت دارد ثبات نسبی قیمت‌ها است و جزر و مدهای شدید پیش‌بینی‌پذیری و انجام فعالیت‌های اقتصادی را برای فعالان دشوار خواهد کرد؛ بنابراین حضور نهاد سیاست‌گذار در هنگام ریزش برای مدیریت نوسانات و انتظارات بازار از اهمیت خاصی برخوردار است. در اسفندماه دلار تحت‌تاثیر جو روانی و خوشبینی به نتایج مذاکرات قسمتی از ارزش خود را از دست داده بود. قیمت دلار در تاریخ یک اسفند سال گذشته ۳۴۲۰ تومان بود، اما در کمتر از ۳۰ روز این ارز ۸۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. از سوی دیگر، به اعتقاد کارشناسان کاهش شدید نرخ ارز از شاخص‌های بنیادین اقتصاد مانند نرخ تورم پیروی نمی‌کند و در صورت ریزش بار دیگر قیمت در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت. کاهش شدید نرخ ارز صادرات کشور را نیز با ضرر مواجه خواهد کرد”.

توصیه روزنامه اقتصاد مبنی بر جلوگیری از سقوط قیمت ارز در حالی بود که ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی از عدم دخالت دولت در اینن باره خبر داده و گفته است: “اجازه دهید قیمت ارز را پیش بینی نکنم؛ چراکه نرخ ارز به عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد و خوشبختانه ما سال گذشته شاهد ثبات نسبی در این بازار بودیم لذا باید اجازه دهیم نرخ ارز متناسب با واقعیت های اقتصادی خودش را تطبیق دهد، اما روندی که در یکسال گذشته طی شده، روند مثبتی بوده است. بانک مرکزی به هیچ وجه جلوی پایین آمدن قیمت بازار را نمی گیرد؛ بلکه از بازار مراقبت می کند تا نوسانات موقت را که ناشی از یک شوک و هیجانی پیش‌بینی نشده است، کنترل کند و در غیر آن صورت دلیلی ندارد که بانک مرکزی دخالتی داشته باشد”.

او افزوده است: “نرخی که منجر به رشد اقتصادی، حمایت از تولید و اشتغال شود، آن نرخ مورد حمایت بانک مرکزی است و بهترین نرخ نیز، نرخ تعادلی است که در بازار وجود دارد و بانک مرکزی از ثبات نرخ ارز در بازار حمایت می کند”.