وقتی رجزی می خوانند که واقعیت ندارد

نویسنده

» مقاله جروزالم پست درباره تاثیر تحریم ها

جوانا پارازژوک

رسانه های تحت کنترل دولت ایران درباره تاثیر تحریم ها بر وضعیت اقتصادی کشور و مردم ایران، پیام های ضد و نقیضی پخش می کنند آیت الله خامنه ای رهبر ایران، سرداران سپاه پاسداران همچنان بر این ادعا هستند که ایران می تواند بر تحریم ها غلبه کند.

اگرچه پرس تی وی، شبکه انگلیسی زبان ایران که هدفش رساندن پیام به غرب است، گزارش هایی را آغاز کرده است که نشان می دهد تحریم ها مشکلاتی برای مسائل بشردوستانه بوجود آورده است.

خبر اصلی چند روز قبل پرس تی وی درباره مشکلاتی بود که تحریم ها برای تهیه داروهای اساسی بوجود آوره است. تیتر خبر این بود: “تحریم های غرب جان بیماران ایرانی را به خطر انداخته است”.

در این گزارش یکی از بیماران می پرسد که چرا مردم عادی باید به دلیل کمبود دارو از بین بروند، گزارش قبلی این شبکه نیز درباره به خطر افتادن جان شش میلیون ایرانی بود و با ارائه اعداد و ارقام قصد داشت نشان بدهد که آمریکا و غرب دست به نسل کشی ایرنیان زده اند.

در این گزارش این سووال مطرح شده بود: “آیا غرب از نسل کشی یک جور لذت دگرآزارانه می برد یا ساده لوحانه معتقد است که دارد به اهداف شوم خود در کشورهای مسلمان می رسد؟”

رقم شش میلیون از نامه فاطمه هاشمی رفسنجانی به سازمان ملل بدست آمده است که در مورد مشکلاتی که تحریم ها برای انجمن بیماری های خاص بوجود آورده است، نوشته است.

این نامه دو ماه پیش نوشته شده است اما رسانه های ایران به تازگی آن را منتشر کرده اند.

تصمیم گیری برای پخش گزارش ها در مورد کمبود دارو بعد از گزارش سایت اصلاح طلب کلمه، نزدیک به میر حسین میر موسوی، تشدید شد. در این گزارش آمده است که اعضای کمیسیون صنایع مجلس در مورد اختصاص ارز دولتی ۱۲۲۶۰ تومانی برای خرید اتومبیل های لوکس نظیر پورشه تحقیق می کنند. این درحالی است که بیماران برای تهیه داروهایشان با مشکلات جدی روبرو هستند.

پرس تی وی در گزارشش در مورد کمبود دارو، اشاره ای به تحقیقات مجلس نکرد.

درحالیکه رسانه های داخلی تاثیرات تحریم های “غیرقانونی” بر تلاش های انساندوستانه را پررنگ کرده است، خامنه ای همچنان تاثیرات تحریم ها بر اقتصاد ایران را انکار می کند و می گوید که ایران هرگز دست از برنامه های اتمی اش بر نخواهد داشت.

خامنه ای در سخنرانی های رسمی، بارها ایرانیان را تشویق کرده است که دست از خریدن محصولات خارجی بردارند و به “اقتصاد مقاومتی” که مبنای آن کاهش وابستگی به درآمد نفتی، صرفه جویی و تقویت بخش خصوصی است، کمک کنند.

درحالیکه پیام خامنه ای همچنان مبارزه جویانه است، از سخن سایر مقامات مذهبی برمی آید که مردم ایران چنین احساسی ندارند.

سه آیت الله بزرگ ایران، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی از طریق یک نامه سرگشاده به خامنه ای و دولت ایران هشدار داده اند که مردم ایران از مشکلات اقتصادی، بالارفتن قیمت ها که اقشار کم درآمد را هدف قرار داده است، ناراضی هستند.

فرماندهان نظامی ایران نیز مثل خامنه ای همچنان مردم را به “اقتصاد مقاومتی” تشویق می کنند و می گویند که تحریم ها بر ایران تاثیر نداشته است اما به افزایش تولید نظامی داخلی کمک کرده است.

احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران روز دوشنبه گفت که تحریم های غیر منصفانه به پیشرفت علم و تکنولوژی ایران کمک کرده است. وحیدی که در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود گفت که تحریم ها به جنگ اقتصادی با ایران افزوده شده است و هدف از این تحریم ها صدمه زدن به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: “برنده این جنگ آن کسی نیست که ضربه اول را زده است. برنده کسی است که از ضربه آخر جان سالم به در ببرد.”

به گفته پروفسور اسکات لوکاس، کارشناس مسائل ایران و سیاست خارجی آمریکا در دانشگاه بیرمنگهام، پیام های ضد و نقیض ایران، به دلیل آشفتگی و عدم قطعیتی است که در داخل حکومت بوجود آمده است.

وی در ادامه گفت: “درحالیکه خط مشی اصلی تعیین شده توسط رهبر ایران، پیروزی “اقتصاد مقاومتی” است، نگرانی های فزاینده در مورد مشکلات اقتصادی تنش در سیاست داخلی ایران را بالا برده است. به همین دلیل درحالی که احمدی نژاد اوایل سال جاری گفت که تحریم ها یک مشت کاغذ پاره هستند و دیگران از جمله سید محمد مرندی، استاد دانشگاه گفتند که غرب و اروپا بیشترین صدمه را از تحریم ایران می بینند، حالا به جایی رسیده ایم که تلفات این جنگ اقتصادی دارد مشخص می شود.”

لوکاس می گوید: “استراتژی حکومت درمورد تحریم ها این است که مردم را در جنگ با دشمن ظالم، متحد کند. بنابراین پیام ها در مورد پیروزی ایران در این جنگ ادامه خواهد داشت، صدمه ای که دشمن به مردم ایران زده است، پررنگ خواهد شد.”

جروزالم پست، ۳۰ اکتبر