نامزدهای انتخاباتی و سیاست داخلی

نویسنده

» گزارش رادیو کانادا از انتخابات ایران

اتنخابات ریاست جمهوری ایران نیز به مانند دیگر کشورهای جهان، براساس ملاحظات سیاست داخلی به روی صحنه می رود. در ایران به مانند غرب، پراهمیت ترین مسأله اقتصاد است و رییس جمهور احمدی نژاد نیز مدام به دلیل عملکرد ضعیف خود طی چهار سال اخیر مورد اعتراض قرار می گیرد

 

محمود احمدی نژاد که با وعده آوردن پول نفت سر سفره مردم، مبارزه با فقر و ریشه کن کردن فساد مالی به قدرت رسیده، امروز از سوی رقبایش به بی کفایتی متهم است. احمدی نژاد در پاسخ به اعتراض ها ادعا می کند که وضعیت کشور کاملاً با ثبات است و نرخ رشد در ایران “حتی از مرز ۵ درصد نیز گذشته است”.

 

طبق آمارهای رسمی، نرخ بیکاری در ماه آوریل ۱۲ ممیز ۵ درصد بوده و این میزان بی شک میان جوانان کمتر از ۳۰ سال که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند بیشتر است. تورم نیز به طور میانگین در سال ۲۰۰۸ به ۲۵ درصد رسید. از دید اکثر مردم ایران، وضعیت کشور درحال حاضر نگران کننده است.

 

آینده نیز چندان روشن به نظر نمی رسد. کاهش رشد اقتصاد جهانی، و حتی رکود اقتصادی در بسیاری از کشورها، باعث کاهش قیمت نفت شده است. در ژوئیه ۲۰۰۸، قیمت هر بشکه نفت ۱۴۷ دلار بود، ولی در ماه فوریه قیمت آن به ۴۰ دلار رسید و در بهار امسال قیمت هر بشکه نفت تقریباً ثابت شده و به مرز ۶۰ دلار رسیده. این درحالی است که نفت و گاز ۸۰ درصد از صادرات ایران را تشکیل می دهد.

 

شرایط فعلی این فرصت را برای رقبای محمود احمدی نژاد به وجود آورده تا وی را محکوم کنند به اینکه چرا درآمد نفتی را برای سال های سخت ذخیره نکرده. آنها معتقدند که وی ثروت ملی را، به ویژه با توزیع پول در میان فقرا که اساس انتخابات او را تشکیل می دهد، حیف و میل کرده است.

 

برنامه میرحسین موسوی بر این اساس است که “درآمد نفت نباید به صورت پول و به طور مستقیم به زندگی مردم وارد شود، بلکه باید صرف ایجاد شغل و احداث واحدهای صنعتی گردد تا بدین ترتیب تولید در کشور افزایش یابد”. ازطرف دیگر، موسوی همچنین اظهار داشته که “تورم را یک رقمی خواهد کرد”.

 

موسوی که در زمینه سهمیه بندی مواد غذایی و نظارت بر قیمت ها در اواخر سال های ۱۹۸۰ زمانی که نخست وزیر بود شهرت دارد، امروز خود را طرفدار بخش خصوصی معرفی می کند و در برنامه اش نوشته است که “بخش خصوصی باید خود را برای ایفا کردن نقش های مهم تری در ساختارهای تأثیرگذار کشور آماده کند”.

 

او همچنین معتقد است که “تقویت بخش خصوصی باید در همه حوزه ها انجام شود”. موسوی همچنین قصد دارد کانال های تلویزیون خصوصی در ایران تأسیس کند. این درحالی است که علی رغم ممنوعیت های وضع شده از سوی دولت جمهوری اسلامی، بسیاری از منازل از شبکه های ماهواره ای استفاده می کنند و به تمامی کانال های خارجی دسترسی دارند.

 

منبع: رادیو کانادا، اول ژوئن