از کوهیار گودرزی هیچ خبری نیست

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نگرانی از بیماری دانشجویان زندانی

در حالی که سه هفته از بازداشت کوهیار گودرزی می‌گذرد، هنوز هیچ خبری از وی و محل نگهداری وی در دست نیست. در همین حال وحید لعلی‌پور، همسر مهدیه گلرو به زندان منتقل و وضعیت مجید دری در زندان بهبهان نیز وخیم گزارش شده است. نزدیکان وی گفته اند “کیفیت غذای این زندان در بدترین حالت است و امکانات پزشکی نیز نزدیک به صفر است”.

 

وضعیت وخیم مجید دری

بنا به اعلام برخی نزدیکان مجید دری، وضعیت جسمی این دانشجوی محروم از تحصیل در زندان بهبهان، رو به وخامت گذاشته است.

یک منبع موثق نزدیک به خانواده دری، در این زمینه به “روز” گفت: “پیش از این خانواده مجید دری چندین بار نسبت به شرایط غیرانسانی نگهداری وی اشاره و به آن اعتراض کرده بودند. خود مجید نیز  در این زمینه شکایت کرده بود، اما هیچ‌کدام از مسوولان به شکایات وی و خانواده‌اش توجه نکردند”.

وی درباره وضعیت مجید دری می افزاید: “در زندان بهبهان، فضای کافی برای همه زندانیان وجود ندارد. تهویه مناسبی انجام نمی‌شود و امکانات سرویس بهداشتی این زندان بسیار کم است. کیفیت غذای این زندان در بدترین حالت است و امکانات پزشکی نیز نزدیک به صفر”.

مجید دری، در نخستین روزهای پس از انتخابات بازداشت و به بند 350 زندان اوین منتقل شد. وی پس از گذراندن یک سال حبس در زندان اوین،به زندان بهبهان منتقل شده است. وی که به 6 سال زندان محکوم شده، تاکنون حق استفاده از مرخصی  نداشته است.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند  مجید دری – که مبتلا به بیماری میگرن است – در روزهای گذشته به طور مداوم حالت تهوع و سرگیجه داشته است.

این منبع نزدیک به خانواده دری می‌گوید: “تنها اطلاعی که ما داریم این است که مجید را چند بار به درمانگاه این زندان منتقل کرده‌اند، اما به دلیل کمبود امکانات مداوایی انجام نشده است. گویا مجید چندین بار هم در زندان بیهوش شده است”.

پیش از این نیز یکی از نزدیکان دری گفته بود: “متاسفانه مجید وضعیت خوبی در زندان ندارد. وضعیت جسمی او به شدت به هم ریخته است و روزهای سختی را در زندان می‌گذراند. او دچار بیماری میگرن هم هست و تشدید بیماری باعث نگرانی نزدیکان او شده است. مجید در نخستین روزهای بعد از انتخابات بازداشت شده و دراین مدت شرایط سختی را تجربه کرده است. مدت‌ها در سلول انفرادی بوده وماه‌هاست که در تبعید زندان می‌گذراند”.

 

ادامه بی‌خبری از کوهیار گودرزی

با گذشت بیش از بیست روز از بازداشت کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر، هنوز هیچ‌گونه اطلاعی از محل نگه‌داری و نهاد بازداشت کننده وی در دست نیست. مینا جعفری، وکیل کوهیار گودرزی در گفت‌و‌گویی  اعلام کرد: “از آن جایی که پرونده کوهیار در دادسرای اوین است و وکلا نمی‌توانند به آن وارد شوند تا زمانی که دادگاه برگزار شود، هیچ دسترسی به پرونده ندارم”.

 وی اضافه کرده است که  ”برای پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی نیز پرونده‌ای با اتهام اقدام علیه امنیت ملی تشکیل شده و به دادگاه ارجاع شده است”.

پیش از این یکی از دوستان کوهیار گودرزی گفته بود: “آن‌گونه که ما مطلع شده‌ایم، خود کوهیار حوالی ظهر روز یکشنبه هفته گذشته در تهران بازداشت شده است؛ متاسفانه نه  نهاد بازداشت کننده مشخص است و نه مکانی که کوهیار پس از بازداشت به آن منتقل شده. از وضعیت سلامتی او هم اطلاعی در دست نیست. مادر کوهیار روز دوشنبه و یک روز پس از بازداشت فرزندش، در حالیکه تنها و در منزلش در کرمان بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. نیروهای امنیتی کامپیوتر شخصی، تعدادی کتاب و لوازم شخصی کوهیار و مادرش را هم با خود برده‌اند. خانم مخترع در حال حاضر در زندان مرکزی کرمان و با زندانیان مواد مخدر و قاتل هم بند است”.

وکیل کوهیار گودرزی نیز همان زمان با اشاره به بی‌خبری از وضعیت این دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف٬ گفته بود: “پسرخاله کوهیاربرای پی گیری وضعیت او به دادستانی مراجعه کرده اما گفته‌اند ما اصلا نمی‌دانیم کجا و توسط چه کسی و اصلا چرا بازداشت شده و الان کجاست. پسرخاله کوهیار سپس به زندان اوین مراجعه کرده٬ آن جا هم گفته اند چنین کسی این‌جا نیست و ما خبر نداریم. بعد هم فردی در دادسرای زندان اوین به او گفته بروید اعلام آدم ربایی کنید”.

کوهیار گودرزی، از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر، آذرماه سال گذشته٬ هنگامی که عازم قم برای شرکت در مراسم ختم آیت‌الله منتظری بود نیز بازداشت و در دادگاه به یک سال زندان محکوم شده بود. وی پس از گذراندن دوران محکومیت خود، از زندان آزاد شد.

پیش از این یکی دیگر از نزدیکان کوهیار گودرزی هم گفته بود : “نه  نهاد بازداشت کننده مشخص است و نه مکانی که کوهیار پس از بازداشت به آن منتقل شده. از وضعیت سلامتی او هم اطلاعی در دست نیست. در روزهای گذشته بسیاری از دوستان و نزدیکان کوهیار به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند. سه تن از دوستان غیرسیاسی وی نیز درمیان احضارشدگان بوده‌اند و از آن‌ها درباره رفتارها و زندگی شخصی کوهیار سئوالاتی پرسیده شده. این مساله نگرانی درباره وضعیت کوهیار را افزایش می‌دهد. یعنی اگر در ابتدا تصور بر این بود که بازداشت خانم مخترع برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی درباره وضعیت فرزندش بوده، اکنون به نظر می‌رسد سناریویی علیه فعالان حقوق بشر نوشته شده و قصد بر این است که پروژه اعتراف گیری جدیدی را آغاز کنند”.

 

انتقال وحید لعلی‌پور به زندان اوین

وحید لعلی پور، همسر مهدیه گلرو فعال دانشجویی، برای گذراندن حکم  یک سال محکومیت بازداشت شد. وی در دادگاه تجدیدنظر به یک سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی به مدت چهار سال محکوم شده بود.

لعلی‌پور آذر ماه سال ۱۳۸۸ به همراه همسرش، مهدیه گلرو، در منزلش بازداشت شده و نزدیک به  ۳ ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوین گذرانده بود.

لعلی‌پور برای تحت فشار قرار دادن همسرش از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده بود، اما برای وی پرونده‌ای نیز در دادگاه انقلاب تهران گشودند که مقرر بود در تاریخ ۱۳ مرداد ماه ۱۳۸۹ بابت آن محاکمه شود. وی در این تاریخ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه بدون حضور وکیل به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «تجمع و تبانی» محاکمه و به دو سال زندان تعزیری محکوم شد؛ این حکم در تاریخ ۱۹ آبان ماه ۱۳۸۹ توسط قاضی به وی ابلاغ گردید.

حکم لعلی پور در دادگاه تجدیدنظر تهران کاهش پیدا کرد. قاضی دادگاه اعلام کرد که به دلیل «جوان بودن» و اینکه همسر وحید لعلی پور نیز زندانی است، یک سال از این حکم برای چهار سال به صورت تعلیق در خواهد آمد و یک سال دیگر تعزیری است.

گفتنی است مهدیه گلرو، همسر وی، از جمله دانشجویان محروم از تحصیل است که در دادگاه به دو سال زندان محکوم شده اما یک سال زندان  به حکم وی به دلیل بازداشت‌های قبلی وی افزوده شده است.

 

بازداشت و حکم زندان

واحد خلوصی دانشجوی محروم از تحصیل بهائی و فعال «حق تحصیل» روز اول شهریورماه بازداشت شد.  به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این فعال حق تحصیل در پی دریافت احضاریه‌ی کتبی در تاریخ ۲۶ مردادماه، به شعبه سوم دادسرای اوین مراجعه کرد و ساعاتی بعد مامورین دادسرا خبر بازداشت وی را به اطلاع خانواده‌اش رساندند.

گفته می‌شود بازداشت وی، در ادامه‌ی بازداشت‌های مرتبطین با «کمیته حق تحصیل» که در اسفندماه ۸۸ توسط اطلاعات سپاه صورت گرفت، می باشد. در همین تاریخ نوید خانجانی، سما نورانی، ایقان شهیدی و درسا سبحانی نیز بازداشت شده بودند.

از سوی دیگر مهرداد اسلامخواه فعال دانشجویی و دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه امام حسین، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

به گزارش دانشجونیوز، وی که پیشتر در مرداد ماه ۱۳۸۸ بازداشت و مدت ۲۰ روز را در زندان رجایی شهر سپری کرده بود ، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از سوی قاضی پیر عباس محکوم شده بود. مهرداد اسلامخواه دبیر اسبق انجمن جمهوری خواهان دانشگاه امام حسین در سال ۱۳۸۶، مدت ۷۸ روز در بند ۲ الف بازداشت بود. وی از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل است که ترم گذشته با تمدید حکم تعلیق از تحصیل ، اخراج آموزشی شد، اما مسئولان دانشگاه و وزارت علوم کماکان از صدور حکم اخراج وی ممانعت می نمایند.