یک ضریح جدید دیگر در راه است

نویسنده
نیما فرح آبادی

» سرمایه ایران برای بازسازی عتبات عالیات در عراق

در حالیکه ضریح ساخته شده در ایران برای حرم امام حسین هنوز به عراق نرسیده، از قم گزارش می رسد که کار ساخت ضریح حرم دو امام دیگر شیعیان نیز مراحل پایانی خود را طی می کند.

این ضریح متعلق به حرم امام نقی و امام حسن عسکری است که در شهر سامرای عراق قرار دارد و بر اثر انفجار بمب در روز سوم اسفند سال 1384 به طور کامل تخریب شده بود.

به گزارش خبرگزاری رسا که اخبار مربوط به حوزه های علمیه را پوشش می دهد، آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع تقلید ایرانی تبار شیعیان در عراق که از او به عنوان بزرگترین مرجع تقلید شیعه در جهان نام برده می شود، مبلغ حدود 100 میلیون دلاری ساخت این ضریح را با “هزینه شخصی” بر عهده گرفته و آن را به نماینده خود در ایران محول کرده است.

بر این اساس، کارگاه ساخت ضریح امام های دهم و یازدهم شیعیان در سال 89 در قم و زیر نظر حجت‌الاسلام سیدجواد شهرستانی، داماد و نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران آغاز به کار کرد.

طراحی این ضریح را سید مهدی علمدار از طراحان کشور بر عهده دارد و طراح چوب و سازه‌های آن نیز سید مهدی دیدار است.

سید محمد حسینی موحد از اساتید خوشنویسی کشور نیز کار خطاطی این ضریح را برعهده داشته که خطاطی‌های ضریح جدید امام حسین نیز اثر او است.

تاکنون شخصیت‌های زیادی از روند بازسازی ضریح جدید حرم امام نقی و امام عسکری در شهر قم بازدید کرده‌اند که حجت‌الاسلام سیدعمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق از جمله آن‌ها است.

به گفته حجت‌الاسلام لاجوردی، مسؤول پروژه ساخت این ضریح، در این‌ پروژه 4 هزار و 500 کیلو نقره، 70 کیلو طلا و 11 هزار کیلو چوب ساج استفاده شده است.

به دنبال انفجار هفت سال پیش در سامرا، عراق در آستانه جنگ داخلی مذهبی میان شیعیان و سنی ها قرار گرفت که با اقدامات وسیع و بخصوص به دنبال نقش آفرینی آیت الله سیستانی جلو این مسئله گرفته شد.

در آن هنگام در ایران و عراق عزای عمومی اعلام شد و آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در پیامی گفت: “دست تبهکار فتنه‌انگیزان بار دیگر خنجر زهرآلود خود را به پیکره امت اسلامی فرود آورد و مرتکب جنایتی فجیع شد. حادثه انفجار درحرم سامراء و هتک حرمت مرقد مطهر امامین همامین عسکریین سلام الله علیهما نه فقط دل شیعیان جهان را خونین و عموم مسلمان را که به خاندان مکرم پیامبراعظم(ص) عشق و ارادت می‌ورزند، غمگین و جریحه دار کرد، بلکه دنیای اسلام را در برابر توطئه هولناکی قرار داد که هدفش ایجاد جنگ داخلی در عراق و مشغول کردن ملت‌های مسلمان به حوادث خونین مذهبی و فرقه‌ای است.”

 

بیش از 54 پروژه

از سوی دیگر حسن پلارک٬ رئیس ستاد بازسازی “عتبات عالیات” اعلام کرد در حال حاضر بیش از 54 پروژه بازسازی و نوسازی “اماکن متبرکه” و آرامگاه امامان شیعه در عراق در دستور کار این ستاد قرار دارد.

او روز شنبه به ایرنا گفت که ساخت ضریح حضرت مسلم٬ ابراهیم مجاب، حبیب ابن‌مظاهر و امامین کاظمین در استان‌های تهران٬ قزوین٬ البرز و قم از برنامه‌های آتی این ستاد است.

وی توسعه “صحن حرم امام اول شیعیان در نجف” رااز دیگر پروژه‌های بزرگ این ستاد اعلام کرده و گفته این پروژه از سال گذشته آغاز شده و پنج سال به طور خواهد انجامید.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزوده بودجه این پروژه از محل نذورات و کمک‌های مردمی تامین می‌شود و در حال حاضر این ستاد با کمبود اعتبار مواجه است.

جعفر دهنوی٬ رئیس ستاد بازسازی “عتبات عالیات” استان خراسان رضوی چهارم آبان ماه هزینه توسعه صحن حرم امام اول شیعیان را رقمی معادل 750 میلیارد تومان اعلام کرده بود.

دهنوی همچنین از اجرای پروژه‌ طلا‌کاری گنبد “حرمین عسگرین” و ساخت رواق‌های اطراف آرامگاه این دو امام شیعه با هزینه‌ای بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خبر داده بود.

“طبقاتی کردن بین‌الحرمین” ساخت مجتمع خدماتی سید‌الشهداء و احداث بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی امام زین‌العابدین از دیگر پروژه‌های در دست اجرای این ستاد اعلام شده است.

17 مهرماه نیز محمود پارچه‌باف٬ مدیر پروژه ساخت ضریح امام سوم شیعیان اعلام کرده بود هزینه ساخت این ضریح بیش از ۱۴ میلیارد تومان بوده است.

این ضریح در مسیر رفتن از قم به عراق، از آبادان عبور کرده است.

هزاران نفر از مردم شهرهای مختلف کشور در مسیر عبور این ضریح برای استقبال و تبرک از آن صف کشیده اند و شهر بزرگی مانند اهواز برای استقبال از آن تعطیل شد.

فعالیت این پروژه‌ها در شرایطی که وضعیت اقتصادی مردم ایران در شرایط وخیمی قرار دارد و بسیاری از ساخت و سازهای عمرانی در ایران متوقف شده٬ همچنان ادامه دارد.

بسیاری از کاربران اینترنتی در روزهای اخیر با اشاره به مشکلات و مصیبت های مردم زلزله زده در نقاط مختلف ایران که بسیاری از آنها در فصل سرما فاقد امکانات حداقلی زندگی هستند و یا دانش آموزان دختری که به علت نداشتن بخاری گازی در کلاس های درس خود دچار سوختگی شده اند، از میلیاردها تومان سرمایه گذاری برای انجام این امور در ایران به شدت انتقاد می کنند.

مسئولان حکومتی و روحانیون اما می گویند این ضریح به علت انتصاب به امام حسین، متبرک است و هزینه ساخت آن هم از نذروات مردمی تأمین شده است.