ابلاغ سلام روحانی به مهدی کروبی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» همزمان با ششمین عمل جراحی در حصر

اعلام خبر عمل جراحی پای مهدی کروبی، از رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ که پنج سال گذشته را در حصر بوده، بار دیگر این مساله را به فضای سیاسی ایران آورده. سخن‌گوی دولت خبر از ادامه تلاش‌های دولت برای رفع حصر داده، برادر حسن روحانی به ملاقات مهدی کروبی رفته و “سلام” رئیس‌جمهوری را ابلاغ کرده و اخباری درباره حضور وزرای ارشاد و بهداشت هم بر بالین کروبی منتشر شده است.

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، به وب‌سایت سحام‌نیوز - نزدیک به مهدی کروبی - گفت که دلیل رخ دادن حادثه برای کروبی “نقض فنی دستگاه بالابری که بطور موقت در منزل نصب شده” بود. بر اثر این حادثه “مفصل زانوی پای چپ و دوبل ساق پای چپ” او دچار شکستگی شد.


به گفته فاطمه کروبی پس از رخ دادن این حادثه “نیروهای امنیتی درون منزل” تلاش خودشان را انجام دادند، “آمبولانس آمد و حاج آقا به بیمارستان منتقل و بستری شدند… دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت و درمان هم محبت کردند و با حضور و پیگیری‌شان ما را در این مسیر کمک کردند”.


این برای بار ششم است که از زمان آغاز حصر، مهدی کروبی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد. آن‌گونه که رسانه‌ها و نزدیکان کروبی در سال‌های اخبر اعلام کرده‌اند، او در این سال‌ها تحت عمل جراحی قلب، چشم، کمر، زانو و مجاری ادرار قرار گرفته است.


فاطمه کروبی اضافه کرده که دلیل نصب این “بالابر” مهیا شدن شرایط برای استفاده کروبی از حیاط خانه‌ خود بوده که در آن محصور است، چرا که “شرایط نگهداری سه ساله ایشان در خانه امن اطلاعات آسیب های زیادی به جسم ایشان وارد کرد.” او در آن مدت از دسترسی به هوای آزاد محروم بود.


همسر او به سحام‌نیوز گفته در نزدیک به یک سال گذشته کروبی به دلیل “شرایط جسمی و درد زانو – عمل جراحی سنگینی سال گذشته روی زانو و کمرشان داشتند – عملا کمتر می توانستند از حیاط منزل استفاده کند” و به همین دلیل تصمیم گرفته شد “وسیله‌ای برای این کار تهیه شود، که نمی‌شود اسم آن را آسانسور گذاشت؛ و بالابری ساده و موقت بود”.


وب‌سایت حزب اعتمادملی - که مهدی کروبی دبیرکلی آن را به عهده دارد - نوشت که پس از عمل جراحی او حسین فریدون - برادر حسن روحانی - به عیادت کروبی رفته و “سلام” رئیس دولت یازهم را به او “ابلاغ” کرده است. برخی رسانه‌ها همچنین نوشته‌اند که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم به عیادت مهدی کروبی رفته. حسن هاشمی، وزیر بهداشت، نیز هنگام بیماری و مشکل‌های جسمی، پیگیر وضعیت موسوی و کروبی بوده است.


 هم‌زمان محمدباقر نوبخت، سخن‌گوی دولت، در نشست خبری خود با خبرنگاران و در پاسخ به سوالی پیرامون اقدام‌های دولت درباره رفع حصر،‌ چنین پاسخ داد: “دولت اقدامات لازم اثربخش را انجام خواهد داد و در صورت لزوم اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد و من تاکید می‌کنم رئیس‌جمهور از هیچ یک از وعده‌هایش عدول نکرده است”.


روحانی خود چند ماه پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به سخنان قبلی خود که گفته بود “برخی مسائل است که کار دولت نیست، اما مقدمات آن را می‌تواند فراهم کند” اضافه کرد که وی “تلاش خود را در این زمینه” انجام داده و در “زمان خودش” توضیح بیشتری در این‌باره خواهد داد.


 شهریور ماه گذشته نیز مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، با اشاره به موضوع حصر گفته بود: “این بحث نه در دولت و نه در قوه قضاییه قابل طرح و رسیدگی است. این بحث در شورای عالی امنیت ملی طرح و پیگیری می‌شود”، چرا که این شورا “متشکل از روسای سه قوه به همراه نمایندگان رهبری و نهادهای نظامی و امنیتی است و تصمیمی هم که گرفته می‌شود امنیتی و سیاسی است. بی‌گمان این تصمیم فراتر از تصمیم قوا است. پس این تصمیم مخصوص دولت، یا هر قوه دیگری نیست”.


 میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد پس از دعوت به برگزاری راه‌پیمایی در ۲۵ بهمن سال ۸۹ تا کنون در حصر قرار دارند. فاطمه کروبی نیز ابتدا در حصر بود، اما بعدها از حصر خارج شد. او اردیبهشت ماه سال جاری در نامه‌ای خطاب به محمود علوی، وزیر اطلاعات نوشت که برخلاف انتظارها و پس از تغییر دولت روحانی “در عمل شاهد بی‌مسوولیتی بیشتری از سوی مجریان این حصر بوده و هستیم”.


ابتدای سال جاری نیز حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، گفته بود: “تا حالا پدرم هیچ خواسته‌ ای از هیچ کس در موردحصر نداشته است ولی من خودم متعجب هستم که چرا آقای روحانی به عنوان رییس شورای عالی امنیت تا این حد نسبت به محصورین بی‌‌توجه بوده است. آیا بعد از گذشت دو سال از ریاست جمهوری حداقل نباید دیدار آن‌ها با خانواده‌ شان به صورت طبیعی صورت گیرد.” مساله‌ای که پیش از این مورد اشاره فاطمه کروبی نیز قرار گرفته بود. همسر مهدی کروبی گفته بود که رفع حصر “اولویت دوستان دولتی” نیست.
آیت‌الله خامنه‌ای سال گذشته در دیدار با فراکسیون شاهد مجلس و در پاسخ به سوال علی مطهری، نماینده اصول‌گرای مجلس، پیرامون وضعیت کروبی و موسوی گفته بود که تاکنون با آن‌ها “به ملاطفت” برخورد شده و اگر آیت‌الله خمینی زنده بود “شدیدتر برخورد” می‌کرد و اگر “اینها محاکمه شوند، حکم‌شان خیلی سنگین خواهد بود”.


حسن روحانی در روزهای پیش از انتخابات سال ۹۲ تلاش کرد که موضعی دوپهلو درباره حصر اتخاذ کند. برای مثال اردیبهشت‌ماه ۹۲، در پاسخ به سوالی درباره رفع حصر موسوی و کروبی گفت: “ریشه همه مسایل به خروج کشور از فضای امنیتی بستگی دارد و برای این موضوع مقدماتی لازم است.” روحانی همچنین یک ماه پیش از انتخابات، در یک نشست خبری درباره حصر گفت: “برای ریشه‌یابی مسایل مربوط به پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ باید به خیلی از مسائل از جمله رویدادهای قبل از انتخابات مراجعه کرده و به درستی فضای آن دوران را تحلیل و بررسی کنیم”.


با این حال برخی ناظران سیاسی معتقدند که سخنان حسن روحانی و اطرافیان وی و برخی مواضع او درباره حصر، این مساله را به یکی از مطالبات بخشی از رای‌دهندگان به او تبدیل کرد.