استقبال اسرائیل از تقویت عربستان در مقابل ایران

نویسنده

استیو وایزمن

اورشلیم – علیرغم مخالفت سنتی اسراییل با فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان سعودی، ایهود باراک، نخست وزیر این کشور دیروز گفت کشورش قصد آمریکا را در تامین تسلیحاتی ریاض در مقابله با نفوذ ایران درک می کند.

ایالات متحده با آگاهی از نگرانی اسراییل در مورد این معامله تسلیحاتی، پیشنهاد افزایش کمک های دفاعی به این کشور را داده است. آمریکا اطمینان داده که دولت یهود در مقایسه با سایر کشورهای منطقه از قدرت بالاتری برخوردار خواهد بود.

اولمرت در یکی از جلسات کابینه گفت: “ما نیاز ایالات متحده در حمایت از اعراب میانه رو را درک می کنیم و این شامل اتحاد ما و آمریکا در برابر ایران نیز می شود.”

ایالات متحده و اسراییل نسبت به تهدیدات نظامی – هسته ای ایران نگرانی های مشترک دارند.

جنگ افزار مورد نظر در معامله با عربستان شامل سلاح های پیشرفته و سیستم های هوایی هستند که توان موشکی هواپیماهای سعودی را به طرز چشمگیری ارتقا می دهند و همین مساله موجب نگرانی اسراییل نیز شده است.

فاصله ضلع جنوبی اسراییل از عربستان در آن سوی خلیج عقبه 10 مایل است.

معامله پیشنهادی برای اسراییل نیز مزایای خاص خود را به همراه دارد: افزایش 25 درصدی کمک های نظامی آمریکا به اسراییل و رشد آن از 42 به 3 میلیارد دلار با تضمین 10 ساله که از سوی اولمرت و مقامات آمریکایی عنوان شده است.

اولمرت گفت صرفنظر از افزایش قوای اعراب، کمک های نظامی به اسراییل موجب حفظ برتری استراتژیک این کشور در منطقه می شود. او گفت قول افزایش کمک ها را در جریان سفر سال گذشته اش به آمریکا از رییس جمهور بوش گرفته و قرارداد آن در مذاکرات با کاخ سفید در ماه ژوئن نهایی شده است.

اولمرت گفت: “در آخرین دیدارم با بوش تصمیم گرفتیم کمک ها برای دوره 10 ساله معادل با 30 میلیارد دلار باشد یعنی 3 میلیارد در هر سال. این معادل بیش از 25 درصد افزایش است… و برای امنیت اسراییل بسیار قابل توجه است.”

ایالات متحده تعهدات طولانی مدتی در برابر اسراییل و مصر دارد. در عین حال، آمریکا به دنبال افزایش قدرت هم پیمانان خود در خاورمیانه است و دلیل آن عمدتا” رویارویی با نفوذ رو به رشد ایران است.

آمریکا و اسراییل هر دو ایران را به ساخت بمب هسته ای متهم می کنند در حالیکه ایران این اتهام را رد می کند. ایران که رهبر آن مکررا” عنوان کرده اسراییل باید از تقشه جهان حذف شود از سوی اسراییل دشمن اصلی محسوب می شود. مسلمانان شیعه در ایران نیز موجب نگرانی سعودی ها و سایر اعراب سنی مذهب هم پیمان آمریکا هستند.

روزنامه هاآرتض دیروز نوشت مقامات سعودی از آمریکا خواسته اند کنگره را از پیش در جریان معامله فروش قرار دهد. در همین حال پنتاگون از عربستان درخواست کرده محدودیت های موجود در نوع، اندازه و محل استقرار بمب های هدایت شونده توسط ماهواره، از جمله مستقر نکردن تسلیحات در نزدیکی قلمرو اسراییل، را بپذیرد.

اگرچه اسراییل نگرانی هایی از طرح نهایی ابراز می نمود اما به دنبال درخواستهای همگانی، اعتراضات را متوقف کرد.

یوال اشتاینیتس، از جناح عقاب های آمریکا در کمیته روابط خارجی و دفاع، به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت: “من نیاز به حمایت از دولت های میانه رو نظیر مصر و عربستان سعودی را درک می کنم، اما از سوی دیگر باید به خاطر داشته باشیم این دولت ها می توانند نظیر ایران سرنگون شوند.”

مقامات ارشد وزارت امورخارجه آمریکا روز جمعه گفتند بوش از گنگره درخواست تصویب بودجه کمکی دیگری برای اسراییل و همچنان مصر خواهد کرد که در حال حاضر 31 میلیون دلار در سال از آمریکا دریافت می کند.

مقامات امریکایی گفنتد کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه، پیش از شروع سفر خاورمیانه ای خود، این طرح ها را اعلام می کند که شامل طرح فروش 5 میلیارد دلاری سلاح های پیشرفته به عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز می باشد. این طرح نیازمند تصویب کنگره است.

منبع : بوستون گلوب -30 ژوئیه 2007