دانشجویان ایرانی بلاتکلیف در کانادا

نویسنده

» گزارش ونکوورسان در باره قطع رابطه با کانادا

ترزا اسمیت

اولین گروهی که از قطع رابطه کانادا با ایران و بسته شدن سفارت ایران در اتاوا متاثر می شوند دانشجویان ایرانی هستند که باید برای تمدید ویزای خود به پایتخت بروند .

کانادا اعلام کرد که سفارت ایران در اتاوا را تعطیل کرده است و از دیپلمات های ایرانی خواست این کشور را ترک کنند. یکی از دلایلی که کانادا برای این تصمیم خود ذکر کرده است «کمک های نظامی روزافزون ایران به رژیم اسد در سوریه» است .

جمعی از دانشجویان که در پشت درب سفارت ایران در اتاوا صف کشیده بودند با اعلامیه ای روبرو شدند که به فارسی نوشته شده بود و اطلاع می داد که «فعلا کارهای کنسولی در سفارت انجام نخواهد شد».

یک دانشجوی 27 ساله مهندسی مکانیک از دانشگاه اتاوا گفت: «همه چیز فقط مشکل تر می شود مخصوصا برای ترجمه مدارک و تمدید گذرنامه و مسائلی از این دست». وی که ترجیح داد نامش ذکر نشود گفت: «من فقط یک دانشجو هستم. من نمی خواهم به مسائل سیاسی میان دو کشور وارد شوم.  این امر مردم عادی را تحت تاثیر قرار می دهد که هیچ دخالتی در این امور ندارند».

بنا برآخرین آمار اداره شهروندی و مهاجرت کانادا، 3247 دانشجوی ایرانی در دانشگاه های کانادا مشغول تحصیل هستند .

شروین، یک دانشجوی دکترای ژئو فیزیک دانشگاه تورنتو که چهار سال پیش به کانادا آمده است گفت اکنون بدون سفارت، دانشجویان ایرانی بلاتکلیف هستند. شروین گفت در عرض این مدت 10 بار به سفارت رجوع کرده است تا مدارک خود را ترجمه کند و گذرنامه خود را تمدید کند و تغییرات آدرس خود را اطلاع دهد .

او گفت: «من تازگی گذرنامه ام را فرستادم به سفارت؛ اکنون در وب سایت گفته شده که سفارت تعطیل است. امیدوارم بتوانند گذرنامه مرا پس بفرستند».

دولت کانادا از کارکنان سفارت ایران خواسته است ظرف پنج روز کشور را ترک کنند .

یک زن 35 ساله ، که روز جمعه در سفارت ایران حضور داشت و ترجیح داد نام خود را فاش نکند گفت: «خیلی دلسرد کننده است. آنها نمی دانند چه بکنند زیرا…باید همه چیز را بسته بندی کنند و این کار مشکلی است. آنها به نوعی قربانی سیاست ها هستند و اکنون مجبورند اینجا را ترک کنند».

رامین جهانبگلو، یک فیلسوف و استاد علوم سیاسی در دانشگاه تورنتو گفت روابط ایران و کانادا از نظر تجاری در ماه های آینده دچار مشکل می شود، ولی بیشتر مردم نگران دشواری های دراز مدت آن هستند .

او گفت: «من فکر می کنم بین دو نوع نگرانی باید تمایز قائل شد: یکی مربوط به مشکلات عملی روزمره است و دیگری مربوط به نگرانی درار مدت است که مردم نگران هستند که اگر ایران وارد جنگ شود چه خواهد شد… موضع کانادا در جنگ چه خواهد بود؟»

جهانبگلو گفت برای دانشجویان خارجی که از دولت ایران پول دریافت می کنند، نقل و انتقالات دشوار می شود زیرا بطور سنتی این سفارت بود که چک های آنان را امضا می کرد .

جهانبگلو وضعیت کسب و کارهای ایرانی در کانادا را «وخیم» توصیف کرد .

پس از اعمال تحریم های اقتصادی کانادا علیه ایران، که در ماه های اخیر شدیدتر نیز شده است، عدم اطمینان به فعالیت های تجاری آشکارتر شده است.  او پیش بینی کرد که «این انتهای هر گونه کسب و کار و تبادل تجاری میان دو کشور خواهد بود».

شروین گفت برای 400000 ایرانی-کانادایی که به خدمات کنسولی نیاز دارند، این تصمیم دولت مانند یک شوک است.  او گفت: «تحریم های اخیر دولت را هدف گرفته بود.  این حرکت اخیر در واقع شهروندان را هدف می گیرد.»

 

منبع: ونکوورسان – 8 سپتامبر 2012