به بدحجاب‌ها تذکر می‌دهیم، شکلک در می‌آورند

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» سردار روزبهانی: بدرفتاری پلیس دروغ است

گرم‌شدن هوا در تهران و شهرهای بزرگ با افزایش فعالیت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در قالب گشت‌های امنیت اخلاقی مصادف می‌شود. امسال هم سردار احمد روزبهانی رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا دیروز در نشستی خبری به تشریح فعالیت‌ این گشت‌ها و مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهای پلیس پرداخت. او با تکذیب برخوردهای نامناسب ماموران پلیس هنگام تذکر به بدحجابی و یا بازداشت بدحجابان،عکس‌ها و بلوتوث‌های منتشر شده را هم ساختگی و نقشه دشمنان معرفی کرد. یکی دیگر از مواردی هم که توسط او تکذیب شد حقوق میلیونی افسران زن گشت ارشاد و الزام برای بازداشت روزانه 10 بدحجاب بود. برخورد با سگ‌گردانی، فساد در فضای مجازی، کنترل ویلاها و مسدود کردن تلفن تبلیغ کنندگان کالا در ماهواره از دیگر مواردی بود که به گفته او به صورت قاطعانه پیگیری خواهد شد.

 

 برخورد با مانکن‌ها

به گفته رئیس پلیس امنیت اخلاقی مزاحمتهای خیابانی 26 درصد کاهش پیدا کرده و “با اقداماتی که پلیس ظرف چند سال گذشته انجام داده است میزان معرفی به مراجع قضایی در سال 90، نسبت به مدت مشابه 16 درصد و توبیخ موتور و خودرو نیز 54 درصد کاهش یافته است.” او البته تذکر می‌دهد که “این بدان معنی نیست که پلیس رحمی در برابر این افراد داشته باشد و ما به صورت قاطعانه برخوردهای لازم را انجام می‌دهیم.”

سردار روزبهانی با بیان اینکه شرع میزان حجاب را مشخص کرده است، گفت: “ما به کسانی که آرایش مو و صورتشان خلاف عرف و شرع جامعه است تذکر می‌دهیم اما افرادی که مانکن‌گونه در خیابان حاضر می‌شوند و به مکتب، ارزش‌ها و انقلاب به نوعی دانسته یا نادانسته دهن‌کجی می‌کنند برخورد می‌کنیم و ضمن انتقال آنان به مقر پلیس با خانواده‌شان تماس گرفته و می‌خواهیم که لباس مناسبی برای آنها بیاورند.”

بنا بر روالی که او شرح داده، پلیس از افراد دستگیر شده تعهد می‌گیرد و اگر مجددا “اقدام به تکرار رفتارهای ناهنجار” خود کنند برای برخورد قضایی به مقام قضایی معرفی می‌شوند. او مردان بدپوشش را از هم این روال مستثنی ندانسته است.

 

بلوتوث‌ها دروغ است

در روزهای اخیر ده‌ها عکس و فیلم از درگیری ماموران نیروی انتظامی در حین دستگیری زنان به اتهام بدحجابی در فضای اینترنت منتشر شده که آخرین نمونه آن دختری را نشان می‌دهد که در محوطه نمایشگاه کتاب تهران در نزدیکی ون پلیس روی زمین افتاده است. سردار روزبهانی در این زمینه توضیح داده است: “خودم این عکس را چندین بار دیدم اما هیچ نیرویی را در نزدیکی آن دختر مشاهده نکردم. چندی قبل نیز بلوتوث هایی منتشر شده بود که تهاجم فرهنگی دشمن بود. آنها از هر فرصتی برای سناریوسازی استفاده می کنند. سوژه های خود را به صورتی آرایش و به خیابان‌ها می‌فرستند که پلیس با آن برخورد کرده و هنگام برخورد پلیس این افراد اقدام به جاروجنجال می کنند تا فیلم آنها تهیه شود. جالب این است که وقتی فرد را به داخل ون منتقل می کنیم به دلیل اینکه سناریوی آنها کامل شده است آرام می نشینند. پس از فیلمبرداری هم این فیلم‌ها کمتر از یک ساعت به خارج ارسال و بر روی خروجی سایت‌ها قرار می گیرد.”

او اضافه کرده: “در مورد حادثه نمایشگاه کتاب نیز این فرد قابل شناسایی نیست و از او می خواهیم در صورتیکه به وی بی حرمتی شده است به پلیس مراجعه کند. ضمن اینکه بیننده این عکس‌ها و فیلم‌ها خود باید عاقل باشد.”

رئیس پلیس امنیت اخلاقی با یادآوری اینکه “هیچ وقت ادعا نکردیم که ماموران ما بدون نقص هستند” و همچنین”نمی توانیم ادعا کنیم با به‌کارگیری ده‌ها هزار پلیس اشتباهی رخ ندهد” بلافاصله ادعای دیگری را مطرح کرده است: “تعداد مشکلات به‌وجود آمده به تعداد انگشتان دو دست هم نمی رسد. البته نمی‌توانیم صورت چنگ‌زده مامور پلیس را نیز فراموش کنیم. پلیس بی اقتدار کارآیی ندارد و نمی تواند امنیت ما را تامین کند.”

او حتی گفته در بازدیدهایش با لباس شخصی دیده که “هنگامی که مامور زن به افرادی تذکر می‌دهد آنها برایش شکلک درمی‌آورند.”

 از این فرمانده ارشد نیروی انتظامی درباره حقوق میلیونی افسران زن شرکت کننده در گشت‌های ارشاد و صحت و سقم الزام تعیین شده برای دستگیری روزانه 10 نفر هم پرسیده شده و او پاسخ داده است: “هیچ کدام از این افسران حقوق میلیونی دریافت نمی‌کنند. کسانی که در این گشت ها فعالیت می‌کنند باید انگیزه داشته باشند و اگر برای حقوق فعالیت کنند کلاه سرشان رفته است. باید بگویم که حاشیه‌هایی که برای این گشت ایجاد می‌شود از جمله الزام ماموران برای دستگیری 10 نفر و انتقال آنها صحت ندارد.”

 

“تعداد بینندگان ماهواره کم شده”

” همه دیش‌هایی که روی پشت بام هاست کار نمی‌کنند و تعداد بینندگان ماهواره کم شده است.” این یکی دیگر از ادعاهای مطرح شده در نشست خبری دیروز بود واینکه: “ماموریتی که برای پلیس فصل ندارد، برخورد با ماهواره است. پلیس با وارد کنندگان، نصب کنندگان و استفاده کنندگان از ماهواره برخورد می کند و این طرح با قدرت ادامه دارد.”

همچنین عنوان شد که تلفن تبلیغ کنندگان کالا در ماهواره مسدود می‌شود و تاکنون هم تعدادی از این افراد شناسایی و از آنها تعهد گرفته شده است. همچنین برخی از دفاتر مربوط به این افراد پلمب و چندین میلیارد از اجناس آنها کشف و ضبط شده است.

برخورد با بدحجابی در داخل خودرو و یا به همراه داشتن سگ هم از جمله مواردی بود که مورد تاکید قرار گرفت و سردار در توضیح آن گفت: “در بحث خودرو گاهی می‌گویند خودرو حریم خصوصی است و شما نباید نگاه کنید در حالی که خودرو حریم خصوصی نیست و پلیس با جرایم آشکار درون خودرو برخورد قاطعی خواهد داشت. ما در بحث سگ‌گردانی ضعف‌ قانونی داریم اما اینگونه نیست که اصلا برخورد نمی‌کنیم و نمی‌توانیم برخورد کنیم چرا که همه این کارها با هماهنگی قوه قضاییه است.”

همزمان فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هم در گفت‌وگویی جداگانه این موضع را مورد تاکید قرار داده و گفته است: “ براساس قانون خودرو حریم شخصی نیست و قانونگذار هیچگاه آن را حریم شخصی افراد معرفی نکرده است لذا پلیس برابر قانون با تخلفات اخلاقی و اجتماعی که درون خودروها رخ می دهد برخورد می‌کند. تخلفاتی که در خودروها روی می دهد جرم مشهود است و تا زمانیکه قانونگذار خودرو را حریم شخصی نداند با آن برخورد می شود. برخی مدعی اند شیشه های خودرو را دودی می کنیم تا فردی نتواند داخل خودرو را نگاه کند. اما دودی کردن شیشه به صورتی که دیدن داخل آن برای ماموران امکان پذیر نباشد نیز تخلف محسوب شده و با متخلفان برخورد می شود.”

 

راه دررو به آب!

سالم‌سازی دریا هم طرح جدیدی نیست و سابقه‌ای طولانی دارد. روزبهانی این بار درباره مختصات این طرح چنین توضیح داده است: “عده ای دریا را متعلق به خودشان می‌دانند و فکر می کنند چون از جاده چالوس و هراز می‌آیند دریا متعلق به آن‌هاست و قانون برایشان قابل اجرا نیست. اما مسئولان سه استان گیلان، مازندران و گلستان از پلیس درخواست داشتند تا با ناهنجاری ها برخورد شود و مردم دو استان گلستان و مازندران مطالبات بیشتری در مورد سالم‌سازی دریا داشتند.”

او از بهبود 50 درصدی وضعیت سواحل و افزایش 35 درصدی رضایتمندی در سال گذشته خبر داده و درباره کنترل ویلاهای شمال کشور گفته است: “پلیس اماکن نیز نظارت ویژه ای روی ویلاها دارد و صاحبان این ویلاها را توجیه کرده که به چه کسی از این ویلاها بدهد ضمن اینکه در ایستگاه های ایجاد شده مسافران می فهمند با چه کسی طرف حساب هستند. در مورد سواحل شمال باید بگوییم که نمی توانیم همه راه های آبی را کنترل کنیم و راه های در رو به آب نیز وجود دارند.”

 

خلاصه بایدها و نبایدهای ابلاغ شده

·           بدحجابی

روال برخورد: تذکر و درصورتی که مانکن‌گونه باشد، بازداشت، تماس با خانواده برای آوردن لباس مناسب و اخذ تعهد در صورت تکرار ارجاع به مراجع قضایی

مصادیق: لباس تنگ و چسبان، روسری که از دو سوی آن موی سر مشخص باشد، مانتوی بالای زانو و شلوار تنگ (بر طبق آخرین اعلام در 18 اردیبهشت 1391)

 

·           به همراه داشتن سگ در خودرو

روال برخورد: نامشخص به دلیل ضعف قانونی

تاکید مقام مسوول: برخورد قاطع می‌کنیم

استدلال: خودرو حریم خصوصی نیست

 

·           تبلیغ در کانال‌های ماهواره‌ای

روال برخورد: مسدود شدن تلفن – بازداشت، اخذ تلفن و ضبط اموال

استدلال: ممنوعیت استفاده از ماهواره از سال 73 – درخواست مردم به دلیل کلاهبرداری‌های صورت گرفته

 

·           پارتی‌های اینترنتی

روال برخورد: بازداشت ترتیب‌دهندگان و افراد حاضر و تحویل به مراجع قضایی

استدلال: پارتی‌ها بزرگترین مرکز فساد هستند و برگزاری آنها در هر شکلی جرم محسوب می‌شود