حذف شعارمرگ بر آمریکا؛ با اذن خامنه ای؟

نویسنده
نازنین کامدار

» بسیج : پاک شدن شعار را به شماره ۰۲۱۱۱۱۱۱۱ اطلاع دهید!

انتشار عکس هایی از پاک کردن شعار “مرگ بر آمریکا” از دیوار سفارت آمریکا در تهران با واکنش وسیعی در رسانه های اجتماعی، سایت های خبری و محافل سیاسی مواجه شد تاجایی که ساعتی پس از آن، تشکیلات نیروهای شبه نظامی بسیج با انتشار اطلاعیه ای این کار را محکوم و اعلام کرد که نخواهد گذاشت شعار مرگ بر آمریکا از دیوار این سفارت پاک شود.

این خبر را نخستین بار فردا نیوز، وابسته به نیروهای تندرو،به همراه چند عکس منتشر کرد و نوشت: “در روزهای اخیر اتفاق جالب توجهی که در سطح شهر تهران افتاده، پاک کردن شعارهای مرگ بر آمریکا از دیوار های شهر است. البته صبح امروز (دیروز) این عملیات پاک سازی به دیوارهای سفارت سابق آمریکا (لانه جاسوسی) نیز رسید و شعارهای مرگ بر آمریکا از دورتادور دیوار سفارت پاک شد. گفتنی است این شعارها در هفته های گذشته بر روی دیوار لانه جاسوسی و دیگر نقاط تهران نوشته شده و به اصطلاح مرگ بر آمریکای ۲۰۱۵ است”.

این خبر در ابعاد وسیعی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی بازتاب داشت. سایت صراط نیوز ساعتی بعد نسبت به این اقدام ابراز نارضایتی کرد و خواستار توضیح مسئولان شهری در اینباره شد.

صراط نیوز نوشته است: “هنوز ارگان یا مسئولی در این خصوص توضیحی ارائه نکرده است. خودجوش بودن این حرکت نیز اعلام نشده! با این وجود سوالی که مطرح می شود این است که آیا این موضوع از سیاست های دولت پس از توافق هسته ای به شمار می رود؟! یا با تصمیم مدیریت شهری انجام شده است؟ حتی اگر این اقدام را خودجوش و مردمی بدانیم، به نظر می رسد توضیح مسئولان مربوطه، درباره اینکه آیا ضوابطی برای نوشتن یا پاک کردن این شعارها وجود دارد یا خیر، ضروری است”.

بحث های رسانه ها و شهروندان در شبکه های اجتماعی موجب شد تا سازمان بسیج دانشجویی هم که یک تشکل شبه نظامی و از نیروهای تندروی جمهوری اسلامی است، بیانیه ای در این خصوص صادر کند که از سوی فردا نیوز “قابل تامل و عجیب” توصیف شد.

در این اطلاعیه آمده بود: “مردم ایران نه تنها حق دارند به دلیل ستم های دولت ابرجنایت کار آمریکا برعلیه خود و سایر مظلومان جهان ،فریاد «مرگ برآمریکا» سردهند بلکه این شعار وظیفه تمامی مسلمانان و حتی تمامی انسان های جهان به دلیل جنایات این کشور برعلیه بشریت است. نه فقط «لانه سابق جاسوسی آمریکا» بلکه اقصی نقاط کشور عزیزمان شاهد خیانت ها و جنایات های آمریکا برعلیه این ملت شریف در چند قرن گذشته بوده است و خشت خشت آن مرگ بر آمریکا را فریاد می کشد. این شعار با خون شهیدان این مرز و بوم تحریر شده است و چه خام خیالند کسانی که امید حذف آن را در سر می پرورانند. بسیج دانشجویی همچنان خود را پرچم دار مبارزه بر علیه مستکبرین میداند و بارها به افرادی که با حیله گری های گوناگون قصد بَزک کردن چهره پلید این کشور مستکبر و حذف شعار مرگ بر آمریکا را داشته اند هشدار داده است که این کشور حکم «عین نجاست» را دارد که اگر کسی قصد پاک کردن آن را داشته باشد خود نجس خواهد شد”.

در ادامه این اطلاعیه آمده: “صبح امروز(دیروز) خبری مبنی بر پاک کردن شعار مرگ بر آمریکا از روی دیوار های لانه جاسوسی در رسانه ها منتشر شده است؛به نظر می رسد کسانی برای عادی سازی رابطه با آمریکا شروع به فرافکنی کرده و در این مسیر حتی از تخریب چهره تشکل های ارزشی که رسالت آنها مبارزه با مستکبرین است دریغ نمی کنند. بسیج دانشجویی جهت استحضار ملت شریف ایران اعلام می کند شعار«مرگ بر آمریکا» برای همیشه زینت بخش دیوار های این مکان خواهد ماند. از رسانه های گرامی و ارزشی کشور که به دلیل دغدغه مندی نسبت به انتشار این خبر مبادرت ورزیده اند می خواهیم پیش از رسانه ای کردن اینچنین اخباری صحت و سقم و جزئیات موضوع را از روابط عمومی سازمان بسیج دانشجویی جویا شوند”.

بند پایانی بیانیه بسیج، با واکنش سایت فردانیوز مواجه شد و این سایت در مورد آن نوشت: “به نظر می‌رسد مسئولان این سازمان هنوز از ساختمان خود بیرون نیامده‌اند و خبر ندارند که شعارهای «مرگ بر آمریکا ۲۰۱۵» روی دیوار حاشیه خیابان شهید مفتح دیگر وجود ندارند! معلوم نیست آیا مسئولان روابط عمومی این سازمان هنوز قواعد تعامل با رسانه‌ها را نمی‌دانند یا خود را به ندانستن می‌زنند که منکر عکس منتشره‌ای می‌شوند که هزاران رهگذر امروز شاهد آن بوده‌اند و از سوی دیگر درخواست چک کردن عکس را دارند که پدیده منحصر به فردی است!اما نکته جالب‌تر این است که در سایت رسمی سازمان بسیج دانشجویی آدرس و تلفن‌هایی به شرح زیر برای ارتباط و چک کردن خبر وجود دارد: آدرس: تهران خیابان شهید تلفن: 0211111111 فکس: 0211111111”.

گفتنی ست، پی از توافق اتمی بحث هایی درباره حذف شعار مرگ بر آمریکا از تریبون های رسمی مطرح شد اما آیت الله خامنه ای بدون اشاره مستقیم به آن تاکید کرد که مشی جمهوری اسلامی مبنی بر “استکبار ستیزی” تعطیلی بردار نیست.

پس از آن، علی منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری هم با تاکید بر اینکه «حذف شعار مرگ بر آمریکا باید با اذن مقام رهبری باشد» گفت: “این چه ضرورتی دارد که افکار مردم و رسانه‌ها اعم از روزنامه‌ها سایت‌ها و رسانه ملی را مشغول این گونه مسایل بی‌نتیجه (حذف شعار مرگ بر آمریکا) کنیم. آیا ما می‌توانیم مسایلی را با طرح نامه‌ای که در زمانی به حضرت امام خمینی نوشته شده و البته امام نیز هیچ پاسخی به آن نداده است، اینگونه در جامعه مطرح کرده و دامن بزنیم؟ باید توجه کرد که نفس نامه نوشتن در این ارتباط به حضرت امام خمینی در آن سال‌ها دلالت می‌کند بر این نکته که مساله حذف شعار مرگ بر آمریکا باید با اذن ولی فقیه و امام و رهبری باشد. آمریکا به مدت شصت سال بر کشور و ملت ما ظلم و تعدی روا داشته است، ۳۴ سال پس از انقلاب انواع توطئه‌ها و خیانت‌ها را به این ملت و نظام وارد کرده است. در حال حاضر اگرچه برحسب ضرورت در ارتباط با تعاملات بین المللی و اقتصادی دو کشور با هم سخنی می‌گویند، اما قطعا درباره ارتباط با آمریکا، با یک نظر و جریان هرگز نه ملت قانع می‌شود و نه مقام معظم رهبری اجازه چنین کاری خواهند داد”.