نمایشی خسته کننده و کسالت آور

نویسنده

» تحلیل ال پائیس از مناظره های انتخاباتی

آنخلس اسپینوسا

حتی سرودن شعر سعدی نیز نتوانست فضای مناظره تلویزیونی طولانی و خسته کننده هشت نامزد انتخاباتی را عوض کند. هیچ چیز شبیه مناظرات انتخاباتی چهار سال پیش نبود. نامزدهای انتخاباتی به مدت چهار ساعت به سؤالاتی پاسخ دادند که مجری برنامه از داخل یک آکواریوم کوچک بیرون می آورد. اولین مناظره به مسایل اقتصادی مربوط می شد و نامزدها با ارائه پیشنهادات شان، بر انتقاد از دولت احمدی نژاد تکیه کرده بودند. آنها معتقد بودند که وابستگی به درآمد نفتی باید کاهش یابد.

حسن روحانی گفت: “شعارهای احمدی نژاد با نتایج به دست آمده همخوانی ندارد.” او مذاکره کننده سابق هسته ای در زمان محمد خاتمی است و گفته می شود که مواضعش به علی اکبر هاشمی رفسنجانی نزدیک است. او درواقع به عنوان “نامزد اصلاحات” شناخته می شود.

غلامعلی حداد عادل، رییس سابق مجلس و از بستگان آیت الله خامنه ای، در اشاره به عملکرد دولت احمدی نژاد گفت: “۸ میلیارد یورو برای واردات اتومبیل هزینه کرده اند.” او یکی از چهار نامزد “اصولگرا”ست؛ واژه ای که روز به روز بیشتر به محافظه کارانی اطلاق می شود که قدرت را تک قطبی کرده اند. او بود که شعری از سعدی خواند. 

محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران که در انتخابات ۲۰۰۹ نیز ناکام ماند و خود را به عنوان نامزد “مستقل” می داند، گفت: “مشکل اقتصاد ما این است که مدیر ندارد.”

ولی توجه ایرانیان به سعید جلیلی معطوف شده که گفته می شود نامزد مطلوب نظام است. بسیاری، به ویژه از میان بازاریان و کسبه سنتی معتقدند که او نمی تواند کشور را از این بحران شدید اقتصادی و مالی خارج کند. مشخص نیست که آیا جلیلی خواهند توانست اطمینان آنان را به دست آورد یا خیر.

جلیلی گفت: “گلایه و شکوه مردم بخاطر نرخ بالای تورم و بیکاری بجاست.” او پیشنهاد می دهد که “باید کاری کرد تا ظرفیت های مختلف مردم آزاد شود.” ولی دراین خصوص شاخصی ارائه نداد. او نیز به مانند دیگر نامزدها از سیاست های واردات کالای احمدی نژاد که باعث افزایش قیمت ها شده انتقاد کرد.

در رابطه با کم کردن وابستگی به نفت برای مقابله با تحریم ها، به نظر می رسد که هر هشت نامزد با یکدیگر توافق دارند. تنها علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه سابق، گفت “باید رابطه خود را با کشورهای خارجی بهبود بخشیم”.

در بخش دیگری از مناظره، نامزدها می بایست درخصوص تصاویری که به آنها نشان داده می شد اظهارنظر می کردند.

موضوعات مورد بحث عبارت بودند از: مبارزه علیه بیکاری، شیوه بهتر کردن روابط میان سه قوه، مشکل مسکن، عدالت اقتصادی، درآمدهای نفتی، یارانه ها و تورم.

سپس مجری برنامه، پرسیدن سؤالات چند گزینه ای را آغاز کرد که با اعتراض برخی نامزدها مواجه شد. درنهایت پس از چهار ساعت مناظره، هیچ گونه برنامه مدون و قابل قبولی برای رهانیدن ایران از بن بست کنونی و پایان دادن به وجهه تحقیرآمیزی که در سراسر جهان پیدا کرده ارائه نشد.

منبع: ال پائیس، ۳۱ مه