گام برگشت ناپذیر مذاکرات اتمی

اکسپرس
اکسپرس

» گزارش اکسپرس

مباحثات میان آژانس اتمی و ایران روز شنبه ازسرگرفته خواهد شد. یکی از موضوعات حساس به ماهیت سابق برنامه اتمی ایران مربوط می شود که احتمالاً دارای ویژگی های نظامی بوده است. موضوع مهم دیگر اتخاذ تدابیر ملموس برای بالا بردن شفافیت در برنامه اتمی است.

آقای ظریف روز سه شنبه طی کنفرانسی در مادرید اعلام کرد که مذاکرات میان تهران و گروه شش کشور ازسرگرفته خواهد شد.

آقای ظریف که در دیدار رسمی از اسپانیا بسر می برد، در برابر مسؤولان اسپانیایی در مادرید اعلام کرد: “همکاران من، معاون خانم موگرینی [رییس دیپلماسی اروپا] و دیگر نمایندگان گروه شش کشور روز سه شنبه برای آغاز نگارش جزئیات توافق نهایی گردهم خواهند آمد.”

آقای ظریف به محل برگزاری این مباحثات اشاره نکرد، ولی پس از آن اظهار داشت که تهران با انگیزه ای بالا در این مذاکرات جدید حضور خواهد داشت.

او در کنار همتای اسپانیایی خود، خوزه مانوئل گارسیا مارگالو، طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “این چارچوبی است که ما براساس آن با گروه شش کشور همکاری خواهیم کرد: گام هایی برگشت ناپذیر ازسوی ایران و همچنین گام هایی برگشت‌ناپذیر ازسوی طرف دیگر انجام خواهد شد.”

او افزود: “ایران از همان فاز اول تمامی تدابیر لازم را اتخاذ می کند و با توجه به این مسأله، معتقدیم که طرف دیگر نیز چنین تدابیری را اتخاذ خواهد کرد.”

رییس دیپلماسی ایران به اقدامات ملموس مانند “کاهش تعداد سانتریفوژها” اشاره کرد.

او همچنین خاطرنشان ساخت که ایالات متحده “باید به تحریم ها پایان دهد و این یک تعهد قانونی است”.

او در ادامه گفت: “ما ایالات متحده را مسؤول آنچه انجام می دهد می دانیم.” او خاطرنشان ساخت که آنها باید موافقت کنگره را به دست آورند و این “مشکل آنهاست”.

ولی وی گفت که تحریم های اروپا و سازمان ملل از همان “فاز اول” ملغی خواهند شد.

علی خامنه ای، شخصیت اول جمهوری اسلامی که حرف آخر را در پرونده های استراتژیک می زند، روز پنج شنبه گفت که هیچ چیز موفقیت نهایی مذاکرات را تضمین نمی کند.

وزیر خارجه اسپانیا که درحال حاضر ریاست دوره ای کمیته تحریم های سازمان ملل علیه تهران را برعهده دارد، اظهار داشت که منفعت غربی ها در این موفقیت بسیار بالاست.

او گفت: “ایران نقش بسیار مهمی در منطقه دارد و می تواند نقش بسزایی نیز در حل و فصل کردن درگیری های کنونی در منطقه ایفا کند.”

او در پایان گفت: “امیدوارم زمانی که اختلاف هسته ای به پایان رسید، همگی با هم بتوانیم راه حل هایی را برای درگیری‌هایی که به همه ما مربوط می شود بیابیم.”

منبع: اکسپرس، ۱۴ آوریل ۲۰۱۵