حماس چند موشک دراختیار دارد؟

نویسنده

» تحلیل لوپوئن:

صدای غرش موشکی در غزه شنیده شد. یکی از ساکنین می گوید: “M75 شلیک کردند، راکت حماس.” کمی پس از آن، صدای آژیر در اورشلیم به گوش رسید. کمی پس از اولین ساعات عملیات، اسراییل از انهدام اکثریت راکت های با برد بیش از ۴۰ کیلومتر خبر داد، ولی حماس و جهاد اسلامی توانستند چندین موشک به سوی تل آویو و اورشلیم پرتاب کنند که برد آن در نوع خود برای این گروه های مسلح فلسطینی بی سابقه بود.

خدر عباس، ژنرال بازنشسته امنیتی فلسطین، دراین خصوص می گوید: “تصمیم گیری گروه های مقاومت برای ضربه زدن به تل آویو بسیار سخت و خطرناک است. این تصمیم گیری معادلات را جابجا کرده، چرا که اسراییل انتظار یک عملیات محدود را داشت”. به گفته مخیمر ابوسعدا، استاد علوم سیاسی دانشگاه الازهار غزه، “از زمانی که صدام حسین در سال ۱۹۹۱ تعداد ۳۹ موشک به سوی تل آویو پرتاب کرد، فلسطینی ها منتظر بودند تا کسی بتواند چهلمین موشک را نیز پرتاب کند”.

 

ضربه به ۱۵۰۰ هدف توسط ارتش اسراییل

حسن نصرالله، رهبر حزب الله، در سال ۲۰۰۶ گفت: “ما به راحتی می توانیم آن طرف حیفا را بزنیم.” ابوسعدا می گوید: “بی شک منظور او تل آویو بوده است، ولی او جرأت بر زبان آوردن آن را نکرد. زجر دادن دشمن، یعنی اسراییلی هایی که به دنبال پناهگاه می گردند، یک حس خوب پیروزی به فلسطینیان می دهد.” مسأله مهمی که اطلاعات چندانی از آن در دست نیست، تعداد راکت هایی است که در غزه باقی مانده. قبل از عملیات تعداد آنها ۱۰ هزار برآورد می شد و همچنین توان حماس برای تأمین مجدد این راکت ها نیز نگران کننده است. ارتش اسراییل خاطرنشان ساخته که ۱۵۰۰ آماج، ازجمله ۱۹ مرکز فرماندهی، ۲۶ سایت تولید و ذخیره تسلیحات و ۹۸۰ راکت انداز مستقر در سنگرهای زیرزمینی را منهدم کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، روز چهارشنبه در زمان اعلام آتش بس تأیید کرد که با رییس جمهور اوباما بر سر “همکاری علیه قاچاق اسلحه به مقصد سازمان های تروریستی که اکثراً از ایران می آیند” به توافق رسیده است. روزنامه اسراییلی هارتص می نویسد: “از دو سال پیش، ایران راکت های فجر-۵ را که دارای بردی معادل ۷۵ کیلومتر هستند، ازطریق سودان، مصر و تونل های زیرزمینی به غزه فرستاده. در عین حال، حماس و جهاد اسلامی به کمک دانش تأمین شده ازسوی ایران راکت های ۲۰۰ میلیمتری که برد آنها به ۸۰ کیلومتر می رسد را تولید کرده اند”.

 

۱۵۷۳ راکت به سوی اسراییل در ۸ روز

این روزنامه می نویسد: “ده ها موشک به منطقه تل آویو و اورشلیم پرتاب شدند که اغلب آنها موشک های ۲۰۰ میلیمتری بودند. دستگاه های اطلاعاتی اسراییل برآورد می کنند که تعداد اندکی از این موشک ها باقی مانده.” علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، روز چهارشنبه تأیید کرد که تهران “کمک های مالی و نظامی” به گروه های مسلح در غزه می کند. ژنرال محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، خاطرنشان کرد که راکت های فجر-۵ ازسوی ایران تحویل داده نشده اند. او گفت: “این فن آوری آنهاست. آنها می توانند خیلی سریع چنین راکت هایی را در غزه تولید کنند.”

 

شاخه مسلح حماس، موسوم به گردان های عزالدین قسام، ادعا کرده که طی هشت روز تعداد ۱۵۷۳ راکت، ازجمله راکت های M75 ساخت غزه را به سوی اسراییل شلیک کرده است. برد این راکت ها ۸۰ کیلومتر می باشد. تمامی این راکت ها “به صورت قاچاق وارد غزه نشده. آنهایی که در حوالی اورشلیم فرود آمده اند از نوع M75 هستند که هیچ یک ایرانی نیست، بلکه ساخت حماس است”. ابوسعدا می گوید: “حتی اگر مصر هم تونل های زیرزمینی را ببندد، حماس خود می تواند به تولید راکت با برد بلند بپردازد. قبل از اینکه اسراییل در سال ۲۰۰۵ از غزه خارج شود، تونل های بسیاری برای انتقال تسلیحات توسط حماس مورد استفاده قرار می گرفت. بستن همه این تونل ها برای مصر کار آسانی نیست.”

منبع: لوپوئن، ۲۵ نوامبر