صد میلیارد تومان، از مجتمعی که قرار بود موفق باشد

نویسنده
اردلان صیامی

» یک مدیر احمدی نژاد متهم به اختلاس

یک مدیر نفتی به جرم اختلاس میلیاردی درزندان است. این خبر را یک سایت اصولگرا منتشر کرده است و آورده است که وی صد میلیارد تومان اختلاس کرده است. پروژه ای که این مدیردر آن مشغول به کار بود 5سال گذشته از فقدان نقدینگی در رنج بوده است و سوال خبرنگاران به نمایندگی از افکارعمومی این بود که اعتبارهای تخصصی کجا خرج شده است؟ داوود فراهانی در طول 5سال گذشته که درپتروشیمی کشور 3مدیرعامل تعویض شدند، در سمت حساس خود مانده و در تمام مدت دولت احمدی نژاد جا به جا نشد.

بنابه گزارش سایت اصولگرای مشرق،هم اکنون فراهانی به اتهام اختلاس صد میلیارد تومانی در زندان به سر می برد. در گزارش مشرق آمده است: “مدیر عامل مجتمع پتروشیمی ایلام که نزدیک 5 سال است مسئولیت این مجتمع را عهده دار است این روزها به اتهام اختلاس در زندان اوین به سر می برد. شنیده ها حاکی است که مدیر عامل مجتمع پتروشیمی ایلام در حدود یکصد میلیارد تومان در این پروژه اختلاس و سوء استفاده کرده است.”

این مجتمع پتروشیمی در 26 کیلومتری شمال غربی مرکز استان ایلام واقع شده است و به عنوان یکی از نقاط امید توسعه صنعتی استان محسوب می شود.

یکی از نمایندگان استان ایلام با تایید این مسئله تصریح کرد: “متاسفانه چنین مسئله ای رخ داده است و آقای (د.ف)مدیر عامل پتروشیمی ایلام به اتهام اختلاس در بازداشت بسر می برد.”

وی در ادامه می افزاید: “این اتفاق سبب رکود هرچه بیشتر در ساخت این مجتمع پتروشیمی شده است و اسباب ناراحتی کارگران شاغل در این مجتمع و مردم استان را فراهم کرده است”.

این نماینده استان ایلام تصریح کرد: “به زودی جلسه ای با حضور مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی و مجمع نمایندگان این استان برگزار خواهد شد، تا جنبه های مختلف این مسئله و میزان اختلاس صورت گرفته در این مجتمع روشن شود.

وی درباره میزان اختلاس صورت گرفته گفت: عدد های گوناگونی در خصوص میزان اختلاس صورت گرفته مطرح شده است که یکی از ارقام مشهور 100 میلیارد تومان است.”

بنابر این گزارش، طراحی وساخت این مجتمع 6 سال پیش آغاز شد وبه علت تحریم ها ومشکل نقدینگی این طرح تنها حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ونیمه تعطیل است.

 

با650 میلیارد تومان آغاز شد

داستان ساخت واحد پتروشیمی در ایلام که یکی از مناطق گاز خیز ایران است و یازده درصد ذخائرگاز کشور آن جاست از سال 84 آغاز شد. مجتمع پتروشیمی ایلام با سرمایه‌گذاری اولیه 650 میلیون دلار به علاوه 150 میلیارد تومان اعتبار ریالی با ظرفیت تولید سالانه 318 هزار تن اتیلن و 300 هزار تن پلی‌اتیلن سنگین کار خود را آغاز کرد.

سهامداران این مجتمع صنعتی به این شکل بود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی 49 درصد، شستای تامین اجتماعی 17 درصد، شرکت سرمایه‌گذاری سازمان بازنشستگی کشوری 17 درصد و شرکت سرمایه‌گذاری سرآمد غدیر 17 درصد.

 در همان سال اعلام شد که: یک شرکت انگلیسی به نام “استون وبستر” دانش فنی خود ر ا به شرکت پتروشیمی ایلام فروخته است. هدف قرار داد ساخت یک مجتمع الفین بود که با احتساب مجتمع های در عسلویه این سیزدهمین واحد الفین کشور میشد. همچنین دیگر موادتولیدی مجتمع قراربود سالانه این مقادیر باشد: تولید اتیلن 450 هزار تن و تولید پروپلین بیش از 98 هزار تن در سال.

بنابه روایت رسانه ها سال 85 این مجتمع پتروشیمی که بزرگترین واحد پتروشیمی غرب کشور اعلام شد قرار دادهایی منعقد کرد و ازوزارت نفت دریافت های مالی برای پیش برد پروژه دریافت داشت. به گزارش شانا داوود فراهانی مدیر عامل این مجتمع در27 آبان گفت: قراردادهای تمام پروژه‌های این طرح منعقد شده و در مجموع این طرح از پیشرفت فیزیکی ۱۷ درصدی برخوردار است.

مهندس داوود فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا تصریح کرد: “عمده موارد ارزی و فاینانس این طرح حل شده و بخش کم باقیمانده مربوط به پروژه الفین است که به وسیله شرکت بازرگانی پتروشیمی در حال انجام است.”

 بر اساس گفته مدیر عامل،مجتمع پتروشیمی ایلام 4 طرح اصلی دارد که شامل الفین سیزدهم، پلی اتیلن سنگین، یوتیلیتی و آفسایت و کارهای زیر بنایی است.

به گزارش ایسنا در یازدهم مرداد 86 داوود فرمهینی فراهانی مدیر عامل مجتمع ایلام اعلام کرد: “طی اقدامات صورت گرفته گشایش اعتبار اسنادی (LC) مراحل پایانی خود را طی می‌کند و برای پتروشیمی ایلام خبرهای خوشی در راه است”.

 

آن 20 میلیون یورو چه شد؟

بنا به گزارش ایسنا وی در آن تاریخ در پاسخ به این سوال که 20 میلیون یورویی که سال گذشته از طرف شرکت ملی پتروشیمی‌ دریافت کردید، صرف انجام چه کارهایی شد؟ گفت: “با دریافت این مبلغ آن را صرف ساخت اقلام و اجناس زمان‌بر مربوط به واحد الفین کردیم و به دلیل این که ساخت این اقلام زمان‌بر بوده، آن‌ها را پیش خرید کردیم و از محل همین گشایش اعتبار مابقی آن پرداخت خواهد شد و عملا دو ماه است که سفارش اجناس را به سازنده‌ها داده‌ایم.” این سوال خبر نگار نشان می داد که از سال 86 سوالات در خصوص چرایی وکی به اجرا رسیدن این پروژه بالا گرفته بود. آقای مدیر عامل همیشه فقط از امارهای مختلف پیشرفت سخن میگفت. مانند این جمله که: “پیشرفت مهندسی واحد الفین حدود 70 درصد بوده است، و پیشرفت فیزیکی طرح نیز در حد همان سفارشاتی است که انجام شده است” یااین گفته در سال87 “قرارداد پروژه پلی اتیلن سنگین این مجتمع پتروشیمی نیز با شرکت “ای. آی. ای. دی” و شرکت “میتسویی” ژاپن منعقد شده است. مبلغ 204 میلیون دلار فاینانس آن تامین شده و 175 میلیون دلار آن از شرکت “جی بیک” ژاپن گرفته شده است.”

اما علیرغم این آمار وارقام، شواهد گویای فعالیت این مجتمع پتروشیمی نبود چنان که اما م جمعه ایلام هراز گاهی در خطبه های نماز جمعه از عدم پیشرفت مطلوب انتقاد می کرد. در آبان 88 اقای مدیر عامل با اینکه قبلا گفته بود تامین مالی از شرکتهای ژاپنی انجام شده است باز خبر از جور شدن فاینانس پروژه داد.

 

پیشرقت اتفاقا کند است

روزنامه همشهری 4ابان 88نوشت: “فاینانس 150 میلیون یورویی واحد الفین پتروشیمی ایلام نهایی شد مدیرعامل مجتمع پتروشیمی ایلام گفت: پیش از ماه مبارک رمضان فاینانس واحد الفین این مجتمع به مبلغ 150 میلیون یورو نهایی و به پیمانکار ابلاغ شده است.” اما دربهمن ماه پارسال باز این روزنامه از پتروشیمی ایلام خبر وگزارش دیگری داشت. این بار نماینده ایلام در مجلس –داریوش قنبری— گفت: “با وجود پیگیری‌های فراوان برای تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت، هنوز موفق به انجام این کار نشده‌ایم و اعتراض‌های ما هم در مورد حل مشکلات این واحد به نتیجه نرسیده است.”

بنا به گفته وی: “براساس برنامه‌ریزی اولیه باید ابتدا قرارداد الفین امضا می‌شد و سپس قرارداد احداث پلی‌اتیلن سنگین؛ اما قرارداد پلی‌اتیلن سنگین اول امضا شد و سپس قرارداد الفین آن هم با وقفه‌ای 16 ماهه”

قنبری با بیان اینکه نباید امید داشته باشیم پتروشیمی ایلام به این زودی‌ها به بهره‌برداری کامل برسد، ادامه می‌دهد: روند اجرای طرح به قدری کند است که مسئولان تصمیم گرفته‌اند آن را به‌صورت فازبندی افتتاح کنند.

اما مدیرعامل مجتمع پتروشیمی ایلام نظر دیگری داشت. وی گفته بود: “با توجه به اینکه ساختار شرکت خصوصی است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز یکی از سهامداران این شرکت است، تاکنون به تعهدات خود مبنی بر تامین نقدینگی به اندازه سهم خود عمل کرده است و شایسته است سایر سهامداران نیز هرچه سریع‌تر به تعهدات خود عمل کنند. در مجمع فوق‌العاده شرکت افزایش سرمایه به تصویب رسید؛ بنابراین هریک از سهامداران باید تا پایان بهمن ماه نسبت به تامین آورده و نقدینگی به اندازه سهم خود اقدام کنند.”

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی ایلام در آن تاریخ گفته بود: “با وجود همه مشکلات تلاش می‌کنیم نیمه دوم سال آینده واحدهای تولید پلی‌اتیلن سنگین، نیروگاه و یوتولیتی مورد نیاز این واحد پیش راه‌اندازی شوند تا پس از آن به تولید برسند، اما به‌دلیل نبود نقدینگی و تامین نشدن تسهیلات، راه‌اندازی واحد الفین در سال 91 عملی خواهد شد”.

 

دولتی ها کنار کشیدند

در تاریخ 12مرداد 89 زمان ان رسید که روبان پاره کنند و تبلیغات و آمار واهی به گوش ها رسانده شود. اما برخلاف گفته مدیرعامل مجتمع فقط یک واحد آن هم نیروگاه و واحد یوتیلیتی راه افتاد وامام جمعه واستاندار ایلام مجتبی اعلایی در آن حضور داشتند. پس از آن گویا در آبان ماه مدیر عامل پتروشیمی ایلام داوود فراهانی به اتهام میلیارد ها تومان اختلاس دستگیر می شود.

این خبر هنوزتوسط نهادهای رسمی تایید نشده است اما مسئولین دولتی شتاب مشهودی داشتند که پای خود را از این قرار داد و پروژه بیرون بکشند چرا که ایلنا در اول آذر ماه گزارش داد: مدیر بازار فرا بورس درباره مدت زمان رقابت خرید سهام دولتی پتروشیمی ایلام گفت: بلوک 49درصدی پتروشیمی ایلام دوشنبه 24آبان به نرخ پایه 126ریال عرضه شد که پس از 5 روز رقابت میان کارگزاران با 1574ریال افزایش به نرخ پایانی 1700ریال به فروش رفت.” این در حالی است که روند واگذاری بسیاری از شرکتهای نفتی مانند پتروایران یا پترو پارس سالهاست در وزارت نفت معطل مانده است.