ایران در را پشت سر خود بست

نویسنده

» گزارش لوپوئن از توقف مذاکرات هسته ای

“اقدام آمریکا برخلاف فضای به وجود آمده پس از توافق ژنو است.” عباس عراقچی، مذاکره کننده ایرانی، روز جمعه گفت که براساس این توافق، گروه شش کشور متعهد شدند به مدت شش ماه تحریم های جدیدی علیه ایران وضع نکنند. به همین دلیل ایران با محکوم کردن تصمیم ایالات متحده در بسط لیست سیاه خود در رابطه با شرکت های مظنون به دور زدن تحریم های اعمال شده علیه تهران، ادامه مذاکره با قدرت های جهانی را به حال تعلیق درآورده.

با این حال جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه اطمینان داد که این مذاکرات “طی روزهای آینده” از سر گرفته خواهند شد و درست به مانند یکی از سخنگویان کاترین اشتون، موضوع تعلیق مذاکرات را جدی نگرفت. کری به تلویزیون دولتی گفت: “در راستای ایجاد یک فضای همکاری، چنین رویکردی به هیچ وجه سازنده نیست.”

 

“نقض آشکار” توافق ژنو

به نوشته خبرگزاری مهر، علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امور خارجه مجلس نیز به نوبه خود “نقض آشکار” توافق ژنو را محکوم کرد و گفت که مسؤولان آمریکایی “قابل اطمینان” نیستند.

به نوشته خبرگزاری فارس، سردار یدالله جوانی، از مسؤولان سپاه پاسداران، از دولت خواست که “نسبت به تحریم های جدید واکنش نشان دهد و تدابیر مناسبی اتخاذ کند”. علی آهنی، سفیر ایران در پاریس نیز در برابر مطبوعات خاطرنشان کرد که “اینگونه تصمیم گیری ها مانع از پیشرفت در مسایل مختلف خواهد شد”. او گفت: “این حرکت به مانند ریختن آب به آسیاب کسانی است که مخالف با توافق به دست آمده در ژنو هستند.”

به نوشته خبرگزاری مهر، مذاکراتی که از روز دوشنبه میان هیأت کارشناسان ایرانی و نمایندگان گروه شش کشور در وین در جریان بود، به دلیل “تحریم های جدید آمریکا” و “عدم تعهد آمریکایی ها” به توافق ژنو متوقف شد.

مرضیه افخم، سخنگوی دیپلماسی ایران، دراین خصوص هشدار داد که “مسؤولیت پیامدهای این تصمیم” به طور کامل برعهده واشنگتن است. ایالات متحده روز پنج شنبه جدا از تحریم های موجود، در حدود ده شرکت و شخص، اکثراً ایرانی را، که مظنون به تجارت غیرقانونی با ایران هستند، به لیست سیاه خود افزود. احتمالاً دارایی های این شرکت ها و مدیران در ایالات متحده توقیف خواهند شد و ازاین پس هیچ شرکت آمریکایی یا خارجی مستقر در آمریکا امکان داد و ستد با آنها را نخواهد داشت. دیوید کوهن، معاون دبیرکل وزارت دارایی که مسؤولیت مبارزه با تروریسم را برعهده دارد، دراین خصوص اظهار داشت: “توافق ژنو تداخلی با تلاش های بی وقفه ما برای پرده برداری از هویت کسانی که برای حمایت از برنامه هسته ای ایران تحریم ها را دور می زنند، ندارد و نخواهد داشت.”

روز جمعه، یکی از سخنگویان خانم اشتون تأکید کرد که پس از چهار روز مذاکره، “مشاوره هایی به امید ازسرگیری هر چه سریعتر مذاکرات فنی انجام شد”.

آقای کری نیز اظهار داشت: “ما در مذاکرات به نقطه ای رسیده ایم که همه نیاز به مشاوره و تأمل دارند.” وی افزود: “باید منتظر باشیم تا مذاکرات طی روزهای آینده دنبال شوند.”

سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز متعهد شده اند طی این مدت تحریم های جدیدی را در رابطه با برنامه هسته ای ایران اعمال نکنند.

ولی بسیاری از نمایندگان مجلس آمریکا، که نسبت به نیت سران ایرانی بدگمان اند، تحریم های اقتصادی جدیدی را پیش بینی کرده اند تا تهران مجبور شود توافق نامه نهایی دایر بر انصراف از حق غنی سازی اورانیوم را امضاء کند.

منبع: لوپوئن، ۱۳ دسامبر