باید زود به یک توافق خوب برسیم

لیبراسیون
لیبراسیون

» گزارش لیبراسیون از اظهارات رییس دیپلماسی اروپا

فدریکا موگرینی، رییس دیپلماسی اروپا، روز چهارشنبه از تهران و قدرت های جهانی خواست که قبل از تاریخ تعیین شده برای آخر مارس به “توافقی خوب” دست یابند.

خانم موگرینی در مصاحبه با فرانس پرس گفت: “باید طی هفته های آینده، و نه ماه های آینده، به یک توافق خوب برسیم.”

رییس جمهور آمریکا باراک اوباما روز دوشنبه هشدار داد که پس از تاریخ ۳۱ مارس، که فرصتی برای رسیدن به توافق سیاسی است، هیچ تمدیدی صورت نخواهد گرفت.

خانم موگرینی که روز یکشنبه با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مونیخ دیدار کرد، دراین خصوص گفت: “من از میزان تعهد و حس مسؤولیتی که در مذاکرات وجود دارد بسیار خوشحالم.”

مایا کوتسیانچیچ، یکی از سخنگویان وی، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل گفت که خانم موگرینی در زمان دیدار با وزیر خارجه ایران “بر لزوم حل مسایل باقیمانده تأکید ورزید و خاطرنشان کرد که وقت تنگ است”. او گفت: “باید از این فرصت استفاده کرد.”

خانم موگرینی به فرانس پرس گفت: “اگر ایران به لحاظ سیاسی خواهان رسیدن به توافق باشد، فکر می کنم که بتوانیم به یک توافق خوب که به نفع منطقه و این کشور است دست یابیم.”

این درحالی است که آقای ظریف مذاکرات خود با قدرت های جهانی را در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ افزایش داد و در همین راستا، دو بار با وزیر خارجه آمریکا، جان کری، و همچنین همتای روسی اش، سرگئی لاوروف، طی سه روز ملاقات کرد.

قدرت های جهانی از ایران خواسته اند که توان هسته ای خود را به منظور عدم دستیابی به سلاح اتمی کاهش دهد. و ایران نیز خواستار به رسمیت شناخته شدن حق خود در حوزه انرژی اتمی صلح آمیز است.

این مذاکرات که در نوامبر ۲۰۱۳ آغاز شده، دو بار مورد تمدید قرار گرفته.

موضع‌گیری‌های “تندرو”ها در تهران و به ویژه در واشنگتن که در آن کنگره با اکثریت جمهوریخواهان قصد دارد تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کند، شرایط را به شدت پیچیده کرده است.

منبع: لیبراسیون، ۱۱ فوریه