ایران، تهدیدی بزرگ

نویسنده

روز چهارشنبه فیلیپ دوست بلازی، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد پاریس تلاش می کند تا رابرت فوریسون، تجدیدنظر طلب فرانسوی را تحت پیگیرد قرار دهد.

وی اظهار داشت: “ما تمامی راه های ممکن را بررسی خواهیم کرد تا بتوانیم آقای فوریسون را با توجه به اظهاراتی که درخصوص هولوکاست بیان کرده مورد پیگیرد قرار دهیم.”

او در ادامه افزود: “آقای فوریسون قبلاً نیز فرضیه هایی را دررابطه با انکار هولوکاست بیان کرد. به همین دلیل ازسوی وزارت دادگستری فرانسه تحت پیگیرد قانونی قرار گرفت و نام او از لیست اساتید دانشگاه های فرانسه خط خورد.”

این درحالی است که در مورخ 3 اکتبر 2006، دادگاه تأدیبی پاریس رابرت فوریسون را به دلیل ایراد اظهارات تجدیدنظر طلبانه و انکار قتل عام یهودیان توسط نازیست ها در یک شبکه تلویزیونی ایرانی [سحر] به 3 ماه زندان تعلیقی و پرداخت 7500 یورو جریمه محکوم کرده است.

رییس دیپلماسی فرانسه با محکوم کردن مجدد کنفرانس تهران در ادامه افزود: “این کنفرانس از هر نظر غیرقابل قبول است: چه ازنظر تاریخی و سیاسی و چه ازنظر اخلاقی و انسانی.”


در جستجوی حامی

ایهود اولمرت، نخست وزیر دولت یهود روز چهارشنبه به ایتالیا سفر کرد تا در خصوص اعمال تحریم علیه ایران با مقامات ایتالیایی مذاکره کند. سخنگوی اولمرت اظهار داشت: “وی طی سفر اخیر خود به برلین اطمینان کافی در این رابطه را ازسوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دریافت نموده است.”

اسراییل و ایالات متحده دولت تهران را به دستیابی به سلاح اتمی تحت عنوان “اهداف صلح آمیز” محکوم می کنند، درحالی که رییس جمهور احمدی نژاد از خواست خود مبنی بر “حذف” اسراییل از نقشه جهان سخن می گوید.


تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که ایران “تهدیدی بزرگ” برای ثبات خاورمیانه است و وارد کردن ایران به مسأله عراق بخاطر کاهش خشونت ها در این کشور هیچ سودی دربر نخواهد داشت.

گروه مطالعاتی عراق اخیراً پیشنهاد کرد که ایران و سوریه در مبارزه علیه جریانات تندروی عراق وارد شوند. ولی رییس جمهور بوش به هیچ وجه از خواست خود مبنی بر انزوای این دو کشور رویگردان نیست.

بلر در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: “من فکر نمی کنم دلیلی برای مخفی کردن این واقعیت وجود داشته باشد که ایران یک تهدید استراتژیک بزرگ برای انسجام منطقه است.”

او در ادامه افزود: “درحال حاضر، ایران بیشترین مشکل را برای دولت های میانه رو در منطقه، در لبنان، فلسطین، عراق و حتی برای خود ما به وجود آورده است.”

نخست وزیر بریتانیا که در آینده ای نزدیک به خاورمیانه سفر خواهد کرد نیز به نوبه خود پیشنهاد کرده است تا گفتگویی با ایران و سوریه درخصوص عراق انجام شود، ولی به شرطی که این دو دولت از حمایت از تروریسم دست بردارند و اینکه تهران برنامه هسته ای خود را متوقف کند.

او همچنین افزود: “من شاهدم که هرآنچه ایران انجام می دهد، صرفاً عواقبی منفی به دنبال خواهد داشت.” و سپس اظهار داشت که با ایران و سوریه نمی توان به طور یکسان روبرو شد، زیرا این دو کشور اختلافات چشمگیری با یکدیگر دارند.

بلر اخیراً نماینده ای را به دمشق اعزام کرده است تا به مقامات سوری اعلام کند برای منزوی نشدن در عرصه جهانی، امکان “استراتژیک” برای همکاری با جامعه ملل وجود دارد.

نخست وزیر بریتانیا در پایان با اشاره به کنفرانس تهران با موضوع هولوکاست اظهار داشت: “به راستی که کنفرانس برگزار شده توسط تهران باورکردنی نیست. اقدام دولت تهران در نفی هولوکاست و دعوت رییس سابق کوکلوکس کلان بسیار ناپسند و اهانت آمیز است.”

منبع: فرانس پرس، 13 دسامبر 2006

مترجم: علی جواهرفروش