وزیر کشور: ایران امن ترین کشور منطقه است

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» پس از سپری کردن یک ماه پرحادثه

درحالی که تنها در شهریورماه حوادث ناگوار مختلفی در برخی از نقاط کشور روی داده که هنوز علت و عوامل آنها مشخص و منتشر نشده است، وزیر کشور دولت مستقر در جریان دیدار با مجروحان حادثه اخیر انفجار بمب در مهاباد مدعی شد که “ایران امن ترین کشور منطقه است”.

مصطفی محمد نجار با اعلام اینکه از سوی محمود احمدی نژاد مسئول رسیدگی حادثه انفجار بمب در شهرستان مهاباد شده است، گفت: “امروز مولفه‌های امنیتی در بالاترین سطح خود در کشور رعایت می‌شود، نیروهای نظامی و انتظامی در کشور هوشیار بوده به طوریکه هم اکنون تمامی نوار و خلاهای مرزی در کشور تحت کنترل این نیروها هستند.”

وی با بیان اینکه “ایران اسلامی دشمنان زیادی دارد، ولی این امر موجب نمی‌شود در استقرار و حفظ امنیت کشور کوتاهی شود” با اشاره به حادثه انفجار مهاباد تاکید کرد: “این اقدام از لحاظ نظامی، امنیتی و دفاعی ارزش تاکتیکی نداشته و این گونه عملیات نهایت ناتوانی ضد انقلاب در مقابل نیروهای نظامی و امنیتی و اختلال در آرامش داخلی کشور را نشان می‌دهد.”

مصطفی محمد نجار همچنین “علت” وقوع انفجار  مهابادرا به سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک ربط داد و گفت: “سرنخ‌های خوبی از عاملان انفجار تروریستی در مهاباد به دست آمده است، استکبار جهانی از حضور موفقیت‌آمیز رئیس جمهوری در نشست سازمان ملل عصبانی هستند و قصد انتقام‌گیری از ملت ایران را دارند اما عوامل آن را در نخستین فرصت دستگیر و مجازات خواهیم کرد، شناسایی عوامل انفجار بمب نشان‌دهنده اقتدار نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی کشور است.”

بی همتا خواندن امنیت کشور در منطقه از سوی وزیر کشور دولت مستقر در شرایطی است که چهارشنبه هفته گذشته طی انفجار یک بمب در جریان رژه نیروهای مسلح در شهرستان مهاباد 12 نفر کشته و بیش از 80 نفر مجروح شدند. مقامات امنیتی  جمهوری اسلامی نیز تاکنون همگی مانند وزیر کشور این انفجار را به دشمنان اسلام نسبت داده و هنوز هیچ اطلاع دقیقی از علت و عاملان این حادثه منتشر نکرده اند.

 

حوادث یک ماه در “من ترین کشور منطقه”

انفجار بمب در مراسم رژه نیروهای مسلح اما تنها حادثه ای که جان شهروندان ایرانی را در ماه اخیر گرفت نبود؛ هفته گذشته دو پزشک متخصص هم در تهران به شکلی بسیار مشکوک که هنوز از آن رمزگشایی نشده است مورد سوءقصد قرار گرفتند و به ضرب گلوله کشته شدند.

ابتدا سه شنبه هفته پیش دکتر عبدالرضا سود بخش، پزشک وعضو هیات علمی دانشگاه تهران، در مقابل مطبش مورد اصابت گلوله افراد موتور سوار قرار گرفت و در دم جان سپرد، سپس به فاصله یک روز بعد، یعنی چهارشنبه هفته گذشته، دکتر غلامرضا سرابی، متخصص قلب در مقابل مطبش در تهران مورد سوء قصد قرار گرفت و پس از دو روز مراقبت های پزشکی ظهر روز جمعه در بیمارستان جان داد. این پزشک متخصص نیز توسط افرادی موتور سوار مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود.

مقامات پلیس و امنیتی تاکنون تاکنون خبری در باره شناسایی علت و عوامل سوء قصدها منتشر نکرده اند، اما برخی از منابع خبری کشته شدن این پزشکان در هفته گذشته را به ترور دکتر مسعود علی محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران که 22 دی ماه سال گذشته مقابل منزلش مورد اصابت گلوله افرادی موتور سوار قرار گرفته بود ربط داده و این قتل ها را دارای انگیزه های سیاسی اعلام کرده اند. در همین حال قاضی شهریاری بازپرس ویژه قتل تهران با رد انگیزه های سیاسی در حادثه ترور این پزشکان در تازه ترین اظهاراتش از بازداشت دو فرد مظنون خبر داده است.

ایران هفته گذشته حوادث دیگری را نیز در خود داشت؛ روز چهارشنبه 31 شهریور نیروهای شبه امنیتی مستقر در نزدیکی منزل مهدی کروبی پس از ضرب و شتم خانواده سه تن از فرماندهان محبوب جنگ که قصد دیدار با مهدی کروبی را داشتند، احسان باکری فرزند حمید باکری را برای چند ساعت بازداشت و این خانواده ها را تهدید کردند. هیچ نهاد رسمی امنیتی و انتظامی مسئولیت این حادثه را نپذیرفت و کسی از مقامات مسئول دلیل چنین برخوردی را اعلام نکرد.

نیمه دوم شهریور ماه “امن ترین کشور منطقه” اما جدای آنچه گذشت، شاهد حوادث دیگری هم بود. گروه جندالله از گروه های مخالف حکومت اسلامی روز پنجشنبه 25 شهریور ماه با حمله به یک دستگاه اتوبوس در مسیر چابهار به زاهدان 6 نفر را که گفته می شد از نظامیان پایگاه هوایی کنارک بوده اند ربود و اعلام کرد این افراد رابصورت گروگان در اختیار آنها قرار دارند.

چهار روز پس از این حادثه، جلال سیاح معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد نیروهای سپاه پاسداران با انجام یک عملیات پنج نفر از گروگانها را آزاد کرده اند و در جریان این عملیات یک نفر از گروگانها کشته شده است. این درحالی بود که  پیش تر علی عبدللهی معاون امنیتی وزیر کشور اعلام کرده بود طی عملیات های انجام شده 2 تن از گروگانها آزاد شده اند.هویت هیچ یک از گروگانها اعلام نشده است.

 همچنین روز پنجشنبه، اول مهر، محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران اعلام کرد در جریان درگیری نیروهای سپاه با اعضای گروه جندالله یکی از فرماندهان این گروه با نام “خدابخش شه بخش” کشته شده است.

حادثه گروگانگیری در بلوچستان در حالی بود که پیش از این در 20 شهریور ماه خبرگزاری های رسمی کشور اعلام کرده بودند در جریان انفجار خط لوله گاز پالایشگاه هاشمی نژاد سرخس به مشهد بیش از60  نفر کشته و تعداد زیادی مجروح شده اند.

علت وقوع این حادثه از سوی مقامات رسمی کشور همچنان در ابهام است و علیرغم آنکه در گزارش های اولیه برخی خبرگزاری ها، برخورد یک بیل مکانیکی به خط لوله علت حادثه ذکر شده بود، در ادامه اعلام شد که علل بروز این حادثه در دست پیگیری است وهمچنان اطلاعات دقیقی درباره آن منتشر نشده است.

پیش تر یعنی  روز پنج شنبه 11 شهریور ماه در تهران عده ای از افراد موسوم به “لباس شخصی” با حمله به منزل مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز به درگیری و شکستن در و شیشه خانه وی و تیراندازی و پرتاب گاز اشک آور اقدام کردند که در این حادثه سرتیم محافظان مهدی کروبی بر اثر شدت جراحات وارده به بیمارستان منتقل شد.

این حادثه در حالی روی داد که حمله کنندگان چندین روز پیاپی در نزدیکی محل زندگی رییس پیشین مجلس شورای اسلامی مستقر و هر روز اقدام به ایجاد ناآرامی و درگیری با شهروندانی که قصد دیدار با وی را داشتند می کردند.  حسین ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران پس از واکنش های گسترده چهره های سیاسی در محکومیت این حادثه پس از گذشت بیش از 11 روز اعلام کرد که 100 نفر از افراد حمله کننده به منزل مهدی کروبی شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده اند. هویت هیچ یک از بازداشت شدگان و علت بروز این حادثه از سوی مقامات انتظامی و امنیتی اعلام نشد.

اما در حادثه ای مشابه در ابتدای شهریور ماه  گروهی 200 تا 300 نفره از افراد موسوم به “لباس شخصی” در شیراز با حمله به مسجد قبای این شهر به هواداران آیت الله سید علی محمد دستغیب با سنگ و چوب حمله ور شدند و قسمت های زیادی از مسجد را تخریب کردند و به آتش کشیدند.  بنا برگزارش های منتشر شده نیروهای امنیتی و انتظامی علیرغم از اقدام حمله کنندگان جلوگیری نکردند. پس از گذشت ساعت ها و دفاع افراد حاضر در مسجد،بالاخره نیروهای انتظامی وارد عمل شدند و تعداد زیادی از حمله کنندگان و همچنین افراد حاضر در مسجد قبای شیراز را بازداشت کردند.

در این باره اعلام شد که “لباس شخصی ها” به سرپرستی رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه شیراز ـ فردی به نام محمدباقر ولدان ـ به مسجد قبا حمله کرده اند. در هفته های اخیر خبر بازداشت این فرد در سایت های خبری منتشر شد تا اینکه روز گذشته برخی منابع خبری اعلام کردند محمد باقر ولدان متهم اصلی حادثه حمله به مسجد قبای شیراز با سپردن وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شده است. مقامات انتظامی و امنیتی هنوز  گزارش دقیقی از جزییات حادثه و علل و عوامل نقش آفرین آن منتشر نکرده اند.