دکتر پرویز ورجاوند درگذشت

نویسنده

parvizvarjavand486.jpg

ناناز اویسی

دکتر پرویز ورجاوند استاد دانشگاه و عضو شورای رهبری جبهه ملی ایران صبح روز گذشته در سن 73 سالگی درگذشت.

یکی از نزدیکان دکتر پرویز ورجاوند با تایید خبر درگذشت وی، به روز گفت: “راس ساعت 6 صبح شنبه 19 خرداد 86 ، دکتر ورجاوند دردی در قفسه سینه احساس کردند. به همین خاطر با اورژانس تهران تماس گرفتیم و موضوع را اطلاع دادیم اما متاسفانه در حال انتقال به بیمارستان باهنر، ایشان به علت ایست قلبی فوت کردند.”

همچنین دفتر مردمداری جبهه ملی ایران، عصر روز گذشته با صدور اطلاعیه ای، اعلام کرد: “بااندوه بی پایان به آگاهی همه دوستان و ملت ایران می رسانیم که دکتر پرویز ورجاوند، عضو هیئت رهبری و سخنگوی جبهه ملی ایران، امروز بامداد بطور ناگهانی دچار سکته شده زندگی را بدرود گفتند.”

در مورد مراسم ترحیم، مهندس کوروش زعیم عضو مرکزی جبهه ملی ایران در گفتگو با روز، گفت:“مراسم خاکسپاری دکتر ورجاوند روز سه شنبه و مراسم ختم را در روز جمعه برگزار خواهیم کرد.”

دکتر پرویز ورجاوند فارغ‌‏التحصیل رشته باستان‌‏شناسی و هنر از دانشگاه سوربن فرانسه بود. او بعد از انقلاب در کابینه دولت موقت مهندس بازرگان مسوولیت وزارت فرهنگ و هنر را برعهده داشت. وی در سال 1329 به عضویت جبهه ملی ایران درآمد و با عضویت در جبهه ملی دوم در سال‌‏های اخیر، سخنگویی و عضویت در شورای رهبری این جبهه را بر عهده گرفت. وی پیش از وفات، استاد ممتاز باستان‌‏شناسی و هنر دانشگاه تهران و همچنین رییس بخش ایلات و عشایر در مرکز مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران بود.

دکتر پرویز ورجاوند در طول فعالیت در سال های قبل و بعد از انقلاب مدتی را در زندان گذراند و در دو سال گذشته بارها از طرف دادگاه های انقلاب و عمومی احضار و مورد تهدید قرار گرفت. وی آخرین بار در روز هفتم خرداد ماه سال جاری به اتهام نشر اکاذیب به شعبه سوم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت احضار شده بود.

روابط عمومی جبهه ملی ایران در اروپا نیز با صدور اطلاعیه ای در مورد دکتر ورجاوند نوشت: “ زنده یاد دکترپرویز ورجاوند سازمان دهی مبتکر و آموزگاری خردمند برای هم رزمان و دوستان مبارز خویش بود. چه در دوران نظام خودکامه پادشاهی و چه در زمان استبداد مذهبی ، ورجاوندهیچ گاه از مبارزه برای تحقق آرمان های ملی و رهایی میهن از استبداد و استعمار و رسیدن به آزادی و رفاه طبقات محروم ایران از پای نایستاد و نا امید نشد.”

سازمان های جبهه ملی در اروپا در ادامه بیانیه خود یادآور شده: “دکتر پرویز ورجاوند در همه دوران زندگی پرافتخار خویش مدافع خستگی ناپذیر منافع ملی ایران بود. او اعتماد به نفس ملی را که در پرتو نهصت ملی شدن صنعت نفت به رهبری دکتر مصدق آموخته بود، در عمل بکار بسته و نشان داد که میتوان در همه زمینه ها به مبارزه با استبداد و استعمار رفت.”

پیش از این در روز 10 اسفند ماه گذشته، مهندس نظام الدین موحد، دیگر عضو ارشد شورای رهبری جبهه ملی ایران، دبیرکل و از بنیانگذاران حزب ایران و از مبارزان نهضت ملی ایران به دلیل بیماری سرطان درگذشته بود. شادروان مهندس موحد که در سالهای پس از شهریور بیست به همراه جمعی از تحصیل کردگان آن زمان از سازمان دهندگان و رهبران اعتصاب مهندسین بود و به همراه جمعی از آزادی خواهان، حزب ایران را در اردیبهشت سال ۱۳۲۳ تشکیل داد. او در مبارزات نهضت ملی ایران به رهبری دکتر محمد مصدق نقش فعال داشته است.

مهندس موحد، در دیوان بین المللی لاهه به همراه دکتر مصدق حضور داشت و چندین دوره عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران بود. او همچنین در سالهای بعد از انقلاب ۵۷ دو مرحله در دهه شصت به مدت ۳ سال در زندان به سر برد.