آیت‌الله خامنه‌ای: دانشگاه انضباط می خواهد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اگر کسی واجب‌القتل باشد، در نمازجمعه فتوا می‌دهم

در حالی که فشار بر فعالان دانشجویی، روز به روز افزایش می‌یابد، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با عده‌ای از دانشجویان، گرچه “تندروی” در برخوردهای انضباطی را رد کرد، اما این را هم گفت که: “ صدالبته که دانشگاه هم انضباط و امنیت می‌خواهد. نمی‌شود محیط دانشگاه را رها کرد چرا که آماج بسیاری از توطئه‌های دشمن دانشگاه است.“وی همچنین با اشاره به اینکه “دشمنان گفتند که این قتل‌ها با یک فتوا انجام شده تا از این طریق پای رهبری را وسط بکشند” افزود: “من همان موقع در نماز جمعه گفتم اگر احساس کنم کسی لازم القتل است، در نماز جمعه علنی خواهم گفت.”

رهبر جمهوری اسلامی در این دیدار با اشاره به وظایف جنبش دانشجویی، چنین گفت: “جریان و جنبش دانشجویی نباید تصور کند که معارضه با دستگاه‌ها، جزء وظایف اوست، بلکه آنچه مهم است طرح سئوال و مطالبه پاسخ از مسئولان ذیربط است”.

آیت‌الله خامنه‌ای ضمن انتقاد از دانشجویان طرفدار دولت، به دل‌جویی از آنان  هم پرداخت، و با اشاره به تجمع دانشجویان در مقابل مجلس  در اعتراض به تصویب طرح وقف دانشگاه ازاد گفت: “در این زمینه اظهار نظری نمی کنم البته شعارهای اکثر تجمع کنندگان بد نبود اما برخی شعارهای تند دادند که طبعاً این دانشجویان نیز باید نقدپذیر باشند.”

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در این دیدار از روند پیگیری حادثه کوی دانشگاه انتقاد کرد و اظهار داشت: “من دنبال قضیه بودم و هستم. البته قضیه کند پیش رفته ولی باید پیش برود. ان‎شاءالله پیش خواهد رفت. لکن تصور نکنید فراموش شده است. برخی دستگاه‌ها شاید برای همکاری انگیزه لازم را ندارند اما باید این قضیه پیش برود.”

این در حالی است که پیش از این سردار عزیز جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، سال گذشته اعلام کرده بود “گروه ویژه‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل شده و احتمال می‌دهیم تا پایان این ماه [تیر ۱۳۸۸] دادگاهی مخصوص این عوامل تشکیل شود”.

 

دیدار با افسران جنگ نرم

دیدار رهبر جمهوری اسلامی با این دانشجویان در حالی صورت گرفت که عملا هیچ یک از دانشجویان منتقد دولت در این دیدار حضور نداشتند. شاید به همین دلیل بود که سخنان مجری برنامه - محمد بیاتیان، از اعضای سابق طیف شیراز دفتر تحکیم ـ که از این دانشجویان با عنوان “افسران جنگ نرم” یاد کرد، مورد پسند رهبر جمهوری اسلامی واقع شد و وی اعلام کرد که “از بن دندان به این تعبیر” معتقد است  و “از به کار بردن و تکرار آن توسط مجری لذت” برده است. شاید به همین دلیل بود که رهبر جمهوری اسلامی پس از پایان سخنان دیگر سخنرانی این جمع، محمد افکانه، نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل،  پلاکی را که به گردن وی آویخته بود بوسید؛پلاکی که رویش نوشته شده بود: “ویژه افسر جوان جنگ نرم”.

دیگر سخنان عده‌ای از دانشجویان در انتقاد از دولت‌های پیشین جمهوری اسلامی ـ دولت هاشمی‌رفسنجانی و دولت خاتمی ـ هم موجب انبساط خاطر آقای خامنه ای شد، و او ضمن تایید این نظریات، درباره تخریب فرهنگی در این دولت‌ها چنین گفت:“در برخی از دولت‌ها حتی تخریب فرهنگی ارزش‌های اسلام و انقلاب هم انجام شد.”

 

رهبرو قتل ها

آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار فراموش نکرد که اشاره‌ای هم به سال‌های پیشین داشته باشد: “مبادا کسی تصور کند که رهبری برخلاف آنچه به عنوان نظر رسمی مطرح می کند، مواضع دیگری دارد که به برخی خواص می گوید چرا که این تصور مطلقاً درست نیست و اگر کسی چنین نسبتی بدهد گناه کبیره کرده است. چند سال پیش قتلی اتفاق افتاده بود. دشمنان گفتند که این قتل‌ها با یک فتوا انجام شده تا از این طریق پای رهبری را وسط بکشند. من همان موقع در نماز جمعه گفتم اگر احساس کنم کسی لازم القتل است، در نماز جمعه علنی خواهم گفت.”

 

دانشجویان خودی، انتقادهای خودی

در چند روز گذشته، به دنبال اتخاذ مواضعی از سوی رهبر جمهوری اسلامی و همچنین برخی از ائمه جمعه، برخی از تحلیل‌گران، از عزم رهبر جمهوری اسلامی برای وحدت دوباره با اصلاح‌طلبان سخن رانده بودند. رهبر جمهوری اسلامی در همین زمینه و در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان که پرسیده بود “سکوت و سخنان خاص برخی از شخصیت‌ها و افراد که به موجب آن آتش فتنه شعله‌ورتر می‌شد، برخی می‌گوید وحدت و برخی از خالص‌سازی انقلاب دم می‌زنند، حال از مقتدایمان این سؤال را داریم که شما کدام را توصیه می‌کنید؟” گفت: “خالص کردن جامعه با فشار و حرکتهای تند به وجود نمی آید و اسلام نیز کسی را مأمور نکرده است که اشخاص ضعیف الایمان را به بهانه خالص کردن جامعه، از دایره خارج کنند. تأکید بر وحدت به معنی  اتحاد بر مبنای اصول است. بر این مبنا، با هرکسی به همان اندازه که اصول را قبول دارد متصل و متحدیم و هرکسی اصول را قبول ندارد طبعاً از این دایره وحدت خارج است”.

انتقادهای دانشجویان اما به همین مسایل خلاصه نمی‌شد. انتقاد به موضوع اسفندیار رحیم مشایی، عدم برخوردبا محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت که متهم به فساد مالی است، و سخنانی در انتقاد از صدا وسیما هم مطرح بود.اما کسی در این دیدار درباره محروم شدن دانشجویان از تحصیل، احکام سنگین انضباطی و قضایی برای دانشجویان و برخوردهایی که با آنان در زندان می‌شود، سخنی نگفت. شاید به همین دلیل بود که رهبر جمهوری اسلامی در پایان این دیدار، از این “جمع صمیمی و خودی” تشکر ویژه‌ کرد.