استیضاح وزیر راه و شهرسازی شکست خورد

نویسنده

جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم صبح روز سه شنبه ۱۴ مهر برگزارشد. اکثر متقاضیان استیضاح آخوندی نمایندگان جبهه پایداری بودند که در دو سال اخیر هر اقدامی برای مقابله با دولت یازدهم انجام داده اند. نمایندگانی که همواره در جهت منافع گروهی خود اقدام می کنند و البته همیشه اقدامات خود را غیر سیاسی و مردمی توصیف می کنند.

یکی از مهمترین نکات این استیضاح دلیلی بود که پانزده نماینده متقاضی استیضاح به عنوان مهمترین دلایل شان از زیر سوال بردن وزیر راه و شهر سازی مطرح کردند: عدم اعلام موضع شفاف عباس آخوندی نسبت به فتنه و سران آن. شش سال پس از اتفاقات سال ۸۸، در حالی که رهبران جنبش سبز در حصر هستند بسیاری از دیگر دلسوزان در زندان، ترس و توهم اعضای پایداری نسبت به جنبش سبز و رهبران آن جالب توجه است.

استیضاح کنندگان اعلام کردند که بر این باورند عدم عمل به تعهد وزیر مبنی بر تاسیس و فعالیت سازمان ایمنی جاده‌ها، بدون اقدام و بدون پاسخ ماندن ایرادات عملکردی و برنامه‌ای مندرج در گزارش ماده ۴۹ کمیسیون عمران، عزل و نصب‌های بدون دلیل و حذف نیروهای مومن، عدم اعلام موضع شفاف نسبت به موضوع فتنه و سران آن، عدم اجرای احکام قانون برنامه پنجم توسعه، عدم توجه به سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و عدم توجه به اجرای قوانین ایثارگران از عمده دلایل‌شان برای ارائه طرح استیضاح است.

رحماندوست، کوچک‌زاده، حاجی، بیرانوند، ثروتی، نبویان، کریمی قدوسی، حسینیان، رسایی، سامری، موسوی لارگانی، اخوان، آلیا و طبیب‌زاده، اجرا نکردن تعهدات زمان اخذ رای اعتماد، مشکلات حوزه عمومی وزارت راه و شهرسازی، مشکلات حوزه زمین و مسکن شهری و روستایی، مشکلات حوزه حمل و نقل کشور و مشکلات حوزه مالی وزارت خانه را پنج محور دیگر استیضاح خود اعلام کردند.

پس از استماع نظرات مخالف و موافق و گزارش عباس آخوندی از مجموع ۲۵۲ رای اخذ شده، ۷۲ نفر به برکناری، ۱۷۵ نفر به ابقاء و پنج نفر نیز به وزیر راه رای ممتنع دادند.

کلمه