حمایت قدرت های بزرگ از اوباما

نویسنده

» گزارش یو اس ای تودی از اجلاس سران بیست در برابر ایران

کاتالینا کامیا

هفته دیپلماسی پرزیدنت اوباما به پایان رسید.

اوباما در پیتزبورگ، دراجلاس 20 اقتصاد بزرگ جهان، با خبرنگاران صحبت کرد و به سئوالاتشان پاسخ داد. او از شهردار پیتزبورگ لوک رَوِنستال و دیگران به خاطر مهمان‌نوازی عالی آنها تشکر کرد و ابراز تاسف کرد که نتوانسته با همسر خود میشل اوباما برای خوردن پن‌کیک برود.

اولین سئوال از طرف بن فلر از آسوشیتد پرس درباره ایران و اخبار  مبنی بر وجود یک کارخانه غنی‌سازی اورانیوم بود. اوباما گفت: “به ایران هشدار داده شده است.” از او در مورد امکان گزینه نظامی پرسیده شد و اوباما پاسخ داد که می‌خواهد ببیند در دیدار اول اکتبر (9 مهر) در ژنو با آمریکا، روسیه، چین و دیگر رهبران چه اتفاقی می‌افتد.

اوباما گفت: “وقتی موضوع امنیت آمریکا باشد هیچ گزینه‌ای را منتفی نمی‌دانیم.” و افزود وی دیپلماسی را ترجیح می‌دهد. وی پس از آن اضافه کرد که دیپلماسی به تقویت اتحاد بین‌المللی و همکاری بین “کشورهایی که قوانین را رعایت می‌کنند” کمک می‌کند.

یک خبرنگار دیگر پرسید آیا تایید تجهیزات غنی‌‌سازی ایران یک پیروزی بوده است که پرزیدنت با پرداختن به زمین فوتبال پاسخ داد و گفت: “این یک بازی فوتبال نیست، بنابراین به پیروزی علاقه‌ای ندارم. من به حل مشکل علاقه دارم.” وی همچنین از ارائه جزئیات درمورد نوع تحریم‌های شدیدتری که آمریکا و دیگران ممکن است بر ایران اعمال کنند خودداری کرد.

در این مورد که چرا زودتر فاش نکرده است که ایران یک تجهیزات هسته‌ای دیگر را پنهان کرده است گفت: “در شرایط پرمخاطره باید مطمئن می شدیم که اطلاعات درست است.”

همچنین از اوباما در مورد معترضان که سرمایه داری و موضوعات دیگر را در خیابان‌های پیتزبورگ در روز گذشته مورد انتقاد قرار دادند پرسیده شد. او اجلاس جی-20 را در مقایسه با دیگر رویدادهای مشابه “بسیار آرام” توصیف کرد.

وی گفت: “این مهم است که مطالب را برای مردم پیتزبورگ روشن کنیم. در لندن صدها هزار نفر در خیابان‌ها بودند. در اکثر این اجلاس‌ها واکنش‌ها بسیار پرآشوب‌تر بوده است.”

منبع: یو‌اس‌ای تودی، 25 سپتامبر