به شدت نگران، متأثر و معترض‌ام

نویسنده
حسین محمدی

» انتقاد عبدالله نوری از ادامه حصر موسوی و کروبی:

عبدالله نوری، وزیر کشور دولت نخست سیدمحمد خاتمی، در دیدار با فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، گفته است: “بنده نیز همراه با جمع کثیری از مردم و نیرو‌های دلسوز کشور، نسبت به ادامه حصر آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم رهنورد به شدت نگران، متاثر و معترض هستم.”

وی خواستار استفاده از تجربیات موسوی و کروبی برای حل مشکلات کشور شده و گفته است که “جمع کثیری از ایرانیان” نسبت به حصر این دو معترض هستند.

نوری در دیدار با فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، با اشاره به این‌که “آقایان موسوی، کروبی و جریان اصلاحات و جنبش سبز به دنبال سرافرازی ایران هستند و هرگز چشم به خارج ایران ندارند”.

وزیر کشور دولت خاتمی همچنین با اشاره به حصر موسوی و کروبی، تأکید کرده است: “آزادی رهبران جنبش سبز برای کشور و مردم و حتی حاکمیت بهتر از حصر است… باید در حد توان در جهت آزادی این عزیزان تلاش کنیم و از هیچ اقدامی در این راستا فروگذار نکنیم.” وی همچنین به انتقاد از “برخورد‌های پر تنش اخیر با فرزندان و خانواده رهبران جنبش سبز و ورود به منزل و حریم خصوصی آنها” پرداخته است.

اشاره نوری به حضور ماموران امنیتی در منزل فرزندان موسوی و کروبی و بازداشت و بازجویی چند ساعته آن‌هاست که ماه گذشته رخ داد. این ماجرا در پی اعتراض‌های فرزندان این دو کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 نسبت به بی‌خبری از وضعیت والدین خود، رخ داده بود.

فرزندان موسوی گفته‌اند که با وجود همه اتفاقات رخ داده “احساس وظیفه می‌کنند که با تمام توان برای جلب توجه افکار عمومی به این موضوع بکوشند”.

عبدالله نوری همچنین خواستار آن شده که “حاکمیت در شرایط پیچیده کنونی باید از مسئولان دلسوز و مدیران باتجربه و توانمند که… وفاداری و دلسوزی خود را نسبت به کشور و منافع ملی بار‌ها ثابت کرده‌اند، بدون در نظر قرار دادن گرایش فکری آن‌ها، برای حل مشکلات استفاده کند”.

ماه گذشته و هم‌زمان با دومین سالگرد حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، عبدالله نوری با فاطمه کروبی دیدار و گفته بود: “آقایان کروبی و موسوی و بسیاری از زندانیان سیاسی هم صدا با جریان اصلاحات و جنبش سبز نسبت به سیستم اداره ی کشور در حوزه های گوناگون نظیر اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی و نحوه تعامل با منتقدان حاکمیت، انتقاد دارند ولی در همه حال مدافع جمهوری اسلامی هستند، مدافع سرسخت حقوق ملت ایران در داخل و در صحنه بین الملل هستند، با تجزیه ایران مخالف هستند، با تحریمها مخالف اند، با حمله نظامی به ایران مخالف اند، همانگونه که با عوامل و تصمیمات به وجود آوردنده این تهدیدات نیز مخالف اند و این بدان معناست که می توان در مسیر مشترکات گام برداشت و اختلافات را کاهش داد، چرا که اگر این اتفاق نیافتد، نهایتا هم نظام، هم کشور و هم مردم آسیب جدی خواهند دید”.

وی اکنون نیز بار دیگر بر همین مساله تاکید کرده است: “وقتی با سران و سردمداران شرق و غرب می توان مذاکره و تعامل نمود، آیا نمی‌توان همین شیوه مذاکره و تعامل را، آن هم در شرایطی که کشور زیر بار انواع و اقسام فشارهاست با نیروهای منتقد و دلسوز نیز در پیش گرفت؟”

اما تنها وضعیت موسوی، رهنورد و کروبی، در این جلسه مورد بحث قرار نگرفت. مدیرمسوول روزنامه توقیف شده خرداد، با اشاره به وضعیت اصلاح‌طلبان گفته است: “مخالفان افراطی اصلاح طلبی در داخل حاکمیت و اپوزیسیون سرنگونی طلب از ادامه‌ی بن بست کنونی استقبال می‌کنند. کسانی هستند که موفقیت خود را در ایجاد بن بست می‌دانند و همیشه هم بر مسدود شدن همه راه حل‌ها پافشاری می‌کنند، ولی با توجه به اینکه تشدید بن بست چیزی را حل نمی‌کند، ما باید برای پیدا کردن راه حل تلاش کنیم و از اینکه با تند شدن، آب به آسیاب بدخواهان بریزیم، بپرهیزیم. البته این اصل در هر شرایطی اقتضای خودش را دارد و نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه شرایط بیان کرد”.

عبدالله نوری، در چند ماه گذشته، با گروه‌های مختلف سیاسی دیدار داشته و در عرصه سیاسی فعال‌تر شده است. وی در سال ۸۷ از سوی سازمان ادوار تحکیم وحدت، به عنوان کاندیدای انتخابات مطرح شد، اما حاضر به ثبت نام در انتخابات نشد. نوری پس از آزادی از زندان، کمتر به موضع‌گیری علنی پرداخته بود.

وی پیش از این نیز به اصلاح‌طلبان پیشنهاد کرده بود که اقدام به راه‌اندازی یک “اتاق فکر” کنند. نوری درباره‌ی پیشنهاد خود٬ چنین توضیح داده بود: “این پیشنهاد بیشتر جهت خروج اصلاح طلبان و بدنه اجتماعی حامی اصلاحات و جنبش سبز از حالت یأس و از هم گسیختگی و تلاش برای برنامه ریزی، بازسازی و انسجام، جهت حرکتی منطقی و منطبق با شرایط موجود می باشد. همچنین این نهاد باید دارای سازوکاری باشد که بتواند همه یا اکثریت جریانات اصلاح طلب را در دل خود جای دهد و به صورت مؤثر از آنها در روند تصمیم گیری استفاده کند”.

عبدالله نوری درباره‌ی برنامه‌ی پیشنهادی خود برای اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی٬ گفته بود: “شکافتن معنای اجرای بدون تنازل قانون اساسی می تواند یکی از مهمترین ابعاد برنامه‌ی اصلاحات در شرایط فعلی باشد”.

به گفته وزیر کشور دوران اصلاحات: “حرف‌های کلی و مبهم مشکلی را حل نمی‌کند، ما باید دقیق و صریح حرف بزنیم، صرف تکرار حرفهایی مثل اینکه دموکراسی خوب است یا آزادی بیان خوب است یا زندانیان سیاسی باید آزاد شوند مشکلی را حل نمی‌کند. وقتی که یک برنامه و اراده‌ی سیاسی روشن پشتوانه‌ی این مطالبات به حق نباشد تکرار این‌ها نتیجه‌ای جز ایجاد یأس و ملال در افکار عمومی ندارد”. وی همچنین گفته بود: “اصلاح‌طلبان به حکومت اعتماد ندارند همان طور که حکومت به جریان اصلاحات اعتماد ندارد”.