راه اطلاع رسانی مسدود شده است

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی

در حالیکه خانواده های زندانیان سیاسی و مطبوعاتی در بی خبری مطلق از عزیزان دربند خود به سر می برندو تحت فشار هستند تا از مصاحبه و اطلاع رسانی در مورد وضعیت این زندانیان پرهیز کنند، وکلای این زندانیان نیز از مصاحبه و اطلاع رسانی درباره موکلان خود منع شده اند.  همزمان مصطفی تاج زاده در دیدار با خانواده ضمن اعتراض شدید به برخورد روزنامه کیهان،اعلام کرد که «خط تنش آفرینی را نه اصلاح طلبان بلکه یک باند کوچک خشونت طلب در قلب اقتدارگراها دنبال می کند.»

روز گذشته یکی از وکلای دادگستری که وکیل تعدادی از بازداشت شدگان بعد از کودتای 22 خرداد است به “روز” گفت که او و همکارانش از هرگونه مصاحبه و اطلاع رسانی منع شده اند و حق مصاحبه با رسانه های خارجی و رسانه هایی که از خارج از کشور منتشر می شوند را ندارند.

به گفته این وکیل دادگستری، رسانه های داخل کشور نیز از انتشار مصاحبه های آنان منع شده اند و بدین ترتیب راه اطلاع رسانی درباره زندانیان کاملا مسدود شده است.

این وکیل دادگستری همچنان خبر داد که موبایل برخی از وکلایی که درباره موکلان خود با رسانه ها مصاحبه کرده اند قطع شده است.

یکی از وکلایی که موبایلش قطع شده نسرین ستوده است که روز گذشته در کلانتری نارمک تحت بازجویی نیز قرار گرفت.

به نوشته سایت مدرسه فمینیستی خانم ستوده در این زمینه توضیح داده است که: “حدودا ده روزپیش طی مصاحبه درباره موکل ام آقای آرش رحمانی پور، دو اس. ام. اس. برایم ارسال شد که در آن نوشته شده بود: علیرغم هشدارهای مقامات در ارتباط با عدم تماس با رسانه های بیگانه به دلیل تماس شما با این رسانه ها موبایل تان به مدت دوماه قطع خواهد شد، برای وصل مجدد پس از سپری شدن این دوره به شرکت مخابرات مراجعه کنید”.

خانم ستوده سپس از آزار و اذیت خانواده اش توسط ماموران خبر داده و گفته است: “پس از آن دو بار به منزل پدرو مادر پیر و مریض احوالم مراجعه کرده بودند و دعوتنامه ای که فاقد دستور قضایی بوده را به مادرم تحویل دادند. پس از آن چون موبایل به نام خواهرم بود با ایشان تماس گرفته و اورا به کلانتری محل احضار کردند. امروز، ۲۷ بهمن ماه خواهرم به کلانتری نارمک مراجعه کرد، اما در آنجا از وی درخواست مدارک هویتی معتبر از قبیل شناسنامه و کارت ملی برای ضمانت کردند. من به محض اطلاع از این ماجرا برای رفع فشار از خانواده به کلانتری مربوطه مراجع کردم و درخواست ارائه حکم قضایی کردم که به من نشان داده نشد. معهذا در آنجااعلام کردم که اینجانب از خط تلفن مربوطه استفاده می کنم و خواهرم هیچگاه از این خط استفاده نمی کند. پس از آن ماموران، مرا مورد بازجویی قرار دادند و سوالاتی از اینحانب پرسیدند از جمله اینکه دراغتشاشات اخیر آیا از نزدیکان من کسی دستگیر شده؟ و یا اینکه تاکنون به چه کشورهایی سفر کرده ام که طبیعتا طبق قانون از پاسخ به آنها خودداری کردم و اعتراض خود را به نحوه احضارم و اذیت و آزار خانواده ام اعلام کردم”.

براساس گزارش سایت مدرسه فمینیستی، خانم ستوده همچنین گفته است: “سپس گفتند که تعهد بدهید که به محض تماس و احضار از سوی نیروی انتظامی فورا به کلانتری مراجعه کنید که من هم این تعهد را ندادم چون توجیه قانونی نداشت و اعلام کردم که در صورت ارسال دستور قضایی، در مرجع مربوطه حاضر خواهم شد”.

 

صدور حکم اعدام برای امیررضا عارفی

در همین حال محمد مصطفایی در وبلاگ خود خبر از صدور حکم اعدام برای امیررضا عارفی، جوان 21 ساله ای داد که از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب محارب شناخته شده است.

براساس اعلام محمد مصطفایی، امیررضا عارفی به اتهام “عضویت و همکاری و تلاش و فعالیت موثر در راستای پیشبرد اهداف گروهک تروریستی انجمن پادشاهی ایران” از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است.

مصطفایی که وکالت امیررضا عارفی را برعهده دارد، تاریخ دستگیری موکل خود را به نقل از پرونده، 26 فروردین 88 یعنی دو ماه پیش از انتخابات ذکر کرده است.

پیش از این روند دادرسی و اجرای حکم در مورد دو متهم دیگر به همکاری با انجمن پادشاهی، سئوال های بسیاری در مورد انگیزه این اعدام ها برانگیخت.

آرش رحمانی پور و محمدرضا علی زمانی در حالی به بحران پس از انتخابات گره خوردند و در دادگاه دستگیرشدگان پس از انتخابات وادار به اعتراف شدند که  پیش از انتخابات دستگیر شده بودند.

وکیل امیررضا عارفی با اشاره به اینکه “20 روز برای اعتراض به حکم صادره فرصت دارد” نوشته است: “امیدوارم دادگاه تجدیدنظر با دقت در محتویات پرونده و لوایحی که تقدیم شده است حکم صادره را نقض نماید تا این جوان که متاهل هم می باشد به آغوش خانواده برگردد.”

برگردد.”

تاجزاده و اعتراض از زندان

سید مصطفی تاجزاده روز گذشته در ملاقات با خانواده خود با اظهار تأسف از بداخلاقی های جسورانه روزنامه کیهان گفت:” اقدام غیراخلاقی امروز (سه شنبه)  روزنامه کیهان در توهین و تخریب آقایان خاتمی، موسوی و کروبی آن هم درباره تظاهراتی که همه آن را سمبل وحدت ملی می خواندند، بار دیگر نشان داد که خط تنش آفرینی را نه اصلاح طلبان بلکه یک باند کوچک خشونت طلب در قلب اقتدارگراها دنبال می کند.”

عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت افزود:” بارها گفته ام که «مصونیت آهنین» به هر کس داده شود، به فساد و انحراف کشانده می شود. عمل قانون شکنانه و غیرانسانی آقای شریعتمداری در حالی انجام می شود که در تاریخ سی و یک ساله جمهوری اسلامی در هیچ زمانی روزنامه های مستقل و منتقد به اندازه شرایط کنونی تحت فشار سانسور نبوده اند. همین روش هاست که بازار شایعات و رسانه های خارجی را گرم می کند. امیدوارم همه کسانی که دل در رو دین، امنیت، اخلاق و پیشرفت کشور دارند، این اقدام را محکوم کنند تا معلوم شود اکثریت قاطع ملت ایران با این روش های ماکیاولیستی و غیراخلاقی مخالفند.”

براساس گزارش وب سایت ندای سبز آزادی، فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاجزاده ، روز گذشته پس از ملاقات با این فعال سیاسی، با اشاره به گذشت بیش از هشت ماه از بازداشت غیرقانونی همسرش، «سکوت مراجع قضایی منصف و خداشناس و به ویژه حقوقدانان مستقل را در برابر اقدامات غیرقانونی از جمله به درازا کشیدن بازداشت موقت و تغییر مفاهیم حقوقی» موجب تأسف دانست و «هرگونه توجیهی برای ادامه بازداشت این عزیزان صادق و خدوم که تنها جرمشان منتقد مشفق بودن است»را غیرقابل پذیرش دانست.

بازداشت عضو ستاد موسوی در خرم آباد

سیامک بیرانوند دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی علوم تحقیقات و از فعالان ستاد میرحسین موسوی در لرستان بازداشت شد. به گزارش وبلاگ تا آزادی زندانیان سبز بازداشت سیامک بیرانوند درحالی است که پیش از این نیزسیامک نادعلی، دبیرسابق انجمن اسلامی لرستان ودو نفر دیگر بازداشت شده بودند که نادعلی همچنان دربازداشت به سر می برد.

بازداشت بیرانوند در حالی است که پی گیری های خانواده نادعلی ، دبیرسابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان برای اطلاع از وضعیت او که پیش از۲۲ بهمن بازداشت شده همچنان بی نتیجه مانده است .

سیامک نادعلی بیستم بهمن ماه درخیابان بازداشت شد وماموران بلافاصله منزل پدری و یکی از دوستان نزدیک او رامورد بازرسی قرار دادند. نادعلی پیش از این نیزچند بار به نهادهای امنیتی خرم آباد احظار و بازجویی شده بود.

این فعال ملی – مذهبی استان لرستان ، دردوران دانشجویی نیز یک سال تعلیق از تحصیل را تجربه کرده است.

سه سال زندان برای حسین نورانی نژاد

حسین نورانی نژاد، رئیس کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت و عضو دفتر تبلیغات ستاد ۸۸ به سه سال زندان محکوم شد.

این حکم روز گذشته توسط قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در حالی به وی ابلاغ شده که این فعال سیاسی نقش زیادی در برگزاری مراسم های مذهبی جوانان داشت و بعد از انتخابات نیز در مجموعه دارالزهرا با عده ای دیگر از جوانان احزاب مراسم هفتگی دعای کمیل برگزار می کردند که این امر یکی از مهمترین اتهامات وی است.

اتهام دیگر رئیس کمیته اطلاع رسانی حزب مشارکت، فعالیت در سایت خبری نوروز است. اتهامی که مهدی محمودیان دیگر عضو کمیته اطلاع رسانی حزب مشارکت هم هم با آن رو به رو است.

براساس این گزارش روز گذشته در دادگاه انقلاب به علت عدم قبول وثیقه برای مرخصی حسین نورانی نژاد و اعتراض خانواده او، برخورد نامناسبی با خانواده نورانی نژاد صورت گرفت وآنها را به طرز ناشایستی به بیرون هدایت کردند. قاضی مقیسه پیش از این گفته بود که بعد از ابلاغ حکم امکان مرخصی این زندانی سیاسی در قبال ارائه وثیقه وجود دارد.

 

 

50 روز انفرادی بدون ملاقات و وکیل

با گذاشت بیش از ۵۰ روز از بازداشت سید علیرضا بهشتی شیرازی، وی همچنان در انفرادی به سر می برد و از داشتن وکیل محروم است.

 بهشتی شیرازی، سردبیر روزنامه کلمه سبز و یکی از مشاوران میر حسین موسوی است که یک روز پس از عاشورا بازداشت شد.وی در این مدت هیچ ملاقاتی با خانواده خود نداشته وتنها از طریق تماس تلفنی با آنها در ارتباط بوده است.

وب سایت کلمه به نقل از خانواده بهشتی شیرازی  گزارش داده که وی در این تماس ها از روحیه بسیار خوبی برخوردار بوده است. تاکنون هیچ اتهامی به وی تفهیم نشده و از پرونده او اطلاعی در دست نیست.

 

بی خبری از روزنامه نگاران زندانی

به رغم گذشت قریب به یک هفته از بازداشت شبانه اکبر منتجبی و وحید پوراستاد از روزنامه نگاران باسابقه کشور هیچ یک از آنها تاکنون با خانواده هایشان تماس نگرفته اند.

براساس گزارش روزنامه اعتماد، عدم تماس منتجبی و پوراستاد که باعث تشدید نگرانی خانواده هایشان شده است در شرایطی صورت می گیرد که قریب به اتفاق بازداشت شدگان اخیر پس از گذشت یکی دو روز از دستگیری در تماس تلفنی وضعیت و محل بازداشت شان را به خانواده هایشان اطلاع داده اند.

منتجبی و پوراستاد ۱۷ و ۱۹ بهمن ماه در منزل شان دستگیر شدند.

 همچنین به رغم گذشت هفته ها از بازداشت کیوان مهرگان خبرنگار روزنامه اعتماد، عبدالرضا تاجیک، بهمن احمدی امویی، بدرالسادات مفیدی و شیوا نظرآهاری هنوز خانواده هایشان از وضعیت آنها بی اطلاعند.

 

تماس محرابی و قرار مجرمیت برای آقایی

احسان مهرابی، خبرنگار پارلمانی روزنامه فرهیختگان که ۱۸ بهمن ماه جاری شبانه در منزلش دستگیر شد طی تماس تلفنی با همسرش خبر داده در زندان اوین به سر می برد و بنا به گفته مسوولان بازداشتگاه، تحقیقات پرونده اش به پایان رسیده است.

پرونده ساسان آقایی نیز برای نهایی شدن قرار مجرمیت نزد دادیار اظهارنظر ارسال شده است.

محمد مصطفایی وکیل ساسان آقایی، در گفتگو با ایلنا ضمن اعلام صدور قرار مجرمیت برای موکلش گفته است:” پرونده وی برای نهایی شدن قرار مجرمیت نزد دادیار اظهار نظر ارسال شده اما هنوز تصمیمی برای اینکه قرار بازداشت وی تمدید یا به قرار سبک‌تری تبدیل شود، صورت نگرفته است.

 

دو آزادی

کاوه دارالشفایی و توران کبیری، روز گذشته در حالی بعد از 6 روز بازداشت آزاد شدند که 5 عضو خانواده آنها همچنان در بازداشت به سر می برند.

بهمن دارالشفایی در همین ارتباط در وبلاگ‌اش نوشته است: جمیله دارالشفایی (خواهر): ۱۱ روز از بازداشتش می‌گذرد و هنوز هیچ تماسی نداشته، بنفشه دارالشفایی (خواهر): ۱۱ روز از بازداشتش می‌گذرد و یک بار ۵ روز پیش زنگ زده، صفورا تفنگچی‌ها (مامان): ۷ روز از بازداشتش می‌گذرد و هنوز هیچ تماسی نداشته، ابوالحسن دارالشفایی (بابا): ۷ روز از بازداشتش می‌گذرد و یک بار دو روز پیش زنگ زده و یاشار دارالشفا (پسر عمو): ۱۳ روز از بازداشتش می‌گذرد و هنوز هیچ تماسی نداشته.

 

 قرار ۵۰ میلیون برای عضو جبهه مشارکت

محمد مصطفایی که وکالت سعید نورمحمدی را نیز بر عهده دارد، از صدور قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی برای موکلش خبر داده است.وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده سعید نورمحمدی گفته: اخیرا از سوی بازپرس شعبه سوم دادسرای امنیت برای موکلم قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون ریالی صادر شده است.

وی اتهامات سعید نورمحمدی از فعالان ستاد ۸۸ را تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور عنوان کرده و به خبرگزاری ایلنا گفته است: “تاکنون میزان وثیقه موکلم تودیع نشده اما امیدوارم با توجه به وضعیت خاص سعید نورمحمدی و خانواده‌اش در چند روز آینده قرار خفیف‌تری برای وی صادر شود.”

 

بی‏خبری از مازیار سمیعی

قریب به دو هفته پس از بازداشت مازیار سمیعی، فعال دانشجویی، خانواده او هیچ خبری از وضعیت و یا حتی محل نگهداری فرزندشان ندارند.کمیته گزارشگران حقوق بشر نوشته مازیار سمیعی تنها یک بار با فاصله کمی از بازداشت با خانه تماس گرفته و گفته سالم است. اما از روز ۱۶ بهمن تا به حال تماس دیگری با خانواده اش نداشته و کسی از وضع او مطلع نیست.این فعال دانشجویی چپ که در کمپین یک میلیون امضاء هم مشارکت داشت، نیمه شب ۱۴ بهمن در خانه اش بازداشت شد.

 

تداوم ممنوع الخروجی محمدرضا جلایی پور

فاطمه شمس، همسر محمدرضا جلایی پور، سخنگوی پویش حمایت از میر حسین موسوی(موج سوم) در انتخابات ریاست جمهوری از تداوم ممنوع الخروجی همسرش خبر داده و گفته است:محمدرضا در حالت بلاتکلیفی محض به سر می‌برد. هیچ نهاد پاسخگویی برای توضیح اینکه چرا پاسپورتش را نمی‌دهند که سر درس و زندگی‌اش برگردد وجود ندارد.

محمدرضا جلایی پور دانشجوی دوره دکترای جامعه شناسی دانشگاه آکسفورد است .او زمانی که به همراه همسرش قصد بازگشت به انگلستان برای ادامه تحصیل را داشت، در فرودگاه امام خمینی  دستگیر و بعد از مدتی با قرار وثیقه از زندان آزاد شد، اما همچنان ممنوع الخروج است.

 

اعتراض عفو بین الملل

سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای به احکام صادره برای سه روزنامه نگار ایرانی بهمن احمدی امویی، سعید لیلاز و کیوان صمیمی اعتراض کرده و خواستار آزادی این روزنامه نگاران شده است.

در بیاینه این سازمان با اشاره به سوابق این سه روزنامه نگار و احکام سنگین صادره برای آنها، از مقامات جمهوری اسلامی  خواسته شده در جهت آزادی سریع و بدون شرط بهمن احمدی امویی، سعید لیلاز و کیوان صمیمی بهبهانی که فقط به خاطر فعالیتهای مسالمت آمیزشان در خصوص حق آزادی بیان زندانی شده اند، اقدام کنند.

سازمان عفو بین الملل با ابراز نگرانی از اینکه بهمن احمدی امویی به شلاق محکوم شده، این مجازات را مجازاتی بی رحمانه که معادل با شکنجه است توصیف کرده و نوشته است: “دولت ایران عضو قراردادبین المللی حقوق سیاسی و مدنی (آی سی سی پی آر)است که به شدت شکنجه را ممنوع می کند.”

“وادار کردن مقامات جهت تضمین اینکه این زندانیان مورد شکنجه و بد رفتاری واقع نمی شوند و گزارش هر نوع شکنجه و بد رفتاری در باره آنها مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد وقانون برای متهمین در فرایندی عادلانه اجرا شود” نیز در بیانیه عفو بین الملل مورد تاکید قرار گرفته است.