عبور از خط قرمز عذاب دارد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» ادامه انتقاد سعیدی از روحانی و مذاکرات هسته ای

در ادامه انتقادات منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از دولت حسن روحانی و مذاکرات هسته ای، نماینده آیت الله علی خامنه ای که پیشتر “تعلیق فعالیت های هسته ای” را “خط قرمز نظام” خوانده بود، ضمن آنکه شرایط حاضر جمهوری اسلامی را سخت تر از شرایط “شعب ابی طالب” دانسته، بار دیگر بدون نام بردن از کسی تهدید کرده “هر فردی که از خطوط قرمز عبور کند دچار عذاب خواهد شد.”

حجت الاسلام علی سعیدی در جریان مراسمی با عنوان “گرامیداشت دهه فجر” گفته: “اگر ملتی شعارهای انقلاب را فراموش کند دچار گمراهی خواهد شد. تخلف از فرمان الهی عذاب دارد و فرقی میان امت‌های مختلف نیست و هر فردی که از «خطوط قرمز» عبور کند عذاب خواهد شد.”

وی با بر تاکید بر اینکه “میزان ارزش هر فرد و گروهی به وابستگی به ولایت فقیه بستگی دارد” اضافه کرده: “امروز در شرایط خاصی قرار داریم، با اعتماد به دشمن نمی‌شود مشکلات را حل کرد و مقام معظم رهبری استحکام درونی نظام و اقتصاد مقاومتی به عنوان استراتژی و نگاه به بیرون به عنوان تکنیک را راهکار برطرف‌سازی مشکلات می‌دانند.”

اوگفته: “نباید اجازه دهیم که آمریکا از شرایط امروز ما سوء استفاده کند، شرایط امروزی ما با «شعب ابیطالب» قابل مقایسه نیست زیرا دشمن در آن دوران با استقامت مومنان عقب نشینی کرد و امروز اگر ملتی بخواند پیروز شود باید مقاومت خود را از کشورهای دیگر بیشتر کند.”

حجت الاسلام علی سعیدی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرده: “ما با مذاکره حرفی نداریم اما می‌دانیم طبق گفته قرآن دشمن تا اسلام را از بین نبرد از اقدامات خود دست نخواهد کشید به همین علت باید به استراتژی رهبری توجه داشته باشیم و به آن عمل کنیم.”

شعب ابیطالب که مورد اشاره علی سعیدی قرار گرفته در روایات مذهبی مکانی بود که پیامبر اسلام و طرفدارانش سه سال در محاصره همه جانبه مخالفانشان قرار گرفتند و شرایط دشواری داشتند. تا جایی که در روایات نقل شده است آنها مجبور بودند در آن زمان از گرسنگی سنگ بر شکم خود ببندند.

استفاده از “شعب ابیطالب” از۲۰ آذرماه سال ۱۳۹۰ توسط محمود بهمنی رییس وقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی وارد ادبیات مقامات جمهوری اسلامی و بصورت مداوم تکرار شده است. او در اظهارات خود شرایط حاضر جمهوری اسلامی پس از تحریم های بین المللی را با شرایط “شعب ابیطالب” در زمان محمد پیامبر اسلام مقایسه کرده بود.

البته آیت الله علی خامنه ای رهبرجمهوری اسلامی این موضوع را رد کرده و گفته بود: “مقامات غربی بارها تکرار کرده اند که هدف از تحریم ها و فشارها بر ضد ایران، خسته و از صحنه خارج کردن مردم و وادار کردن مسئولان به تجدید نظر در محاسبات خود است، اما آنها اشتباه می کنند و به هدف خود نخواهند رسید زیرا این «روسیاه های بدمحاسبه گر»، تصور می کنند نظام اسلامی در شرایط شعب ابی طالب است، در حالیکه ملت ایران امروز در شرایط بدر و خیبر (پیروزی مسلمانان) قرار دارد.”

 علی سعیدی بطور مکرر در یک سال اخیر حسن روحانی و طرفداران مذاکرات هسته ای را از جمله کسانی معرفی کرده است که دیدگاه شان مقابل دیدگاه آیت الله خامنه ای است و قصد دارند از “خط قرمز نظام” عبور کنند.

وی که نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران است فروردین ماه امسال هم گفته بود: “در شرایط حساس و پیچیده‌ای به سر می‌بریم که در این شرایط بیشترین مسئولیت متوجه سپاه و به ویژه بسیج است. برخی گروه‌ها به دنبال ورود به خطوط قرمز هستند که طبیعتاً نیروهای ارزشی و متدینین جامعه تحمل نخواهند کرد.”

علی سعیدی در آبان ماه سال گذشته هم گفته بود: “تعلیق هسته‌ای معنا ندارد و برای جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات «خط قرمز» بوده و اصل ما اصل غنی‌سازی برای اهداف صلح‌آمیز است.”

او افزوده بود: “دو نظریه در کشور وجود دارد، در نظریه نخست اعتقاد بر حل مسائل با نگاه بیرون بوده که برخی دولت‌مردان راه‌حل مشکلات را دیپلماسی می‌دانند و در نظریه دوم نگاه به درون داشته که در آن راه‌حل مشکلات در تکیه و مقاومت در خود تعریف می‌شود.”

به گفته او “کسانی که می‌گویند باید با نگاه بیرون مشکلات را حل کرد سه دلیل برای خود دارند؛ نخست آنکه عمده مسائل و مشکلات را در تحریم می‌بینند و اینکه تا تحریم‌ها حل نشود مشکلات نیز حل نمی‌شود، دوم اینکه می‌گویند برخی مردم از ادامه تحریم خسته شدند، سوم اینکه مدعی هستند در رفتار آمریکا تغییراتی رخ داده که باید با توجه به این تغییرات دیپلماسی را پیش برد.”

نماینده آیت الله خامنه ای به نظریه دیگر که برگرفته از دستورات رهبرجمهوری اسلامی است نیز اشاره کرده و گفته بود: “کسانی که می‌گویند مشکلات از درون باید حل شود نیز دلایلی برای این ادعای خود داشته و می‌گویند علت اینکه آمریکا میل به مذاکره دارد، نفوذ ما در دنیاست و این نفوذ ناشی از مقاومت جمهوری اسلامی ایران است، اگر دشمن نفوذ ما را بشکند مقاومت ما نیز کم شده و این مسئله ایران‌هراسی را در آنان کمرنگ می‌کند.”

علی سعیدی البته در ۶ بهمن ماه سال گذشته هم گفته بود: “در حال حاضر عرصه تقابل با دشمن عرصه متفاوتی است. گاهی مصلحت ایجاب می‌کند که تقابل با دشمن به شکل مذاکره و دیپلماسی پیش برود. در این صورت دیپلماسی و قواعد آن وارد کار می‌شود. در اینجا یک هوشیاری لازم است که دیپلمات‌ها تلاش داشته باشند که در ضمن حفظ اصول، کوچک‌ترین خدشه‌ای به خطوط قرمز ما وارد نشود”.

روز ۹ دی ماه سال جاری اما خبرگزاری رسمی سپاه پاسداران، سپاه نیوز، بخشی از سخنان علی سعیدی در سومین همایش فصلی مسئولین نمایندگی ولی فقیه نیروی زمینی سپاه را منتشر کرد که به صراحت بیشتری حسن روحانی را مخاطب قرار داده بود.

علی سعیدی گفته بود: “برخی از مسئولین ما در قالب اصول بین المللی حرکت می‌کنند و امروز اعتقاد دارند باید با «کدخدا» به توافق برسیم حتی اگر امتیازاتی که به ضرر منافع ملی باشد. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که راه برون رفت از این شرایط، استحکام درونی است اما برخی از مدیران ارشد ما اعتقاد به رفع مشکلات بیرونی با عملکرد دیپلماسی دارند. مطمئناً مذاکره با آمریکا هیچ سودی نخواهد داشت و در سایه ایستادگی و استقامت در مقابل نظام سلطه است که به موفقیت دست پیدا خواهیم کرد.”
عده زیادی از مقامات سپاه و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی برخلاف حسن روحانی معتقدند مذاکره بی نتیجه است و توافق در مذاکرات هسته ای مشکلات جمهوری اسلامی را حل نخواهد کرد. آنها همچون رهبر جمهوری اسلامی، به ویژه پس از تمدید مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ بصورت مکرر ادامه این مذاکرات را “عقب نشینی” و بی نتیجه اعلام کرده و خواستار ایستادگی مردم و دولت در برابر غرب شده اند.

آیت الله علی خامنه رهبر جمهوری اسلامی خود نیز ۱۷ دی ماه در جریان دیداری با “مردم قم” با گفتن اینکه “مسولین دولتی نگاهشان به دست بیگانه نباشد”تاکید کرده بود: “بله، امروز دشمنان برای ملّت ایران با تحریم مشکل درست کردند؛ خب، حالا اگر آمدند شرط برداشتن تحریم را یک چیزی قرار دادند که شما غیرتت نمیگنجد که آن را انجام بدهی؛ چه کار میکنید؟ شرط میگذارند دست از اسلام بردارید، دست از استقلال بردارید، دست از حرکت به سوی علم بردارید، دست از فلان پدیده‌ی افتخارآمیز بردارید تا ما تحریم را برداریم؛ شما چه کار میکنید؟ قطعاً قبول نمیکنید. یقیناً هیچ مسئولی در کشور قبول نمیکند که شرط برداشتن تحریمها، مثلاً فلان مسئله‌ی اساسی و فلان مسئله‌ی آرمانی باشد.”

به گفته او “این وظیفه‌ی مسئولین کشور و مسئولین دولتی است، چشم ندوزند به دست بیگانه؛ بیگانه یک‌وقت مایل است فشار وارد بیاورد، شما هرچه عقب‌نشینی کنید، می‌آیند جلو؛ هرچه شما یک قدم عقب بروید، آنها یک قدم می‌آیند جلو؛ دستگاه استکبار، دستگاه ترحّم و انصاف و انسانیّت و ملاحظه که نیست؛ هرچه شما عقب بروید، آنها جلو می‌آیند. فکر اساسی بکنید.”

رهبر جمهوری اسلامی همچنین اضافه کرده بود: “آمریکایی‌ها با کمال وقاحت دارند میگویند اگر در قضیّه‌ی هسته‌ای ایران کوتاه هم بیاید، تحریمها یکجا و همه برداشته نخواهد شد، این را صریح دارند میگویند. این نشان‌دهنده‌ی این است که به این دشمن نمی شود اطمینان کرد نمیشود اعتماد کرد. من با مذاکره کردن مخالف نیستم؛ مذاکره کنند؛ تا هروقت میخواهند مذاکره کنند! من معتقدم باید دل را به نقطه‌های امیدبخش حقیقی سپرد، نه به نقطه‌های خیالی.”