نه مجلسیان باید بدانند نه مردم

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» قرائت گزارش اتفاقات 25 بهمن به بعد موکول شد

روز دهم اسفند هم آمد و رفت؛ سبزها به وعده خود برای ادامه اعتراضات خیابانی وفا کردند، ولی مجلسی‏ها  وعده‏ای را که برای قرائت گزارش اتفاقات روز 25 بهمن داده بودند به موعد دیگری وا نهادند. جاسم ساعدی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی علت این خلف وعده  را “وجود موارد محرمانه” در گزارش “گروه پنج نفره بررسی حادثه 25 بهمن” عنوان کرده است.

خبرگزاری‏های رسمی  روز دوشنبه، نهم اسفند از “قرائت  گزارش کمیته بررسی ابعاد فتنه و حوادث 25 بهمن و نحوه برخورد با سران فتنه” در جلسه علنی دیروز مجلس خبر داده بودند، اما جاسم ساعدی به خبرنگاران پارلمانی گفت: “این گزارش این هفته در دستور کار صحن علنی مجلس نبوده است و رئیس و نواب رئیس مجلس به دلیل موارد محرمانه ای که در این گزارش وجود دارد از قرائت آن در صحن علنی مجلس و انتشار آن در میان افکار عمومی ممانعت کردند.”

به گزارش خبرگزاری مهر در ساعت اولیه جلسه علنی روز گذشته مجلس، محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر و مهدی کوچک زاده نماینده تهران در تذکراتی نسبت به عدم قرائت این گزارش در جلسه و در دستور کار قرار نداشتن آن انتقاد کرده بودند.

این گزارش هشتم اسفند تحویل هیات رئیسه مجلس شده است. همزمان با تحویل این گزارش عنوان شده بود که قرائت آن در صحن علنی مجلس بر اساس نظر و تصمیم هیات رئیسه است.

جاسم ساعدی در این مورد گفته است: “این گزارش از سویهیات رئیسه به کمیته پنج نفره ارجاع داده شد تا با حذف موارد محرمانه یا اصلاح آن یا کلی گویی در خصوص موضوعات محرمانه آن را برای قرائت از پشت تریبون صحن علنی مجلس آماده کنند.” او زمان مشخصی را برای قرائت این گزارش در صحن علنی مجلس عنوان نکرده و تنهاگفته “گزارش مجلس از 25 بهمن ماه هفته آینده نیز در صحن قرائت نمی شود.”

این در حالی است که همزمان با جاسم ساعدی، محمد حسن ابوترابی فرد، دیگر عضو هیات رئیسه مجلس نیز به اظهار نظر درباره تعیین تاریخ مشخص برای قرائت آن پرداخته؛اظهاراتی کاملا متفاوت با آنچه ساعدی به خبرنگاران گفته است. ابوترابی فرد از “قرائت گزارش کمیته بررسی ابعاد فتنه و حوادث 25 بهمن و نحوه برخورد با سران فتنه”  در جلسه یازدهم اسفندماه مجلس خبر داده است. وی گفته: “این گزارش در جلسه فردای مجلس به استناد ماده 116 آیین نامه داخلی در دستور کار قرار خواهد گرفت و با اصلاحیه ای در روز چهارشنبه  قرائت خواهد شد.”

گفته‏های ابوترابی فرد را حسین فدایی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در  مصاحبه با خبرآنلاین تائید کرده و او هم از قرائت گزارش یاد شده در جلسه امروز مجلس خبر داده است. او البته در مورد دلیل عدم قرائت این گزارش در روز دهم اسفندماه و اصلاحات احتمالی آن برای قرائت در صحن علنی مجلس گفته است: “بحث اصلاحات نیست. دلیل عدم قرائت گزارش این بود که در دستور هفتگی مجلس نیامده بود و این گزارش هیچ اصلاحی نداشته است.”

تا کنون در مورد محتوای این گزارش اظهار نظر قابل توجهی صورت نگرفته است. با این حال حسین فدایی در گفتگوی خود با خبرآنلاین در جملات کوتاهی به محتوای این گزارش هم اشاره کرده است. این نماینده مجلس گفته: “بر اساس مستندات این گزارش منشاء وقایع 25 بهمن ماه آمریکا و انگلیس هستند و عوامل داخلی فریب خورده نیز تحت تاثیر آنها اقداماتی را انجام داده اند.”

فدایی درباره اینکه آیا در خصوص دستگیری رهبران جنبش سبز در این گزارش تصمیمی اتخاذ شده یا نه، گفته است: “سران فتنه، آمریکا، انگلیس و اسرائیل هستند و به افرادی که عوامل آنها در داخل کشورند و به تحریک افکار عمومی و امنیت ملی پرداخته اند و آن را مخدوش کرده اند در این گزارش توجه شده است.”

سخنانی از این دست توسط حیدر مصلحی در  سیمای جمهوری اسلامی هم مطرح شد. طبق تبلیغاتی که از قبل برای برنامه وی در شبکه سوم صورت گرفته بود، قرار بود او اسناد معتبری از ارتباط سازمان یافته رهبران جنبش سبز با کشورهای غربی  در اختیار مردم بگذارد. اما بازتاب سخنان مصلحی در شبکه‏های اجتماعی و سایت‏های نزدیک به جنبش سبز نشان ‏داد که اظهارات او حتی باعث از بین رفتن تصوری شده که شهروندان ایرانی از میزان  احاطه وزارت اطلاعات بر مسایل مختلف دارند.

مصلحی بارها در سخنان پنجشنبه شب خود در سیمای جمهوری اسلامی به ارتباط اصلاح طلبان و منتقدان حکومت با سرویس‏های اطلاعاتی و امنیتی خارجی اشاره کرد؛ بدون اینکه مدرک مستندی برای اثبات آن ارائه کند. این در حالی است که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی گسترده‏ترین امکانات مالی و سخت افزاری را برای رصد مسایل داخلی  در اختیار دارد. جدای از برنامه پنجشنبه گذشته وزیر اطلاعات در تلویزیون، از روزهای بعد از انتخابات تا کنون وزارت اطلاعات هنوز هیچ سندی برای  اتهامات خود در مورد جنبش سبز و اعتراضات پس از انتخابات ارائه نکرده است.

از سوی دیگر مجلس اسلامی در حالی مواردی مشابه موارد مورد ادعای وزارت اطلاعات را مطرح می‏کند که عملا هیچگونه بازوی اجرایی برای کشف آنها در اختیار ندارد.

با این حال در چهارم اسفند ماه و در حالی که هنوز کار هیات رسیدگی به وقایع 25 بهمن در آغاز راه بود، روح الله حسنیان یکی از 5 عضو این هیات و از حامیان دولت گفت: “براساس گزارش هیأت رسیدگی به غائله 25 بهمن، موسوی و کروبی مفسد فی الارض شناخته شده و قوه قضاییه باید هر چه سریعتر به محاکمه این افراد بپردازد”.

حسینیان با بیان اینکه “در این گزارش ریشه یابی در خصوص وقایع و نقشی که بیگانگان از جمله آمریکا و منافقین در غائله 25 بهمن داشتند به صورت مفصل انجام شده” گفت: “در این گزارش به زمینه سازی های مهدی کروبی و میرحسین موسوی برای اغتشاشات 25 بهمن داشتند، اشاره شده و از حمایت های آمریکا و ضدانقلابیون در این زمینه پرده برداشته شد”.

چهره شاخص اصولگرایان طرفدار دولت در مجلس همچنین از ارائه پیشنهادهایی خطاب به قوه قضاییه، رسانه‏های مملکت و همچنین مجلس شورای اسلامی در این گزارش سخن گفته است. پیشنهادی که از این دستگاه‏ها خواسته تا “میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به سزای اعمال خود برسند”، چرا که به گفته حسسنیان آنها “به مقابله با نظام برخاستند.”

ریاست این هیات 5 نفره بر عهده محمد ابراهیم نکونام، نماینده گلپایگان و نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس است. کسی که در مردادماه سال 88 گفته بود: “اگر من قاضی دادگاه متهمان حوادث اخیر بودم میرحسین موسوی را به جرم اینکه مسبب همه آشوب‌ها است، محاکمه می‌کردم.”

 وی همچنین در همان زمان عضو منتخب مجلس برای بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان پس از انتخابات بود. او بعد از بازدید این کمیته از بند 209 زندان اوین اظهار کرده بود: “در این ملاقات زندانیان اعلام کردند از شرایط خود در زندان راضی هستند و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.”

این درست در همان روزهایی بود که اکثر زندانیان سیاسی هنوز در سلول‏های انفرادی بودند و حتی برخی تا چند هفته امکان تماس و یا دیدار با خانواده‏های خود را نداشتند.

نکونام در روز تحویل این گزارش به هیات رئیسه مجلس هم گفته بود: “کمیته بررسی و شناسایی عوامل ضدانقلاب درحوادث 25 بهمن که در کمیسیون اصل 90 تشکیل شده است با وزارت کشور و سفارتخانه های ایران در کشورهای دیگر برای کسب اطلاعات بیشتر مکاتبه می کند.”

 این گفته نکونام  در راستای القای این ذهنیت تعبیر شد که جنبش سبز به  کشورهای غربی و دستگاه‏های امنیتی آنها وابستگی‏ دارد.

قبل از این روح الله حسینیان در توجیه حصر خانگی موسوی و کروبی گفته بود: “بعید است که میرحسین موسوی و کروبی ندانند که با آمریکا، منافقین، ضدانقلابیون داخلی و خارجی و همچنین با بهائیان در حال همکاری هستند.”  ادعاهایی از این دست هرگز با ارائه سند و مدرکی مشخص همراه نشده است.

علاوه بر حسینیان و نکونام، سه نفر دیگر اعضای این هیات عبارتند از:حدادعادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، علاءالدین بروجرودی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وعلی شاهرخی رئیس کمیسیون قضایی. بدین ترتیب حتی اصولگرایان منتقد دولت نیز در این ترکیب 5 نفره جایی ندارند.

اعضای این کمیته و هیات رئیسه مجلس هنوز به درستی مشخص نکرده‏اند بعد از قرائت گزارش یاد شده، قرار است مجلس با آن چه کار کند. سال گذشته مجلس با تشکیل هیات مشابهی اقدام به تهیه گزارشی مفصل از جنایت کهریزک کرد. گزارشی که در آن صراحتا به نقش سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران در وقوع این فاجعه اشاره شده بود. اما هم اکنون با گذشت نزدیک به چهارده ماه از ارائه آن گزارش، هیچ کدام از دستگاه‏های ذی ربط برای پی گیری موارد مطرح شده در آن کاری نکرده اند.