عزل تنها وزیر زن کابینه

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز

ریک گلدستون

رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه وزیر بهداشت خود را عزل کرد. وی تنها وزیر زن از زمان انقلاب ایران بود. این اقدام پس از بالا گرفتن انتقادها از دولت به خاطر کمبود واردات دارو صورت گرفت.

برای عزل مرضیه وحید دستجردی دلیل مشخصی ارائه نشده است. وب‌سایت پرس‌تی‌وی گفته است که محمود احمدی‌نژاد، محمدحسن طریقت منفرد را به عنوان سرپرست وزارتخانه انتخاب کرده و در حکم به او گفته که کاهش هزینه‌های مراقبت بهداشتی مردم یکی از مهمترین اولویت‌های این وزارتخانه مهم بوده است.

دکتر وحید دستجردی که متخصص بیماری‌های زنان است در سال 2009 به این سمت انتخاب شد و به عنوان مدافع حقوق زنان در جامعه ایران شناخته می‌شود. ماه گذشته رک‌گویی او رئیس‌جمهور را خشمگین کرد. وی گفته بود که بودجه تخصیص داده شده برای وارادات دارو کافی نیست.

دکتر وحید دستجردی در تلویزیون ایران گفته است: “من شنیده‌ام با دلارهای یارانه‌ای خودروهای لوکس وارد شده است، اما نمی‌دانم دلارهایی که برای واردات دارو اختصاص داده شده بود چه شده‌اند.”

وی گفته بود با توجه به کمبودها، قیمت دارو باید بالا برود که فشار بیشتری را بر مردم وارد می‌کند. احمدی‌نژاد با افزایش قیمت دارو مخالف بود.

بسیاری از اقتصاددانان سقوط ارزش ریال را مرتبط با انزوای فزاینده ایران می‌دانند. این موضوع در نتیجه تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا برای وارد کردن فشار به این کشور در جهت توقف غنی‌سازی اورانیوم رخ داده است. برخی از منتقدان داخلی آقای احمدی‌نژاد، دلیل اصلی مشکلات ارزی را سوءمدیریت می‌دانند.

کمبود دارو در ایران تبدیل به یک مشکل اضطراری شده چون یافتن بسیاری از داروهای غربی سخت شده است. با اینکه دارو جزو اقلام مورد تحریم نیست اما بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی از داد و ستد با ایران خودداری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس ، سید علیرضا مرندی رئیس آکادمی علوم پزشکی ایران در نامه‌ای به بان کی‌مون به شدت نسبت به تاثیر تحریم‌ها بر دارو اعتراض کرده بود. دکتر مرندی تحریم‌ها را اقداماتی وحشیانه خوانده بود که آمار مرگ و میر را در نتیجه عدم دسترسی به دارو و تجیزات پزشکی برای بیماری‌های خاص بالا برده است.

منبع: نیویورک تایمز، 27 دسامبر 2012