تحریم‌ها اقتصاد را به رکود کشانده است

نویسنده

» گزارش رویترز از وضعیت اقتصادی ایران

سازمان جهانی خدمات مالی روز دوشنبه اعلام کرد، تحریم‌های اعمال شده بر ایران این کشور را به رکود کشانده است.

موسسه تجارت بین‌المللی در گزارش خود در مورد خاورمیانه و شمال آفریقا گفت، صادرات نفت خام به شدت کاهش یافته، ریال ایران سقوط کرده و تورم در سال 2012 به شدت زیاد شده است.

تولید ناخالص ملی در سال 2012 به میزان 53 درصد کاهش پیدا می کند که این مقدار برای سال گذشته 21 درصد بوده است.

غرب ظنین است که ایران اورانیوم را تا درجه‌ای غنی‌سازی می‌کند که می‌تواند برای سلاح مورد استفاده قرار بگیرد و سنای آمریکا در فکر اعمال تحریم‌ها گسترده‌تر اقتصادی بر بخش‌های انرژی، بنادر، کشتیرانی و کشتی‌سازی ایران است.

در طی سال مالی 2013-2012 قیمت نفت خام حدود بشکه‌ای 110 دلار بوده است، درآمد دولت از نفت (که سال گذشته نیمی از درآمد دولت بوده است) می‌تواند تا s40 درصد کاهش یابد.

دولت شروع به صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی کرده است.

بانک مرکزی با کاهش عرضه ارز خارجی باعث بالا رفتن آن شده تا بتواند از این افزایش قیمت برای پرداخت واردات دولتی برای نیازهای ضروری استفاده کند؛ ریال امسال ارزش خود را به میزان زیادی از دست داده است.

امسال تورم حدود 50 درصد بوده است.

مقامات ایرانی ابتدا به دنبال کم جلوه دادن تاثیرات تحریم‌ها بودند اما در ماه‌های اخیر تصدیق کرده‌اند که تحریم‌ها تاثیر زیادی بر اقتصاد داشته است و گفته‌اند که ایران باید به تحریم‌ها به عنوان فرصت نگاه کند تا از اتکا به درآمد نفتی رها شود.

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس ایران که عضو کمیته بودجه است گفت در ماه نوامبر بودجه دولت برای سال مالی آینده بر پایه تنها یک میلیون بشکه صادرات در روز بسته شده است که نصف میزان سال 2011 است.

مشکلات اقتصادی همچنین موجب بالا گرفتن انتقادات مجلس از محمود احمدی‌‌نژاد شده است که شکاف در دولت را وخیم‌تر کرده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران هفته گذشته گفت، کشور امسال خشکسالی اقتصادی را تجربه کرد.

گزارش سازمان جهانی خدمات مالی می‌گوید وضعیت اقتصادی می‌تواند در نیمه سال 2013 که کشور باید انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند تبعات سیاسی و اجتماعی سنگینی داشته باشد.

این گزارش می‌گوید: “وقتی اقتصاد وارد رکود می‌شود، رژیم با اعتراضات و ناآرامی‌های مردمی و نارضایتی در میان نمایندگان مجلس مواجه خواهد شد.”

منابع: رویترز – 11 دسامبر