اشد مجازات برای جاسوس سیا

نویسنده

» گزارش لوموند:

“متهم با سازمان سیا همکاری داشته و علیه امنیت ملی عمل کرده. به همین دلیل تقاضای اشد مجازات برای او دارم.” به نوشته خبرگزاری فارس، ظاهراً در اولین جلسه دادرسی امیر میرزایی حکمتی [روز سه شنبه ۲۷ دسامبر] که از سوی جمهوری اسلامی به “جاسوسی برای سیا” متهم شده، برای او تقاضای حکم اعدام شده است. این درحالی است که هیچ رسانه خارجی در این جلسه دادرسی امکان حضور نیافته است.

در اواسط ماه دسامبر، تلویزیون دولتی ایران تصاویری از آقای حکمتی، ۲۸ ساله متولد آمریکا در یک خانواده ایرانی و از تفنگداران سابق نیروی دریایی، پخش کرد که در آن به داشتن مأموریت برای نفوذ به وزارت اطلاعات ایران به نفع وزارت اطلاعات آمریکا اعتراف می کند.

این مرد جوان با ریش تراشیده و ظاهر شرقی، زبان فارسی و همچنین انگلیسی را با لهجه آمریکایی کاملاً روان تکلم می کند. ولی وضعیت و شرایط زمان اعتراف او همچنان نامشخص است. ازطرف دیگر، دولت تهران امکان ملاقات کنسولی توسط سفارت سوئیس را رد کرده است.

به نوشته فارس، او در جلسه اعتراف خود گفته است: “در این مأموریت، من فریب سازمان جاسوسی آمریکا را خوردم. با اینکه بخاطر مأموریت نفوذی به وزارت اطلاعات وارد ایران شدم، ولی شخصاً نمی خواستم از ایران جاسوسی کنم، چون قصد داشتم در ایران بمانم و دیگر به ایالات متحده باز نگردم.”

او در ادامه می گوید: “اولین مذاکره من با سازمان سیا در سال ۲۰۰۹ بود […]. سپس چندین مذاکره دیگر نیز انجام شد و یک دوره آموزشی ۵ ماهه گذراندم […] قبل از آنکه به عراق اعزام شوم. ۹ ماه هم در عراق بودم. پس از عراق، سازمان سیا با من تماس گرفت […]. آنها به من گفتند اطلاعات از ایران منتقل کنم و برای این کار به من پول می دهند.” او گفت برای این کار مبلغ ۵۰۰ هزار دلار پیشنهاد شده بود.

 

“جاسوسان” و “خرابکاران”

او همچنین تأکید کرد که عوامل سازمان سیا به او توصیه کرده اند که خود را به عنوان “یک سرباز آمریکایی ناراضی از سیاست های ایالات متحده نشان دهد”. بر اساس گزارش فارس، در جلسه دادرسی وکیل مدافع تعیین شده برای آقای حکمتی به مورد اتهام انتقاد کرد. قاضی ابوالقاسم صلواتی که ریاست دادگاه را برعهده داشت گفته است “پس از استماع دفاعیه وکیل مدافع، حکم را صادر خواهد کرد”.

دولت آمریکا اتهامات جاسوسی علیه آقای حکمتی را رد کرده و خواستار آزادی فوری او شده است. این مرد جوان در زمان آموزش در پایگاه آمریکایی بگرام در افغانستان توسط مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی شناسایی گردید و به محض ورود به ایران دستگیر شد. وزارت اطلاعات تاریخ و نحوه بازداشت او را مشخص نکرد.

به نقل از تلویزیون دولتی ایران، این مرد جوان از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ در پروژه های تحقیقات پیشرفته تدافعی مربوط به پنتاگون فعالیت داشته است.

حکومت تهران به طور مرتب از دستگیری “جاسوسان” و “خرابکاران”ی خبر می دهد که برای ایالات متحده یا اسراییل فعالیت می کنند، ولی اطلاعات و شاخص های ارائه شده در این زمینه توسط مسؤولان جمهوری اسلامی بسیار کم و مبهم است. به عنوان مثال وزیر اطلاعات ایران در ماه می اعلام کرد که یک شبکه بزرگ از جاسوسان و خرابکاران کشف و متلاشی شده است و “۳۰ جاسوس” که برای آمریکا فعالیت داشته اند دستگیر شده اند. 

منبع: لوموند، ۲۷ دسامبر