آیت الله خوشوقت؛ نقشی که تکرار می شود

پویان فخرایی
پویان فخرایی

» تحلیل های روحانیت، از خشکسالی تا زلزله

پس از آنکه محمود احمدی نژاد اعلام کرد “یکی از علمای تهران” از او خواسته‌ نسبت به خطر زلزله هشدار بدهد و از مردم بخواهد تهران را ترک کنند، در روز آخر هفته هم کاظم صدیقی، خطیب نماز جمعه با استناد به همان منبع از مردم خواست “دسته جمعی توبه‌ کنند و از تهران خارج شوند”. تاسرانجام یکی از سایت های محافظه کار و منتقد دولت فاش کرد آن عالم مورد نظر رئیس جمهور، “آیت الله عزیز خوشوقت” پدرداماد آقای خامنه ای و یکی از روحانیان سنتی تهران است که پیش از این در سال 1376، خشکسالی در کشور را مجازات رأی دادن به سید محمد خاتمی دانسته بود.

این در حالی است که امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز جمعه گذشته، آیت الله خوشوقت را یکی از برگزیدگان خداوند خواند و گفت: “یکی از اولیای الهی که از دست مبارک حضرت امیر در عالم مکاشفه، جامی گرفتند و بینش خاصی نسبت به قرآن پیدا کرده اند به من فرمودند به مردم بگویید که توبه عمومی کنند؛ چراکه بلاها تهدید میکند، پس پرده را جدی بگیرید”.

خطیب جمعه تهران افزود: “آن زلزله سیاسی که پیش آمد عکس العمل برخی عمل ها بود و حالا اگر زلزله طبیعی هم در شهری مثل تهران پیش بیاید هیچکس حریف این بلاها نیست”.

این نخستین باری نیست که نام آیت الله خوشوقت که اکنون آینده تهران را به پیش بینی او گره زده اند در حوادث سیاسی ایران مطرح می شود. وی در انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی و نیز انتخابات شورای شهر، همگان را به شرکت در انتخابات و رای دادن به لیست حامیان محمود احمدی نژاد ـ  گروهی که به “رایحه‌ی خوش خدمت” شهرت داشتند ـ تشویق کرده بود.

آیت الله خوشوقت،  پیش نماز مسجد امام حسن مجتبی در  تهران اگرچه در میان برخی از دینداران سنتی بازار تهران،  مریدانی دارد اما در کنار نام او،  نام  آیت الله امجد نیز در میان دینداران سنتی و البته دانشجویان در تهران شنیده می شود؛ به ویژه آنکه امجد یکی از شاگردان عارف و فقیه معاصر  آیت الله محمد تقی بهجت است.

این دو آیت الله اگرچه در حلقه های اخلاقی و عرفانی تهران مشهورند اما هر دو نیز نامی در سیاست دارند.در ایام نزدیک به انتخابات آیت الله امجد به صراحت از میرحسین موسوی حمایت کرده و ضمن اشاره به “بداخلاقی” یکی از کاندیداها در نشان دادن عکس همسر کاندیدای رقیب در مناظره تلویزیونی و پیگیری همه مناظره‌ها گفته بود: “به صداقت میرحسین یقین پیدا کردم”.
وی همچنین در مورد حجت الاسلام کروبی هم گفته بود: “ایشان هم شجاع است و هم صداقت دارد.”
سایت های خبری در زمان انتخابات کم و بیش اظهارات امجد را منتشر می کردند. وی همچنین مناظره محسن رضایی با احمدی نژاد را نیز خوب توصیف کرده  و گفته بود: “آقامحسن خوب جواب طرف مقابلش را داد”.

خوشوقت اما امجد را تحمل نمی کند؛ نزدیکان خوشوقت می گویند وی حضور در مجالس امجد را تحریم کرده است زیرا اصلاح طلبانی چون سید هادی خامنه ای و مرعشی در مجالس وی دیده شده اند.

یکی از نزدیکان خوشوقت در گزارشی از دیدگاه وی می نویسد: “حاج آقای خوشوقت به حاج  آقای امجد تذکر دادند که حضور این چهره ها در مجلس شما در ذهن مردم (به ویژه جوانان) جنبه تایید از طرف شما را دارد.آنها را راه ندهید.حاج  آقای امجد گفتند :نمی توانم که آنها راه ندهم مجلس روضه امام حسین علیه السلام است.      آیت الله خوشوقت فرمودند: اگر نمی توانی مانع آنها شوی پس مجلس خودتان را تعطیل کنید والا تایید باطل به هر نحوی حرام است.اما آقای امجد قانع نشدند و حاج آقای خوشوقت ارتباط خود را با آقای امجد به طور کلی قطع کردند”.

در سال 1377 نیز نام خوشوقت در صدور فتوا برای قتل های زنجیره ای مطرح شد اما مدارک  و مستندات آن هنوز در ابهام است.

این دو آیت الله اگرچه صاحب حزب سیاسی و تشکل سازمان یافته ای نیستند اما دیدگاه های سیاسی  آنها در میان علمای تهران مورد توجه علاقمندان آنها و البته رسانه هاست.