هاشمی بدون واهمه می آید؟

نویسنده
مهناز ملکوتی

» احتمال حضور در انتخابات

هرچه ماه های منتهی به خرداد ۹۲ کمتر می شود گمانه زنی ها پیرامون کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نیز بیشتر می شود و در این میان گزینه های احتمالی طرح انتخاباتی معروف به نجات یا وحدت ملی نیز بیش از گذشته خبرساز می شوند. در همین ارتباط یک روزنامه نزدیک به اصلاح طلبان از مذاکرات اخیر هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری درباره انتخابات ریاست جمهوری یازدهم پرده برداشته است.

براساس گزارش این روزنامه علی اکبر ناطق نوری در دیداری خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: “من با نیروهای انقلاب، بازاری ها و روحانیت در تماس هستم. این نیروها از برخوردهایی که با شما صورت می گیرد ابراز نگرانی می کنند. شما شفاف بیایید در صحنه و ما هم پشت شما هستیم.” در ادامه این خبر آمده: “شنیده شده که هاشمی رفسنجانی هم تاکید کرده که وی بدون واهمه در صحنه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حضور خواهد یافت و بر این انتخابات تاثیر خواهد داشت.”

اگر چه در خبر این روزنامه مشخص نشده که حضور هاشمی رفسنجانی در “صحنه” انتخابات ریاست جمهوری به معنای کاندیداتوری وی در انتخابات پیش رو است یا صحنه گردانی از جانب هاشمی رفسنجانی اما مدتی است که مثلث وحدت ملی با حضور هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و ناطق نوری با چراغ خاموش تشکیل و آغاز به کار کرده است.

براساس اخبار منتشر شده، قرار است یک نفر از جمع مثلث وحدت ملی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم معرفی شود. در این میان در مورد احتمال معرفی کاندیدایی دیگر از سوی مثلث وحدت ملی ماننده عارف، جهانگیری، زنگنه، مهرعلیزاده و… نیز گمانه زنی هایی صورت گرفته است اما به نظر می رسد هیچ کدام از آنها قادر به ایجاد ائتلاف با همه اضلاع این مثلث نباشند.

پیش از این اما برخی رسانه های اصلاح طلب و همچنین اصولگرا از احتمال کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ خبر داده بودند. احتمالات وقتی فزونی یافت که هاشمی خود در یکی از دیدارهایش اعلام کرد که “مردم بیش از گذشته خواستار حضورم در صحنه سیاسی هستند.”

ناظران معتقدند بازگشت مهدی هاشمی، سه سال پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم و همچنین اجرای حکم شش ماه زندان فائزه هاشمی و در مجموع حضور دو فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در زندان اوین،بر وضعیت هاشمی رفسنجانی تاثیر گذاشته است.

از سویی خانواده تعدادی از زندانیان سیاسی نیز طی روزهای گذشته با حضور در خانه اکبر هاشمی رفسنجانی از وی و همسرش دلجویی کرده اند.

عفت مرعشی همسر هاشمی رفسنجانی، در دیداری که روز گذشته با جمعی از زنان اصلاح طلب برگزار شد، ضمن ابراز تاسف از برخورد صورت گرفته با دخترش و دیگر منتقدین گفت: “هرگز فکر نمی کردم بعد از تحمل سال های سخت فشار و زندان که ما و مردم برای پیروزی انقلاب تحمل کردیم و شعارهایی که برای بر پایی حکومت عدل اسلامی و آزادی بیان دادیم، امروز افراد دلسوز و با سابقه در انقلاب به دلیل انتقاد در زندان به سر ببرند.”

همچنین در این دیدار هاشمی رفسنجانی اعلام کرده: “امروز با وجود تمام مشکلات، ناامید نمی شویم و این وضع که تمام فرهیختگان و دلسوزان کشور ناراضی باشند قابل دوام نیست. همه باید صبورانه منتظر باشیم تا شرایط بهتری فراهم شود.”

همزمان با افزایش گمانه زنی ها، خبرگزاری فارس با ترجمه مقاله ای از “برایان مورفی” عضو اندیشکده بنیاد شورای امنیت آمریکا در واشنگتن تایمز، نوشته: “ماه گذشته، هاشمی رفسنجانی در کنار رهبر ایران ایستاده بود و به شخصیت‌های برجسته شرکت کننده در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، خوشامد می‌گفت. وی سپس در کنار دبیرکل سازمان ملل و سایر شخصیت‌های مهم و برجسته نشست. این امر یک رنسانس دیگر برای بازمانده بزرگ سیاسیِ ایران، علی اکبر هاشمی رفسنجانی محسوب می‌شود. این مهره کلیدی ۷۸ ساله که یک دیدگاه میانه رو درقبال غرب را دنبال می‌کند، هنوز هم به عنوان یکی از قدرت‌های تأثیرگذار سیاسی در ایران به حساب می‌آید.”

در ادامه این تحلیل آمده: “موضوع کاندیداتوری بالقوه رفسنجانی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری و یا حمایت وی از یک کاندیدای مشخص، موضوعی است که واشنگتن و غرب از آن استقبال خواهند کرد. گرچه وی سال‌هاست که به عنوان بخشی از حاکمیت ایران تلقی می‌شود، اما به عنوان شخصیتی انعطاف پذیر و چهره‌ای که بیشترین سازگاری را با غرب دارد نیز به حساب می‌آید.”

محسن هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی هم که پیش از این مدیرعامل شرکت متروی تهران بود در گفتگو با هفته نامه اصلاح طلب آسمان اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باید فردی به میدان بیاید که برای روزهای سخت و بحرانی ساخته شده است. به گفته محسن هاشمی “لازم است کاندیدایی معرفی کنند که ضمن داشتن تجربه و نگاه اعتدالی و تنش زدایی در سطح بین المللی، به توسعه و اقتصاد پایدار در کشور توجه ویژه داشته باشد.”

مدتی قبل سایت خبرآنلاین که به علی لاریجانی رییس مجلس و فراکسیون رهروان ولایت نزدیک است و حسین انتظامی مشاور رسانه ای رییس مجلس، مسئولیت آن را به عهده دارد در یک نظرسنجی با موضوع انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، این پرسش را با کاربران خود مطرح کرده بود: “به نظرشما با توجه به شرایط عمومی کشور و جهان، چه نوع شخصیتی برای ریاست جمهوری آینده مناسب تر است؟”

در این نظرسنجی چهار گزینه پیش روی کاربران قرار گرفته بود: ۱- چهره پرسابقه نظیر هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری، ۲- چهره دیپلماتیک نظیر ولایتی، حسن روحانی، کمال خرازی، صالحی، متکی، ۳- چهره اجرایی نظیر عارف، قالیباف، محمدرضا رحیمی، نیکزاد، ۴- چهره رادیکال (از اصولگرایان یا اصلاح طلبان)

از ده هزار و ۴۵۳ کاربر سایت خبرآنلاین که در این نظرسنجی اینترنتی شرکت کرده بودند گزینه اول یعنی چهره پرسابقه نظیر هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری با ۴۵ ممیز ۳ درصد جایگاه نخست را کسب کرد. جایگاه دوم با ۲۶ ممیز ۱ درصد متعلق به گزینه سوم یعنی چهره اجرایی شد؛ چهره دیپلماتیک با ۱۶ ممیز ۴ درصد جایگاه سوم و در نهایت ۱۲ ممیز ۲ درصد از کاربران هم گزینه چهارم یعنی چهره رادیکال را انتخاب کردند.