هنربندان

نویسنده

پوزش از خوانندگان روز- متن نوشته همکار گرامی ماعلیرضارضائی، بعد از ویراستاری  بگمان اینکه”سیو” شده برای بخش فنی ارسال شده بود.

اکنون ضمن پوزش از این اتفاق ساده ، متن ویراستاری شده منتشر می شود.

دبیر هنری

 

و لیلا کشف دیگر….

 

 

در سال 1362 افتاد و خیلی زود توسط کمیته “هنربند”  یابی محمدرضا شریفی‌نیا کشف و طبیعتاً وارد سینمای معناگرا شد و آنقدر در معنا غرق شد که نهایتاً به اخراجی‌ها رسید در همین رابطه لیلا توانست در صنعت سینمای معناگرا را دچار تحول بزرگی بکند . تاکنون بیش از صد هزار نفر با دیدن او بر پرده‌ی سینما دچار یکی یا تمام موارد بیهوشی ، شوک الکتریکی ، و امثالهم شده‌اند که در تاریخ هنر معناگرایانه کم‌نظیر است . او حداقل سیصد و پنجاه و دو جور حرکت  را فقط پلک چشم چپش بلد است که باعث جذب مخاطب نسل جوان به فیلمهای او شده و تقریباً همه ، سی.دی فیلمهای او را بصورت دسته جمعی در اتاق تاریک تماشا می‌کنند . لیلا اوتادی بارها مورد تقدیر و تاکید محمدرضا شریفی‌نیا (بزرگترین وزنه‌ی سینمای معناگرا) قرار گرفته است .

برخی تحلیلگران  معتقدند که اگر لیلا اوتادی بجای بازیگر ، نویسنده شده بود اوضاع هنر معناگرا از اینی که الآن هست اگر بهتر نمی شد، بدتر هم نمی شد . این نظریه خصوصاً زمانی که اوتادی نسبت به قطع درختان در شمال کشور ابراز نگرانی کرد باری دیگر بطور جدی مطرح شد و افقهای تازه‌ای را گشود .

از اوتادی همچنین جملات قصار وحشتناکی در جهان بجای مانده . وی درباره تفاوتهای کار سینمائی با کار تلویزیونی گفته است “تفاوت کار سینمائی و تلویزیونی خیلی زیاد است” . وی ادامه داد “دیدها هم نسبت به سینما و تلویزیون متفاوت است” . هنوز یک تیم کامل از اندیشمندان معاصر مشغول تجزیه‌ی ملکولی این عبارات هستند . لیلا همچنین در مورد نقشهای مثبت و منفی گفت “فکر می‌کنم نقشهای مثبت و منفی تفاوتی با هم ندارند” . بعد از تلاوت این جمله تعداد زیادی از کسانی که تا قبلش فکر می‌کردند نقش مثبت و منفی با هم فرق دارد از عالم سینما جمع کردند رفتند یک جای دوری . اوتادی در مورد انتخاب نقش نیز سروده‌ای دارد که طی آن گفته است “بهترین نکته فیلمنامه است بعد کارگردان” . در حال حاضر متأسفانه بدلیل کمبود امکانات ، بشریت هنوز نتوانسته که بفهمد این جمله چه ربطی به انتخاب نقش دارد، ولی دانشمندان قول داده‌اند حداکثر تا پایان سال 2068 امکانات بشر را تا حدی بالا ببرند که امکان کشف معنای نهفته در اینگونه جملات بوجود بیاید . با تمام اینها اوتادی همچنان به شکلی خستگی ناپذیر به تلاوت ادامه می‌دهد و در مورد تئاتر می‌گوید “تئاتر کاری زنده است” . تا این لحظه دست کم هشتاد و سه هزار نفر از کسانی که فکر می‌کردند تئاتر کاری زنده نیست، افتادند و مردند .

اوتادی با بازی در قسمت سوم فیلم تاریخی اخراجی‌ها ، به بالاترین نقطه تعالی سینمای معناگرا رسید و با شایستگی در فهرست هنربندان ما قرار گرفت . وی در لحظات پایانی رسیدن به تعالی نزدیک بود که در فیلم “پایان نامه” به کارگردانی دانشمند انقلابی روح الله شمقدری در نقش شهید ندا آقا سلطان ظاهر بشود که بدلیل قحطی “هیت” در کشور از این کار منصرف شد . منابع آگاه می‌گویند در جریان خبر این نقش آفرینی ، از هر ایرانی حداقل نفری یک|“هیت” صادر شد که در نهایت به انصراف بازی و کلاً ساخت چنین فیلمی منجر شد. لیکن کارشناسان مسائل خانواده همچنان معتقدند که خانواده‌ها همچنان عکسها و فیلمهای لیلا اوتادی را از دسترس جوانان زیر صد سال دور نگه بدارند !

·      جملات عیناً از “بیوگرافی لیلا اوتادی” نقل شده .