پاکستان و ایران: آزمون ریاض

نویسنده

» مقاله آسیا تایمز در باره پی آمد نزدیکی تهران و اسلام آباد

ملک ایوب سمبال

عربستان سعودی که همین حالا هم از نزدیکی روابط ایران و پاکستان نگران است، با شنیدن خبر اینکه اسلام آباد مخفیانه هیئتی از مسلمانان افراطی سنی را برای هماهنگی با طلاب شیعه روانه تهران کرده است، قطعا بیشتر نگران خواهد شد.

بر اساس گزارش هائی که به آسیا تایمز رسیده  گروهی از مسلمانان وهابی (افرطیون سنی) از پاکستان برای ملاقات با روحانیون شیعه ایران به این کشور اعزام شده اند. پاکستان هم مانند عربستان کشوری با اکثریت سنی مذهب است. مخفی نگاه داشتن گفتگوهای دینی میان دو کشور در سطح دولت ها تصمیم گیری شده است. ملاقات یاد شده چند هفته پیش از سفر هیئت بلند پایه پاکستان همراه با آصف زرداری، رئیس جمهور این کشور به ایران برای شرکت در یک کنفرانس ضد تروریسم، صورت گرفته است.

زرداری در تهران پیشنهاد ایجاد یک واحد پول مشترک میان سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان را مطرح کرد و گفت دو کشور باید در پروژه های اقتصادی افغانستان مشارکت کنند. او گفت “عصر جدیدی” در توسعه روابط دو کشور و تمام منطقه شروع شده است.

مقامات بلند مرتبه گفتند هدف اصلی از اعزام هیئت مذهبی به ایران این بوده است که به فرقه های سنی و  شیعه نشان داده شود که “بازیگران غیر مسلمان” مسئول ایجاد تنش در سال های اخیر میان این دو مکتب هستند.

مولانا امیرصدیق، یکی از طلاب مسجد سرخ اسلام آباد که در سفر محرمانه طلاب به ایران حضور داشته است به آسیا تایمز گفت که “هدف اصلی هیئت ایجاد وحدت میان امت مسلمان و حل کردن اختلافات میان آنها بود.”

مسجدی که صدیق در آنجاست از مراکز تندروی سنی است. این مسجد در سال 2007 به دلیل حمایت از  مولانا عبدالعزیز و مولانا عبدالرشید قاضی مورد حمله قرار گرفت. قاضی با 153 نفر دیگر در این حمله کشته شدند.

عبدالعزیز در حالی که لباس زنانه پوشیده بود در حال فرار دستگیر شد. قاضی پسر خاله صدیق است.

عکس العمل سعودی ها به نزدیکی ایران و پاکستان هم سریع بوده است و ملک عبدالله هفته پیش زرداری را برای تقویت روابط دو جانبه و مبارزه علیه نظامی گری به عربستان دعوت کرد. در این دیدار به زرداری تذکر داده شد که دو کشور پاکستان و عربستان روابط سیاسی و دینی دیرینه ای دارند.

به گفته منابع موثق پادشاه سعودی همچنین اهمیت کمک های عربستان سعودی را در زمان های دشوار به زرداری یادآور شده است.

هرچند پاکستان از کمک های عربستان بهره مند شده است ولی کمک های سعودی ها به خشونت های میان شیعه و سنی نیز دامن زده است. گروه های جهادی متعدد و تمام گروه های ضد شیعه کمک های فراوانی از سعودی ها دریافت می کردند؛ بخصوص در سال های 1990 که بسیاری از شیعیان در پاکستان به دست این گروه های به قتل رسیدند.

اگر اسلام آباد بیش از حد به ایران نزدیک شود با فشار مستقیم ریاض روبرو خواهد شد.

منبع: آسیا تایمز - 26 ژوئیه