قاب

ابراهیم مهتری
ابراهیم مهتری

گزارشی درباره کاریکاتور “زلیخا فشن شو” در مجله “کیهان کاریکاتور”

 

یوسف: پیامبر دردسرساز

دوماهنامه”کیهان کاریکاتور”وابسته به مؤسسه کیهان که زیرنظرحسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای اداره می شود در شماره مرداد و شهریور خود کاریکاتوری را در صفحه ۴۹ منتشر کردکه اعتراض گسترده ای را سبب شد و به معذرت خواهی به سبک کیهان منجر شد. امری که نتوانست مانع توقیف دو ماهنامه کیهان کاریکاتوربه دلیل “انتشار کاریکاتور موهن درباره حضرت یوسف (ع)” شود.

کاریکاتورکه عنوان “زلیخا شو” داردبه حضرت یوسف یکی از پیامبران مورد اشاره درکتب اسمانی ادیان ابراهیمی مانند قران تورات و انجیل مربوط می شود؛و اشاره به این آیه از قرآن است: فلما رأینه اکبرنه و قطعن ایدیهن وقلن حاش لله ماهذا بشرا ان هذا الاملک کریم- هنگامی که زنان مصری یوسف را دیدند مبهوت وی شدند و دست های خود را بریدند و گفتند به خدا این شخص بشر نیست او فرشته گرامی است.

در کاریکاتور کیهان کاریکاتور، حضرت یوسف در حالیکه فقط شورتی رنگی بپا دارد، در یک سالن مد ایستاده است و زنانی که زلیخا انها را دعوت کرده وهمگی حجاب اسلامی دارند، دستان خود را به دیدن زیبایی او می برند می برند.

چنین کاریکاتوری در شرایط معمولی اعتراضی را برنمی انگیخت، اما انتشار آن بلافاصله بعد ازجنجال بر سر فیلم “موهن” وچندکاریکاتوردریک نشریه فرانسوی؛ سخت موردتوجه قرار گرفت. بویژه اینکه کیهان تهران که در مرکز آتش افروزی به بهانه کمترین “ اهانت” علیه مذهب قرار دارد، ناشر این کاریکاتور بود.

فضای عمومی واکنش کاربران را می توان درگزیده مطالب و تصاویر شبکه های اجتماعی دید.

 

 اعتراض و پرسش

یکی از کاربران ارزشی در”فرندفید “نوشت:“عدم برخورد با این نشریه و صدور بیانیه‌های پی در پی و موضع‌گیری‌های تند ساعت به ساعت در خصوص این نشریه که وابسته به موسسه کیهان و حسین شریعتمداری است این شبهه را ایجاد می‌کند که آیا برخی از رسانه‌ها در سایه‌ای از امنیت قرار دارند؟”

شبکه های اجتماعی دیگر، مانند فیس بوک وتوئیتر، به این رویداد چنین واکنش نشانه داده اند.
- کیهان توقیف شد ؟بسته شد ؟ کاریکاتوریستش بازداشت شد ؟ سردبیرش رفت آب خنک بخوره؟ این توهین نیست؟ کی جوابگوی ذهن پرسش گر جووونمردمه: دی…

 

 


-از آقای حسین شریعتمداری چون نقد مد گرایی با استفاده از آیات و روایات قرآنی تشکر خواهد!والله اخه دوستمون قرار کاندید بشه! 



-این جماعت دیوانه هستن این کاریکاتور که ته خندست اون دفعه انیمیشن حضرت یوسف رو گذاشته تلویزیون, بعد زلیخا گیر گیر که اگه عزیز مصر بمیره تو جانشینش میشی نه بوسی نه لبی , حضرت یوسفم میگه نهههه, این حرفت گناهه!
زلیخا میگه منو ببین خره تو قران نمیگفت منوببین , خب تو جانشینش میشی!!!
حضرت یوسف میفرمان که نهههه نگاهت نمیکنم, نگاه به تو گناهه!خب فیلم نسازین, چه کاریه….


-اقا این حضرت یوسف کیهان داره روی یه صلیب راه میره به این دقت کردید؟
به نظر شما خیاط در کوزه می‌افتد
 دقت کرده اید که برخلاف شرق کاریکاتوری که به تمسخر حضرت یوسف در کیهان کاریکاتور چاپ شده است و هنوز کسی کاری بکارش ندارد



- ژانر بعدی روزنامه جمهوری اسلامی : نکش عوضی جر خورد..
حضرت یوسف در حاله فرار از زلیخا-پاره شدن پیرهن-عوضی دیروز خریده بودمش مارک دار بود

 

 



 - آقای شریعت مدار ایا میدانید :سوره‌ی توبه آیات ۶۵ و ۶۶ وَلَئِن سَأَلتَهُم لَیَقولُنَّ إِنَّما کُنّا نَخوضُ وَنَلعَبُ قُل أَباللَّـهِ وَآیاتِهِ وَرَ‌سولِهِ کُنتُم تَستَهزئونَ. لا تَعتَذر‌وا قَد کَفَر‌تُم بَعدَ إیمانِکُم- یعنی:اگر از آنان بازخواست کنی می‌گویند بازی و شوخی می‌کردیم بگو آیا به خدا و آیات او و پیغمبرش بازی و شوخی میکنید. عذرخواهی نکنید شما پس از ایمان آوردن کافر شده‌اید.

 

 توجیه به سبک کیهان

سرانجام بعد از یک هفته، حسین شریعتمداری، انتشار این کاریکاتور رابه سبک کیهان توجیه کرد.

فارس خبرگزاری که به تعبیرمحمود احمدی نژاد متعلق به یک نهاد نظامی است از قول حسین شریعتمداری نوشت:“در آخرین شماره دو ماهنامه کیهان کاریکاتور که با مدیر مسئولی کاریکاتوریست برجسته و طراز اول کشورمان، برادر متعهد و جانباز آقای سید مسعود شجاعی طباطبایی منتشر می‌شود، کاریکاتوری به چاپ رسیده که هرچند موضوع آن انتقاد به “مدگرایی” و دور شدن جوامع از داشته‌های سنتی و ملی خود بوده است ولی کج‌سلیقگی در انتخاب سوژه آن به گونه‌ای است که بعید نیست در برخی از برداشت‌ها، حضور حضرت یوسف علیه‌السلام را در محفلی که زلیخا با شرکت زنان مصر ترتیب داده بود، به ذهن متبادر کند. در این کاریکاتور هیچ نام یا اشاره‌ای به آن پیامبر بزرگوار نشده است و پوشش زنان نیز برگرفته از پوشش سنتی و متداول دوران قاجاریه، یعنی سرآغاز ورود مدرنیته به کشورمان است. موسسه کیهان ضمن پوزش از این خطای ناخواسته، آمادگی خود را برای پذیرش هر نوع برخورد قانونی از سوی مراکز و مراجع ذیربط اعلام داشته و تاکید می کند که این گونه نظارت ها را برای حفظ فضای رسانه ای میهن اسلامی ضروری و در خور استقبال نیز می داند.

و سرانجام: هیئت نظارت بر مطبوعات «نشریه «کیهان کاریکاتور» به دلیل انتشار کاریکاتور موهن نسبت به ساحت مقدس حضرت یوسف (ع) با استناد به مواد ۶ و ۱۲ قانون مطبوعات توقیف و مقرر شد پرونده آن جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شود.»