اکرانِ اعدام،اسکارِ بی‌اسلام

نویسنده

» چهره‌ها و خبرها

افشای نامِ اعضای هیات انتخاب فیلم فجر!

نام اعضای هیات انتخاب فیلم‌های جشنواره‌ی فیلم فجر که قرار بود مخفی بماند، از سوی رسانه‌های امنیتی افشا شد.

مسئولان جشنواره‌ی فیلم فجر برای جلوگیری از فشارهای جانبی به اعضای هیات انتخاب فیلم، بنا را بر این گذاشته بودند تا نام اعضای این هیات را مخفی نگه دارند اما رسانه‌های امنیتی‌ای چون خبرگزاری فارس و کافه سینما با افشای نام این افراد باعث ایجاد حاشیه‌هایی برای جشنواره‌ی دولتی سینمای ایران شده‌اند که نزدیک به یک ماه و نیم دیگر آغاز به کار می‌کند. در سال‌های گذشته هیات انتخاب فیلم‌ها بر اثر فشارهای بیرونی مجبور شده بودند فیلم‌هایی چون “دلم‌ می‌خواد”- بهمن فرمان‌آرا-، “آشغال‌های دوست داشتنی”-محسن امیریوسفی- و “مادر قلب اتمی”- علی احمدزاده- را از جشنواره بیرون بگذارند و برخی از محصولات سپاه نظیر “شیار ۱۴۳ ” را وارد بخش مسابقه‌ی سینمای ایران بکنند. تا امروز نامِ “فریدون جیرانی”، “علی‌رضا شجاع‌نوری”، “شهرام اسدی” و “رضا مقصودی” از اعضای هیات انتخاب فیلم به صورت غیررسمی افشا و اعلام شده.

جشن‌واره‌ی فیلم فجر با حمایت دولت و بودجه‌ی هنگفت شانزده میلیارد تومانی در ایام دهه‌ی فجر و جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

 

پیامبر به اسکار راه نیافت

محمد ساخته‌ی مجید مجیدی به‌عنوان نماینده‌ی جمهوری اسلامی موفق نشد در میان فیلم‌های منتخب اسکارِ بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان قرار بگیرد.

فهرست فیلم‌های کاندیدا شده برای اسکارِ بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اعلام شد و نام ساخته‌ی مجید مجیدی، محمد، در میان نامزدها به چشم نمی‌خورد. آکادمی اسکار فیلم‌های “عهد کاملا جدید”- محصولِ بلژیک-، “در آغوش گرفتن ابلیس”- محصولِ کلمبیا-، “یک جنگ”- محصولِ دانمارک-، “شمشیرباز”- محصولِ فنلاند-، “موستانگ”- محصولِ فرانسه-، “هزارتوی دروغ‌ها”- محصولِ آلمان-، “زنده‌باد”- محصولِ ایرلند- و “دئب”- محصولِ اردن- را به عنوان کاندیداهای دریافتِ اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان برگزیده.

 فیلم محمد که با جنجال‌های بسیار به عنوان نماینده‌ی جمهوری‌اسلامی در اسکار انتخاب شده بود، پیش از این موفق به حضور در جشنواره‌ی برلین هم نشده بود تا رسانه‌های حکومتی جشنواره‌های خارجی تحت تاثیرِ لابی‌های آمریکایی اسرائیلی بخوانند!

 

شهرام شب‌پره؛ بهمن ماه در ایران

گفته می‌شود شهرام شب‌پره که از یک فروشنده‌ی املاک به قوه‌ی قضائیه‌ی جمهوری اسلامی شکایت کرده، بهمن ماه برای حضور در دادگاه به ایران سفر می‌کند.

رسانه‌های داخل ایران خبر می‌دهند که شهرام شب‌پره، آوازخوان و بازی‌گر مشهور ایرانی، ماه آینده برای حضور در دادگاه به ایران می‌آید. این خواننده چندی پیش از یک فروشنده‌ی املاک در ترکیه که به ایران فرار کرده، به قوه‌ی قضائیه شکایت کرده و همسرش مدتی‌ست برای پیگیری این پرونده در ایران به سر می‌برد. شبکه‌ی اینترنتی تی‌وی پلاس که زیر نظر بخش فرهنگی سپاه فعالیت می‌کند، در یکی از برنامه‌های‌اش خبر داد که خود شهرام بهمن ماه برای حضور در دادگاه به ایران خواهد رفت. یکی از مجریان تی‌وی پلاس با لحنی طنز خطاب به شهرام شب‌پره گفت “بهتر است به ایران سفر نکند. چون به سرنوشت محمد خردادیان دچار می‌شود.” خردادیان رقاصِ معروف ایرانی که در اواسط دهه‌ی هشتاد به ایران سفر کرده بود، دستگیر شد و مدتی در زندانی بود و در دادگاهی به ده سال حضور در ایران محکوم شد! حکمی که البته اجرا نشد و خردادیان موفق شد ایران را ترک کند.

مدتی پیش رسانه‌های داخل ایران شکایت‌نامه‌ای را منتشر کردند که نشان می‌داد شهرام شب پره از یک فروشنده‌ی املاک در شهر آلانیای ترکیه به جرم کلاه‌برداری شکایت کرده.

 

لباسی برای تمرین اعدام

بهمن طاووسی فیلمساز ایرانی ، با استفاده از یک عکس تاریخی مربوط به اعدام‌های پس از انقلاب، قصد دارد یک فیلمِ سینمایی بسازد.

فیلم ساختن براساس یک عکس تاریخی و مشهور؛ این کاری‌ست که بهمن طاووسی فیلم‌ساز ایرانی قصد انجام‌اش را دارد. این عکس را در سال ۱۹۸۰ جهانگیر رزمی عکاس روزنامه اطلاعات گرفته که روی جلد بسیاری از مجلات و روزنامه‌ها منتشر شده. این عکاس که از ترس جانش تا سال ۲۰۰۶ نامش را فاش نکرده ‌بود، این عکس را در هنگام اجرای حکم محکومین به اعدام گرفته است. بهمن طاووسی با استفاده از جزئیات دقیق این عکس، این صحنه را در فیلمی با نام “لباسی برای تمرین اعدام” بازسازی کرده‌. او برای ساخت این فیلم از نابازیگرانی که خود بازماندگان آزارها و اذیت‌های حکومت‌های آپارتاید آفریقا  یا فرزندان کشته شدگان جنگ الجزایر هستند، استتفاده کرده‌ تا حس ترس و وحشت به شکل واقعی به بینندگان منتقل شود.

فیلمِ بهمن طاووسی که بازنمایی بخشی از فضای سرکوب و کشتار پس از انقلاب است، به دلیل نمایش عریان و بی‌پروای خشونت با مخالفت برخی از تماشاگران مواجه شده که تاب دیدن این بازتاب نمایشی را نداشته‌اند.

 

سیاست‌مداران تهیه‌کننده‌ی سینما!

یک سیاست‌مدار دیگر وارد عرصه‌ی سینما می‌شود تا فضای این هنر بیش از گذشته دولتی و حکومتی بشود.

تهیه‌کننده‌گانی که ظاهر خصوصی دارند اما از محل بودجه‌های دولتی ارتزاق می‌کنند. این نمایش جدید سینمای دولتی ایران است. پس از حضور بسته‌گان و خویشاوندان افراد سیاسی، “مصطفی کواکبیان” که در عرصه‌ی سیاست خود را اصلاح‌طلب معرفی می‌کند، اعلام کرده که قصد تهیه‌ی یک فیلم سینمایی را دارد. فیلم سینمایی “خانم اصلاح‌طلب، آقای اصول‌گرا” فیلمی به کارگردانی “صالح دلدم” است که تهیه‌اش به عهده‌ی “مصطفی کواکبیان” است. نکته‌ی جالب توجه این‌که اکثر عوامل این فیلم را کسانی با گرایش اصول‌گرایی تشکیل می‌دهند. حمید بهمنی کارگردان آثاری چون “گلوگاه شیطان” و “گامهای شیدایی” مشاور کارگردان است و دیگری داوود امیریان نویسنده‌ای است که سابقه همکاری با جمال شورجه-مهدی فیوضی-احمد کاوری را در فیلم‌های”نفوذی” و محمدرضا آهنج را در “بهشت منتظر نمی ماند” داشته است.

پیش از کواکبیان، فرزند “الیاس حضرتی”- “علی حضرتی”- با تهیه‌ی فیلمِ “خداحافظی طولانی” و “محمدهادی رضوی”- داماد “محمد شریعت‌مداری”- به عنوان تهیه‌کننده‌ی سریال “شهرزاد” وارد دنیای نمایش و سرگرمی شده بودند.

 

اکران آزاد- تبلیغِ ممنوع

فیلم “حکایت عاشقی” در حالی که روی پرده‌های سینماست، پخش آگهی‌اش از صدا و سیما ممنوع است.

با پایان گرفتن اکران چند ماهه و طولانی فیلمِ “محمد”- ساخته‌ی “مجید مجیدی”- فیلم‌هایی که مدت‌ها منتظر نمایش عمومی بودند، روی پرده رفتند. حکایت عاشقی به کارگرانی “احمد رمضان‌زاده” و بازی “بهرام رادان” و “قطب‌الدین صادقی” یکی از این فیلم‌هاست که به دلیل ممنوع‌التصویر بودن هر دو بازی‌گرش آگهی تبلیغاتی‌اش از صدا و سیما پخش نمی‌شود. بنا به اعلام غیررسمی مسئولان صدا و سیما، بهرام رادان و قطب‌الدین صادقی در این رسانه ممنوع‌التصویر هستند و برای همین تیزرهای فیلم “حکایتِ عاشقی” هم اجازه‌ی پخش نگرفته.

دلیل ممنوعیت بهرام رادان به خاطر حمایت‌اش از قانون منع ازدواج هم‌جنس‌گرایان در آمریکا است اما معلوم نیست “قطب‌الدین صادقی” که یکی از بازی‌گران سریالِ در حال پخش “ معمای شاه” هم است، به چه علت تصویرش از صدا و سیما قابل پخش نیست. پیش از این برنامه‌ی “خندوانه” که به مصاحبه با “قطب الدین صادقی” اختصاص داشت هم اجازه‌ی پخش از صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی را پیدا نکرد.