کتاب روز♦ کتاب

نویسنده
نسرین تبریزی

هنر روز، در بخش کتاب روز می کوشد کتاب ها و نشریاتی را که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را منعکس می کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مسائلی درخور دارند را به خوانندگان خود معرفی کند. ارجحیت با کتاب های روز خواهد بود و این به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا نزدیک نیست. کتاب های منتشره از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم در کتاب روزجای ویژه ای خواهند داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه کتاب به نشانی زیر بفرستند.

po box 94000 creteil cedex

France10014

tasian.jpg

تاسیان (مجموعه شعر)

208ص، تهران: نشر کارنامه، 1385، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از 87 شعر «ه. ا. سایه» است که در فاصله سال های 1325 تا 1380 خورشیدی به مناسبت های گوناگون سروده شده است. در حقیقت این مجموعه، گذری است بر کارنامه شعری یکی از برجسته ترین شاعران معاصر ایران، با شعرهای زیبا و به یاد ماندنی هم چون «کاروان»، «مرثیه جنگل»، «کیوان ستاره بود» و … عنوان کتاب برگرفته از شعری است به همین نام: تاسیان

آه ای واژه شوم

خو نکرده ست دلم با تو هنوز

من پس از این همه سال

چشم دارم در راه

که بیایند، عزیزانم، آه!

adabiatazari.jpg

ادبیات آذری و فارسی در آذربایجان ایران

نویسنده: سکینه برنجیان

ترجمه: دکتر اسماعیل فقیه

264ص، تهران: نشر مرکز، 1385، چاپ اول

زبان های فارسی، ترکی و عربی در ایران همیشه تعامل زبانی و فرهنگی ثمربخشی داشته اند که به غنای آن ها کمک کرده است. درباره‌ آثاری که آذربایجانی ها به زبان فارسی خلق کرده اند بررسی های چندی انجام شده اما آثاری که به ترکی آفریده اند کمتر بررسی شده اند. کتاب حاضر به روش علمی به هر دوی این زمینه ها می پردازد و در آن علاوه بر مشاهیر، به ادبیاتی که در دیگر تذکره ها یاد نشده اند نیز توجه می شود. نویسنده نه تنها به زندگی و آثار ادیبان، بلکه به تاثیر شرایط زمانه بر آثار آنان نیز می پردازد. از آنجا که در ادبیات ترکی آذری شعر از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده، در این کتاب سهم شعر بیشتر از نثر است. اصل این پژوهش به زبان انگلیسی نوشته شده است.

pajoheshgaran.jpg

پژوهشگران معاصر ایران (جلد نهم)

نویسنده: هوشنگ اتحاد

484ص، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر، 1385، چاپ اول

جلد نهم از مجموعه ارزشمند «پژوهشگران معاصر ایران»، به برسی زندگی و آثار «مجتبی مینوی» اختصاص دارد. «مینوی» در میان پژوهشگران ایرانی، به دلیل تبحر در ادبیات فارسی و عربی و آشنایی و تسلط به چند زبان مهم اروپایی و ادبیات و فرهنگ غرب، شخصیتی کم نظیر بود. این مجموعه با زندگینامه مفصل و شرح فعالیت ها و آثار او آغاز می شود. سپس نمونه هایی از نوشته های «مینوی» می آید که نشاندهنده وسعت و عمق دانش او و توانایی اش در نگارش فارسی روان و زیباست.

masaelparisie.jpg

مسائل پاریسیه

(یادداشت های علامه محمد قزوینی/جلد اول)

به کوشش: ایرج افشار، علی محمد هنر

399ص، تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، 1385، چاپ اول

این کتاب، جلد اول از مجموعه یادداشت های «علامه قزوینی» و یادگار دوران اقامت او در شهر پاریس است. این یادداشت ها، گویای روش متین «علامه قزوینی» در کار پژوهش متون پیشینیان و آوردن مطالب از نسخه های پریشیده گذشتگان و اقوال شنیده از معاصران است. «مسائل پاریسیه» شامل چهار مجلد است. هر مجلد آن، مجموعه ای است از دفترهای کوچکی که «قزوینی» توسط صحاف آنها را به هم پیوسته و در یک جلد به سلیقه او صحافی شده و «قزوینی» خود بر پشت هر یک از این دفترها، اهم مندرجات آن را نوشته است.

kani.jpg

خاطرات آیت الله مهدوی کنی

تدوین: دکتر غلامرضا خواجه سروی

628ص، تهران: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1385، چاپ اول

این کتاب، خاطرات آیت الله «مهدوی کنی» از دوران پیش از انقلاب اسلامی، شکل گیری انقلاب و سال های پس از استقرار جمهوری اسلامی در ایران است. آیت الله «مهدوی کنی» از جمله شخصیت های مشهور و تاثیرگذاری است که در سال های نهضت، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، همواره در متن حوادث بوده است. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ساماندهی کمیته های انقلاب، نقش مهمی در تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایفا کرد. مدتی وزیر کشور و سپس نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران شد. کتاب شامل شش فصل با این عناوین است: 1- تولد، خانواده، معیشت؛ 2- تحصیلات؛ 3- خاطرات و فعالیت های قبل از انقلاب؛ 4- خاطرات و فعالیت های پس از انقلاب؛ 5- قضایای پس از دوم خرداد؛ 6- فعالیت های فرهنگی.

farhangmardomiran.jpg

فرهنگ مردم ایران

«فرهنگ افسانه های مردم ایران»، مجموعه ای بیست جلدی است که تاکنون هیجده جلد آن چاپ شده است. این مجموعه که حاصل سال ها فعالیت و تلاش گردآورندگان آن است، جامع ترین فرهنگی است که درباره افسانه های مردم ایران منشر شده. هر یک از افسانه ها با توضیح مختصری همراه است. در جلد آخر این فرهنگ نیز با توجه به کلیه افسانه ها، بررسی کاملی انجام شده و توضیحات بیشتری آمده است.

روش کلی گردآورندگان «فرهنگ افسانه های مردم ایران»، مبتنی بر روایت کوتاه، اما گویای افسانه هاست. برخی از افسانه ها که کوتاه بوده اند، به صورت کامل آورده شده اند و علت آن، همان کوتاه بودن افسانه است. البته در صورتی که افسانه ای چاپ نشده به دست گردآورندگان رسیده است آن را به همان صورت اصلی ارائه کرده اند. آنان کوشیده اند که این فرهنگ دارای نثری روان، بدون غلط و ویراسته باشد و برای خواننده عادی لذت بخش و مفید و برای پژوهشگرانی که در این زمینه کار می کنند قابل استفاده. چون این فرهنگ معرف مجموعه های گردآوری شده نیز هست، با آوردن بخشی از متن برخی از افسانه ها، به خصوصیت نثر آن ها اشاره شده است. افسانه های گردآوری شده در این مجموعه ارزشمند، تصویری همه جانبه از زندگی اجتماعی، فرهنگ و آداب و رسوم پیشینیان ما را در مقابلمان می گذارند. این افسانه ها سرشار از ظرافت و حکمت است؛ آینه ای که ما تصویری از روح و هویت خود را در آن باز می یابیم.

مشخصات کتاب:

فرهنگ افسانه های مردم ایران (مجموعه 18 جلدی)

گردآورندگان: علی اشرف درویشیان، رضا خندان

جلد اول:

470ص، تهران: نشر کتاب و فرهنگ، 1381، چاپ سوم

جلد دوم:

تهران: نشر کتاب و فرهنگ، 1381، چاپ دوم

جلد سوم:

467ص، تهران: نشر کتاب و فرهنگ، 1380، چاپ دوم

جلد چهارم:

460ص، تهران: نشر کتاب و فرهنگ، 1381، چاپ دوم

جلد پنجم:

762ص، تهران: نشر کتاب و فرهنگ، 1384، چاپ دوم

جلد ششم:

529ص، تهران: نشر کتاب و فرهنگ، 1384، چاپ دوم

جلد هفتم:

573ص، تهران: نشر کتاب و فرهنگ، 1385، چاپ دوم

جلد هشتم:

705ص، تهران: نشر کتاب و فرهنگ، 1385، چاپ دوم

جلد نهم:

511ص، تهران: نشرکتاب و فرهنگ، 1381، چاپ اول

جلد دهم:

499ص، تهران: نشر کتاب و فرهنگ، 1381، چاپ اول

جلد یازدهم:

682ص، تهران: نشر کتاب و فرهنگ، 1381، چاپ اول

جلد دوازدهم:

702ص، تهران: نشر کتاب و فرهنگ، 1382، چاپ اول

جلد سیزدهم

680ص، تهران: نشر کتاب و فرهنگ، 1383، چاپ اول

جلد چهاردهم

701ص، تهران: نشر کتاب و فرهنگ، 1382، چاپ اول

جلد پانزدهم:

625ص، تهران: نشر کتاب و فرهنگ، 1383، چاپ اول

جلد شانزدهم:

463ص، تهران: نشر کتاب و فرهنگ، 1383، چاپ اول

جلد هفدهم:

735ص، تهران: نشر کتاب و فرهنگ، 1384، چاپ اول

جلد هیجدهم:

657ص، تهران: نشر کتاب و فرهنگ، 1384، چاپ اول