سرکوب در دانشگاه

نویسنده

» نگاه یو اس تودی به ادامه فشارها در ایران

چهرزاد فرامرزی

دانشجویان ایران درحالی خود را برای اعتراض بزرگ ضددولتی روز دوشنبه آماده  می کنند که با به راه افتادن موجی از بازداشت ها و اخراج ها در دانشگاه، تحت فشار و سرکوب شدید قرار گرفته اند. در همین حال، مقامات کشور با توسل به فشار در خصوص حجاب اسلامی زنان و مدل موی مردان، از این شیوه ها برای تنبیه معترضان استفاده می کنند.

به گفته دانشجویان، مسؤولان با استقرار در دانشگاه های سراسر کشور، سعی دارند مانع گسترش تظاهرات شوند. دانشجویان به کار گرفته شده در گروه شبه نظامی بسیج نیز مراقب اوضاع هستند تا اسامی همکلاسی های مخالف و «دردسر ساز» را گزارش کنند. 

نیروی انتظامی روز پنجشنبه هشدار داد خصوصاً به تظاهرکنندگانی که قصد خارج شدن از دانشگاه و راهپیمائی در خیابان ها را داشته باشند، پاسخ محکمی خواهد داد. در بیانیه این نیرو آمده است: «هرگونه تجمع یا مراسم خارج از محل های درنظر گرفته شده، غیرقانونی تلقی می شود و نیروی انتظامی اقدامات مقتضی را به عمل خواهد آورد.»

در مصاحبه تلفنی به عمل آمده با چند دانشجو در تهران، سرکوب موجود به عنوان بخشی از فعالیت های دولت برای کنترل امنیت و نیز جریان فکری در دانشگاه ها توصیف شده است. جریانی که خود عامل تقویت جنبش اصلاح طلبی به راه افتاده در خیابان های تهران پس از انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری خرداد ماه محسوب می شود. 

به گفته دانشجویان، درس هائی که به نظر بسیار غربی می رسیدند، با نمونه های «اسلامی» جایگزین شده اند. از زمان بازگشائی دانشگاه ها در مهرماه، مأموران حراست دانشگاه پرآوازۀ شریف، دختران را به دلیل پوشیدن لباس هائی که به گمان آنها رنگ های تند دارند و یا نامناسب هستند، متوقف می کنند.

کوشیار گودرزی می گوید یک مأمور حراست در حال عکس گرفتن از مردانی که موهای بلند دارند یا تی شرت های رنگی پوشیده اند دیده شده است. او گفت: «اگر دانشجوئی اعتراض کند، کارت دانشجوئی او را می گیرند و می گویند هر وقت شکل و شمائل آدمیزاد پیدا کردی، کارتت را پس می دهیم.»

او گفت: «نارضایتی دانشجوها به درجه ای رسیده که نزدیک انفجار است.»

گودرزی 23 ساله و دانشجوی هوا- فضا می گوید به دلیل مصاحبه با سرویس فارسی تلویزیون بی- بی- سی درباره تظاهرات دانشگاهی مهرماه، از دانشگاه اخراج شده است.

آتیه وحیدمنش، دانشجوی 24 سالۀ اقتصاد از دانشگاه شریف می گوید: « بعد از شش ماه، آتش هنوز داغ است. ما تحت نظارت شدید هستیم.»

دانشجوهای طرفدار دولت که از سوی بسیج به کار گرفته شده اند، مشغول نظارت اند و همکلاسی هائی را که در وفاداری شان به نظام شبهه وجود دارد، می فروشند.

پیش بینی مقیاس تظاهرات روز دوشنبه، اینکه آیا محدود به محوطه دانشگاه می ماند و یا به خیابان ها و میادین کشیده می شود، کار مشکلی است. رهبران دانشجوئی درحالیکه خواستار حضور هزاران نفر در خارج از دانشگاه ها هستند، می گویند ممکن است سرکوب سبب کاهش تعداد حاضران شود.

یکی از رهبران دانشجوئی در دانشگاه علامه طباطبائی تهران که نخواست نامش فاش شود، گفت: «حامیان ما که شخصاً فعالیت ندارند، از حضور در تظاهرات می ترسند.»

وی در تماس تلفنی از تهران گفت: «ما بقیه را به مشارکت فرانخوانده ایم زیرا نمی خواهیم بهای سنگینی بپردازیم.»

البته برخی دیگر در دانشگاه ها این عقیده را رد می کنند. مهدی اسلامی دانشجوی طرفدار دولت گفت: «از رسانه ها برای بزرگنمائی مسائل استفاده شده است. من فکر نمی کنم هیچ تغییری در حال و هوای دانشگاه ها ایجاد شده باشد.»

احمد بخشایش استاد علوم سیاسی در دانشگاه علامه طباطبائی می گوید: «جو پلیسی در دانشگاه وجود ندارد. دانشجوها تحت نظارت هستند، اما نه به نحو آشکار.»

وی گفت، برای مثال دانشجوهای جدید را در خوابگاه های جدا از دانشجوهای قدیمی تر و سیاسی تر می گذارند.

دانشگاه های ایران به طور تاریخی، نقش تعیین کننده ای در دوره های بحرانی داشته اند.

در انقلاب سال 1357 که به سرنگونی رژیم شاه انجامید، دانشجویان نیروی قدرتمندی بودند. آنها سپس به طبقه مخالف استیلای روحانیون تبدیل شدند.

16 آذرماه به طور سنتی روز راهپیمائی بزرگداشت یاد سه دانشجوئی است که در جریان تظاهرات ضد آمریکائی سال 1332 کشته شدند. دانشجویان از اواخر دهه 1370، به تظاهرات اصلاح طلبانه رو آورده اند و اغلب هدف حمله نیروهای امنیتی قرار گرفته اند.

انتخابات خردادماه به این وضع دامن زد. صدها هزار نفر که معتقد بودند انتخاب مجدد احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور با تقلب همراه بوده، به خیابان ها ریختند.

وب سایت های مخالفان از اقدام دولت در فراخواندن صدها نیروی امنیتی به تهران برای سرکوب هرگونه تظاهرات دانشجوئی در روز دوشنبه خبر داده اند.

به گفته گروه های حقوق بشر، قریب 100 رهبر دانشجوئی ظرف هفته های اخیر بازداشت شده اند. کار صدها نفر به دادگاه انقلاب کشیده شده و چندین نفر نیز به احکام زندان تا هشت سال محکوم شده اند.

بر اساس خبر وب سایت جرس، امیر اسلامی که دانشجوی شهر همدان در غرب کشور است، ابتدا زندانی شد، سپس آزاد و ناپدید شد؛ اما چند روز بعد پیکر بی جان وی پیدا شد. دولت مرگ وی را تأیید نکرده است.

مهدی عربشاهی دانشجوی فارغ التحصیل 28 ساله می گوید دانشجویان اکنون به طور مخفیانه با هم دیدار می کنند و خبرنامه توزیع می کنند، تا مبادا به چنگ حراست دانشگاه نیفتند.

وی گفت: «ما در وضعیت جنگی هستیم. از یک سو، آنها تلاش می کنند تا مانع تظاهرات ما شوند، و از سوی دیگر، دانشجوها هم به کار خود ادامه می دهند، تجمع می کنند و خبرنامه های خود را چاپ و توزیع می کنند.»

عربشاهی می گوید او یک ماه پس از انتخابات را از ترس زندانی شدن، در خفا زندگی کرده است اما سرانجام به دلیل دیدار با دانشجوها در پارک، در ماه اکتبر به مدت 48 ساعت بازداشت شده است. قرار است عربشاهی و دو رهبر دانشجوئی دیگر روز چهارشنبه به دادگاه انقلاب بروند تا پرونده شان مورد بررسی قرار بگیرد.

گودرزی گفت بسیج با افزایش دستمزدها برای دانشجویان مایل به همکاری، به آنها ماهانه 400 دلار به اضافه 250 دلار برای هر قطعه عکس یا مدرک علیه دانشجویان پیشنهاد می کند.

بعضی از کلاس ها نظیر مارکسیسم را بسیار غربی درنظر گرفته اند و آنها را با کلاس های دیگری نظیر خدا و فلسفه، اسلام و نظریه اجتماعی و … جایگزین کرده اند که بازتابی از انسداد فرهنگی پس از انقلاب 1357 است. در آن دوره، حتی کتاب هائی که نفوذ غرب را به نمایش می گذاشتند ممنوع شدند و صدها دانشجو و استاد پاکسازی شدند. در برخی دانشکده های زبان انگلیسی، نوشته های آیت الله روح الله خمینی به عنوان دروس اجباری تعیین شده اند.

نازی، دانشجوئی که نخواست نام خانوادگی اش ذکر شود، گفت: «این فقط هدر دادن زمان و هزینه است، هیچ فایده ای نخواهد داشت.»

عربشاهی می گوید: «تغییر در محتوای دروس، دانشگاه ها را چندین سال عقب خواهد برد و به یک انقلاب فرهنگی دیگر منجر می شود.»

 

منبع: یو اس تودی- 5 دسامبر