دادستان تهران از قانون فراتر است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» گزارش روز از بدعت جدید دستگاه قضایی

در حالیکه بعد از آزادی سعید حجاریان، رسانه های حامی دولت از آزادی قریب الوقوع 20 زندانی سرشناس خبر میدادند، طی روزهای گذشته نه تنها هیچ یک از فعالان سیاسی و مطبوعاتی سرشناس آزاد نشده اند بلکه از آزادی فعالان مطبوعاتی و سیاسی هم که قرار بازداشت آنها به قرار وثیقه تبدیل شده بود، جلوگیری به عمل آمده است. دستور دادستان تهران در مورد عدم آزادی این زندانیان که پس از صدور حکم آزادی آنان از سوی قاضی پرونده صورت گرفته، بدعت جدیدی در سیستم قضایی کشور محسوب می شود. به همین علت بازپرس پرونده در پاسخ به اعتراض خانواده ها گفته است: “رئیس ما دادستان است و ما از او دستور می گیریم!”

  روز در گفتگو با خانواده های زندانیان سیاسی و مطبوعاتی، آخرین وضعیت آنها را بررسی کرده است.

مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی با اشاره به 22 روز بی خبری از این روزنامه نگار سرشناس به “روز” گفت: رسما ما را بازی دادند. گفتند وثیقه بیاورید، بردیم اما آقای سبحانی، بازپرس شعبه 2 دادسرای امنیت دادگاه انقلاب گفت: “دادستان جلوی آزادی  زندانیان را گرفته است”. وکیل آقای زیدآبادی اعتراض کرد که “مگر چنین چیزی می شود؟ شما خود قرار وثیقه را صادر کرده اید و درباره اختلاف شما با دادستان هم شعبه حل اختلاف رای به آزادی داد” اما آقای سبحانی گفتند: “همین است که هست و ما از دادستان دستور می گیریم و رئیس ما ایشان هستند.”

همسر احمد زیدآبادی افزود: به صراحت خلاف قانون رفتار می کنند در حالیکه در جایگاهی نشسته اند که فقط باید بر اساس قانون رفتار کنند.

وی با ابراز نگرانی شدید از وضعیت همسرش که از 22 روز پیش هیچ خبری از او ندارد، تاکید کرد: متاسفانه یکی از شگردهای اذیت کردن آقایان همین است که می گویند آزاد می کنیم اما آزاد نمی کنند و خانواده ها را در چشم انتظاری نگه میدارند.

خانم محمدی این رویه را باعث سلب امنیت از دستگاه قضایی کشور دانست و گفت: بچه های من اصلا اعتمادی به دستگاه قضایی ندارند و به من می گفتند اینها بابا را آزاد نمی کنند و دروغ می گویند.

وی با طرح این سوال که  “مگر می شود دادستان جلوی اجرای حکم قاضی را بگیرد؟” افزود: من این موضوع را به هر حقوقدان و وکیلی گفتم خندیدند؛ واقعا مضحک است. آقای سبحانی رسما گفتند که “دادستان رئیس ما است و هر چه بگویند همان اجرا می شود”.

 

وثیقه صد میلیون تومانی برای هنگامه شهیدی

برای هنگامه شهیدی، روزنامه نگار و مشاور امور زنان مهدی کروبی در انتخابات اخیر نیز قرار وثیقه صادر شده است. مادر این روزنامه نگار به “روز” گفت: قرار وثیقه 200 میلیون تومان بود که روز گذشته به 100 میلیون تومان کاهش یافت اما آقای سبحانی گفتند که به دستور دادستان، در چند روزه آینده  کسی آزاد نخواهد شد.

خانم شهیدی افزود: هنوز وثیقه را از ما نگرفته و برای کارشناسی سند هم نیامده اند اما ما امیدواریم طی هفته آتی با قبول وثیقه هنگامه را آزاد کنند.

وی که دختر روزنامه نگارش را در دادگاه دیده بود، وضع روحی او را بد توصیف کرد و افزود: فشار خون هنگامه خیلی پایین و رنگش عین گچ سفید بود.ما تلاش کردیم به او روحیه بدهیم و موقع بازگشت به زندان از دادگاه، کمی بهتر شده بود.

 

کسی آزاد نخواهد شد

خانواده عیسی سحرخیز که روز دوشنبه به صورت کابینی با این روزنامه نگار سرشناس ملاقات کرده اند، وضعیت روحی او را خوب توصیف کردند. آنها امااز کوتاه بودن زمان ملاقات به شدت انتقاد کردند و به “روز” گفتند که برخلاف ملاقات های پیشین، روز دوشنبه فقط چند دقیقه اجازه ملاقات به صورت کابینی به آنها داده شده است.

مهدی سحرخیز، فرزند عیسی سحرخیز به “روز” گفت: قبلا از مادرم کارت تلفن گرفته بودند که پدرم تماس تلفنی داشته باشد اما تاکنون هیچ تماس تلفنی انجام نشده و در پاسخ به اعتراض مادرم گفته اند کارت تلفن را به بند 209 داده اند اما خبری نشده است.

وی افزود: پدرم گفته است که مدت طولانی در زندان خواهد بود و در پاسخ به مادرم که گفته بود ایرنا خبر از آزادی قریب الوقوع 20 نفر داده، پدرم گفته است که چنین خبری صحت ندارد و کسی را آزاد نخواهد کرد.

مهدی سحرخیز با بیان اینکه “ما نمیدانیم در داخل زندان چه میگذرد که پدرم چنین حرفی زده” افزود:  وکلای پدرم درخواست تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه را داده اند اما بازپرس پرونده گفته که نظر نهایی بازجوبه آنها ارسال نشده و نمی توانند چنین کاری را انجام دهند.

 

حکم مسعود باستانی از دو هفته پیش در حال تایپ شدن است!

از مسعود باستانی، روزنامه نگار نیز خبری نیست. مهسا امرآبادی همسر این روزنامه نگار که خود به تازگی از بند 209 زندان اوین آزاد شده است به “روز” گفت: روز دوشنبه برای ملاقات با مسعود مراجعه کردم اما اجازه ملاقات ندادند و گفتند بروید خود ما برای ملاقات حضوری هماهنگ می کنیم و ما برگشتیم. البته وقتی ازملاقات جلوگیری می کنند، چنین وعده هایی می دهند اما عملی نمی شود.

وی افزود: آقای شریف، وکیل مسعود به دادگاه انقلاب مراجعه کرده اما به او گفته اند که حکم مسعود زیر ماشین تایپ است. یعنی دو هفته است که می گویند حکم مسعود در حال تایپ شدن است. این در حالیست که قبلا گفته بودند حکم را به مسعود ابلاغ کرده اند اما مسعود در آخرین ملاقاتی که داشتیم این موضوع را تکذیب کرد.

 

فریبا پژوه، تحت فشار

خانواده فریبا پژوه، روز دوشنبه با این روزنامه نگار ملاقات کردند. مادر این روزنامه نگار با اشاره به کابینی بودن این ملاقات به “روز” گفت: حال جسمی فریبا خوب بود و حال روحی اش نیز بهتر از دفعات پیش بود اما از حالت هایش مشخص بود که به شدت تحت فشار است.

خانم پژوه افزود: فریبا به طور مستقیم نمی تواند چیزی به ما بگوید اما هنوز بازجویی هایش ادامه دارد و به پایان نرسیده است.

وی با اشاره به عدم رعایت حقوق قانونی دختر روزنامه نگارش از سوی دستگاه قضایی گفت: دخترم نه دسترسی به وکیل دارد و نه موارد اتهامی اش مشخص است. ما هم که به دادگاه مراجعه می کنیم می گویند پرونده اش هنوز تکمیل نشده است.

 

یک سال و نیم حبس به اتهام دفاع از آقاجری

پیمان عارف، دانشجوی ستاره دار و محروم از تحصیل که روز 28 خرداد بازداشت شده است، اکنون در بند 8 زندان اوین نگهداری می شود. خانم سمیرا جمشیدی، همسر پیمان عارف به “روز” گفت: پیمان یک ماه و نیم در انفرادی بوده و اکنون یک ماه است که به بند 8 زندان اوین منتقل شده است.

وی که تاکنون موفق به ملاقات با همسرش نشده افزود: تاکنون فقط یک بار ملاقات به صورت کابینی به مادر پیمان داده اند و وکیل ایشان نیز موفق یه ملاقات نشده است.

خانم جمشیدی افزود: پیمان سرباز است و برای مرخصی به تبریز آمده بود اما پس از پایان مرخصی که به پادگان در رشت مراجعه کرده از طرف حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بازداشت شده  و اتهام تبلیغ علیه نظام را به او زده اند. در حالیکه فقط چند مصاحبه با برخی رسانه های خارجی انجام داده بود و از طرفی عضو کمیته دفاع از حق تحصیل بود و با توجه به اینکه چند تن از اعضای این کمیته بعد از انتخابات بازداشت شده اند، من فکر می کنم بازداشت پیمان هم در همین راستا بوده است.

به گفته همسر پیمان عارف، برای این دانشجوی محروم از تحصیل، قرار وثیقه  صد میلیون تومانی صادر شده اما با وجود تودیع وثیقه از سوی خانواده اش، او را آزاد نکرده اند.

خانم جمشیدی توضیح داد: گفتند که در رابطه با حکم یک سال و نیم زندان پرونده قبلی پیمان او را به بند 8 اوین منتقل کرده اند در حالیکه پرونده قبلی او در سال 82 و در ارتباط با حکم اعدام آقای آقاجری بود که پیمان در این زمینه سخنرانی کرده بود و اتهامش هم دفاع از آقای آقاجری بوده است. این حکم از سال 82 که پیمان اعتراض کرد، مسکوت مانده و جواب دادگاه تجدید نظر نیامده بود، اما اکنون بدون ابلاغ حکم به پیمان یا وکیلش، او را مستقیم از سلول انفرادی به بند 8 برده اند تا محکومیت یک سال و نیم زندان خود را بکشد.

همسر این فعال دانشجویی با انتقاد از این رویه گفت: پیمان در حالی به اتهام دفاع از آقای آقاجری باید یک سال و نیم حبس بکشد که خود آقای آقاجری تبرئه و آزاد شده است.