مصلحی : ترور کار خارجی ها نبود

نویسنده
آرش معتمد

» دو هفته پس از متهم کردن آمریکا و اسرائیل

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز چهارشنبه به طور تلویحی اتهام دست داشتن اسرائیل و آمریکا در ترور یک دانشمند هسته ای را رد و خاطرنشان کرد سرنخ ها ممکن است جمهوری اسلامی را به نتیجه مطلوبی برساند. این در حالی است که پیشتر برخی سران جمهوری اسلامی از جمله رئیس مجلس و استان دار تهران، آمریکا و اسرائیل را عامل قتل داریوش رضایی نژاد معرفی کرده بودند.

وزیر اطلاعات دولت مستقر روز گذشته تاکید کرد دستگاه اطلاعات جمهوری اسلامی به این نتیجه نرسیده که “عناصر خارجی” در ترور یک دانشمند اتمی در تهران دست داشته اند.

در نخستین روز مرداد داریوش رضایی نژاد، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته الکترونیک مقابل در منزل خود در تهران توسط موتورسواران مسلح به قتل رسید.هنوز هم اظهارات ضد و نقیضی پیرامون ارتباط وی با برنامه های دفاعی و اتمی جمهوری اسلامی شنیده می شود که هنوز هیچ یک به طور رسمی تایید نشده است.

 

لاریجانی : پروژه آمریکایی- صهیونیستی بود

کمتر از 24 ساعت پس از ترور این دانشمند  اتمی علی لاریجانی که از  تریبون مجلس و به عنوان نخستین مقام ارشد جمهوری اسلامی در خصوص این قتل اظهار نظر می کرد، واشنگتن و تل آویو را به “مباح دانستن” اقدامات تروریستی در “آرایش مدیریت جهانی کذایی” متهم و  تصریح کرده بود : “با این حساب باید به عواقب آن خوب اندیشه کنند.”

علی لاریجانی در جلسه علنی روز یکشنبه ترور “یک نخبه علمی” را  نموداری از “سطح دشمنی” ایالات متحده با جمهوری اسلامی توصیف کرد و  از نیروهای امنیتی خواست با همت قوی تر، پاسخ این “شرارت ها” را بدهند.

سخنان رئیس مجلس هشتم با شعار “مرگ بر اسرائیل” و “مرگ بر آمریکا”ی نمایندگان همراه بود که برای حمایت از مواضع رئیس مجلس از کرسی ها برخاسته بودند.

همزمان با وی استاندار تهران نیز عینا اظهارات رئیس مجلس را تکرار کرد و گفت: “مطمئنا پروژه ترور داریوش رضایی‌نژاد یک پروژه آمریکایی و اسرائیلی است.”

 مرتضی تمدن امابه نوشته سایت رجانیوز  در حاشیه مراسم خاکسپاری داریوش رضایی نژاد، از به دست آمدن جزئیاتی خبر داد که قابل “بازگویی” نبودند. وی در عین حال از تلاش دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی برای شناسایی« تروریست» ها خبر داد و خاطرنشان کرد: “در حال حاضر اظهار‌نظر در این خصوص زود است و اجازه دهید، پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شود.”

 

سرنخ

حالا پس از گذشت دو هفته از پیگیری های  دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی، حیدر مصلحی از “سر نخ هایی” سخن گفته که امیدوار است، وزارت اطلاعات را به “نتیجه مطلوب” برساند.

وزیر اطلاعات بی آنکه از کشوری نام ببرد گفته است :“خود آنها در این ارتباط چیزی اعلام نکردند.” مقصود حیدرمصلحی می تواند دولت اسرائیل باشد که تاکنون پیرامون این قتل سکوت کرده است.هفته گذشته ایهود باراک –ـ وزیر دفاع اسرائیل- ـ  در پاسخ به این پرسش که آیا اسرائیل در کشتن دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی نقش دارد با “لبخند” گفته بود :“اسرائیل دراین باره پاسخی ندارد.”

  اسرائیل بر اساس سنت سیاسی خود معمولا مسئولیت عملیات  برون مرزی خود را بر عهده نمی گیرد و غالبا سیاست “سکوت” را پیش می گیرد.

با این حال سوم مرداد ، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا دست داشتن واشنگتن در قتل داریوش رضایی‌نژاد، دانشجوی رشته‌ی برق را رد کرده  و گفته بود: “ما در این مسأله دخالت نداریم.”

ویکتوریا نولند همچنین برای همدردی با خانواده رضایی نژاد، این سوقصد را  قتل “انسانی بیگناه” نامیده و آن را “محکوم” کرده بود.

 

تاریخچه ای از ترور

گفتنی است رضایی نژاد سومین دانشمند اتمی جمهوری اسلامی است که در دو سال اخیر به قتل می رسد.در نخستین مورد از ترور ها، علی محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران بر اثر انفجار بمب در مقابل منزلش کشته شد؛ یازده ماه پس از آن مجید شهریاری استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی توسط افراد ناشناس به قتل رسید.، فریدون عباسی دوانی دیگر استاد فیزیک دانشگاه بهشتی هم از سوقصدی مشابه جان سالم به در برد.

برخی تحلیل گران غربی می گویند حذف دانشمندان اتمی به همراه آلوده شدن تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی توسط ویروس “استاکس نت”، ممکن است در برنامه های اتمی تهران نقش بازدارنده ایفا کرده باشد. سال گذشته هفته نامه آمریکایی “تایم”  شیوه بمب گذاری هایی را که منجر به قتل دانشمندان جمهوری اسلامی شده  به بمب گذاری تشبیه کرده بود که به قتل عماد مغنیه ـ از فرماندهان حزب الله لبنان ـ منجر شد. کارشناسان اسرائیل را مسئول ترور مغنیه معرفی کردند

 

اشپیگل: اسرائیل در پشت پرده قتل

 همزمان با قتل اخیر، هفته نامه آلمانی  اشپیگل نیز با انتشار گزارشی از ایستادن اسرائیل در پشت پرده این قتل خبر داده بود: “در دنیای تیره و تار سرویس های امنیتی و اطلاعاتی، شک چندانی وجود ندارد که اسرائیل پشت پرده ترور داریوش رضایی نژاد ایستاده است.”

 همزمان یک منبع اطلاعاتی اسرائیل نیز در گفتگو با اشپیگل ادعای تحریریه این هفته نامه را تایید کرده بود :” این نخستین اقدام جدی است که با مدیریت تامیر پاردو، رئیس جدید موساد، صورت پذیرفته است.”

گمانه زمانی ها پیرامون دست داشتن اسرائیل در قتل اخیر زمانی افزایش یافت که نمایندۀ یکی از کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد داریوش رضایی نژاد  یک”دانشمند هسته ای” با حوزۀ تخصصی  “فنون مربوط به انفجار کلاهک اتمی” بوده است.  این اظهارات در حالی مطرح می شد که  مقامات جمهوری اسلامی کوشش می کردند همکاری رضایی نژاد با سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی و همچنین وزارت دفاع را پنهان کنند. برای نمونه در روز قتل این رضایی نژاد  معاون پژوهشی وزارت علوم “عضویت” یا “همکاری سازمان یافته” وی با این وزارتخانه را نادرست خوانده بود. محمد مهدی نژاد نوری در این ارتباط به خبرگزاری مهر گفته بود: “در کل کشور با توجه به اینکه پروژه‌های زیادی را از دستگاه‌های اجرایی در داخل دانشگاه‌ها تعریف کرده‌ایم هر کس یک گوشه از کار را انجام می‌دهد اما این طور نبوده که شهید رضایی نژاد به عنوان عضو یا به طور سازمان یافته با وزارت دفاع همکاری داشته باشد.”

                                                                                                                                                           

سخنان تاریخی مصلحی

اواخر اردیهشت همزمان با ترور اسامه بن لادن ، در حالی که حیدر مصلحی بر اساس “اخبار ، اطلاعات دقیق و اسناد موثق و دقیق و قابل توجهی” خبر داده بود که مرگ بن لادن ناشی از”بیماری” بوده و نه “قتل”،محمود احمدی نژاد “کشته شدن” رهبر القاعده را تایید و گفته بود :“اطلاع دقیق داریم دلیل اینکه او را کشتند نه برای مبارزه با تروریسم بلکه فقط برای تامین خوراک تبلیغاتی درون جامعه آمریکا و جلب آرای مردم در انتخابات است.”

در یکی دیگر از مواضع بحث برانگیز وزیر اطلاعات اوایل خرداد همزمان با بازداشت قاسم حسینی – دیپلمات جمهوری اسلامی در مصر توسط ماموران امنیتی مصر، حیدر مصلحی دلیل آزادی  وی را چنین عنوان کرد :“آنها(ماموران مصری) به دنبال یکی از نیروهای خود بودند که به اشتباه یکی از دیپلمات های ایرانی را دستگیر و پس از دو ساعت رها کردند.”

این در حالی بود که دولت مصر دیپلمات جمهوری اسلامی را که به گفته مقامات این کشور به “جاسوسی” مشغول بوداز این کشور اخراج کردند .