سرکوب شدید ترس مردم را ریخت

نویسنده

» گفت وگو با عبدالکریم لاهیجی

عبدالکریم لاهیجی نایب رئیس فدراسیون جهانی جوامع حقوق بشر در گفت وگو با روز با اشاره به اظهارات اخیر محسنی اژه ای درخصوص لزوم صمیمانه شدن رابطه دادستان ها با نیروهای نظامی و امنیتی گفت که چنین اقداماتی به منظور تدارک سرکوب شدیدتر صورت می گیرد. وی تاکید کرد مقامات تلاش می کنند که به این وسیله مردم را خانه نشین کنن،  اما ترس مردم به واسطه همین اقدامات ریخته است. این گفت وگو را می خوانید:

 

آقای محسنی اژه ای دادستان کل کشوراز دادستان های کشور خواسته اند که رابطه صمیمانه ودوستانه ای با نیروهای اطلاعاتی و امنیتی داشته باشند . این به چه معناست؟

اگر خاطرتان باشد نام فرمانده نیروی انتظامی در جنایات رخ داده توسط بسیجی ها و نیروهای پلیس بعد از انتخابات که از تجاوز وشکنجه و آزار واذیت مردم تا کتک زدن تظاهرکنندگان را در برمی گرفت بارها مطرح شده بود. حتی در گزارش های کمیته های تحقیق وتحفص مجلس نیز از مسوولیت ایشان نام برده شده بود. اما دیدید که چند روز پیش آقای احمدی مقدم گفته بود که اگر یک مامور نیروی انتظامی شیشه ای را هم شکسته باشد ما نمی توانیم به این عنوان او را مورد بازخواست قراردهیم. بنابراین اظهارات آقای اژه ای حاکی از ادامه این روند و حاشیه امن دادن به چنین بی قانونی هایی خواهد بود. آقای محسنی اژه ای با توجه به اینکه پیش از این که برکرسی دادستانی کل تکیه بزند سالها وزیر اطلاعات بود و قبل از آن هم بیشتر مقامات امنیتی داشته تا قضایی- حال چه به عنوان رییس دادگاه روحانیت وچه به عنوان قاضی مستقر در وزارت اطلاعات -  فکر می کنند بتوانند با این اظهارات چهره خشن وآلوده به خون وشکنجه نیروهای انتظامی و نظامی را در پیشگاه مردم بهتر کنند واین سخنان نشان می دهد که ایشان تلاش می کنند تا چنین خطاهایی با برخورد قضایی مواجه نشود.

 

در واقع این سخنان را چراغ سبزی به مقامات اطلاعاتی امنیتی می دانید که هرکاری که می خواهند بکنند؟

بله، اینها نه فقط در مقام تعقیب ومجازات کسی نیستند بلکه از آنها حمایت ودفاع می کنند. پشت آنها هم گرم است. شما یادتان باشد که ظرف سالهای گذشته چه در پرونده قتل های زنجیره ای وچه در پرونده حمله به کوی دانشگاه و در دیگر موارد هرگز مسوولان به کسانی که دستور حمله داده بودند ومسوولیت سیاسی واداری این جنایات را داشتند مورد تعقیب قرار نگرفتند. کسی که به تازگی مسوولیت بسیج را به عهده گرفته -سردار نقدی- همان کسی است که در رابطه با شکنجه شهرداران تهران وحمله به کوی دانشگاه در دادگاه نظامی محکوم شد و محکومیت چهار تا شش ماه حبس پیدا کرد. حالا می بینیم که رهبر جمهوری اسلامی دوباره او را به خدمت فرا می خواند و به عنوان فرمانده بسیج انتخاب می شود. بنابراین مسلم است که نیروهای انتظامی اعم از سپاه و بسیج ونیروهای انتظامی به معنای دقیق کلمه می دانند که چون ماموریت اصلی آنها سرکوب است و از بین بردن همه گونه تجمعات - چه مسالمت آمیز وچه غیر آن-هرکاری که بکنند مورد پیگیرد وبازخواست قرارنخواهند گرفت.

 

چشم انداز آینده با توجه به این توصیه آقای اژه ای و صمیمانه شدن رابطه نیروهای اطلاعاتی انتظامی با مقامات دادستانی چگونه خواهد بود؟

جمهوری اسلامی هرگز فکر نمی کرد که با وجود گستردگی تقلب موسوی و مردم مقاومت کنند. انتظارشان این بود که  مثل گذشته که هم آقای کروبی و آقای رفسنجانی که فقط یک اظهار نارضایتی کردند وگفتند به خدا شکایت می کنند ایشان هم جا بزنند. با وجود اینکه ابعاد خشونت روز به روز بیشتر شد و دهها تن را کشتند و عده زیادی را دستگیر کردند، هرگز نمی پنداشتند که دو مرتبه در ارتباط با روز قدس صدها هزار مردم به خیابان های تهران وبسیاری از شهرستان ها بیایند. تحولات صورت گرفته در ماه های بعد از انتخابات نشان می دهد که ترس مردم با وجود خشونت روز افزون نیروهای پلیس وبسیج ریخته است. مقامات فکر می کنند با بالا بردن میزان خشونت و میزان سرکوب به مرور مردم را منزوی و خانه نشین می کنند می کنند و می ترسانند. مثلا  افراطی که در خصوص اعمال مجازات اعدام داریم به همین دلیل است. به خصوص طی چهار سال گذشته هر چه اینها میزان اعدام را در ارتباط با جراپم عمومی افزایش داده اند از میزان این جرایم کم نشده است. در واقع، ادامه سیاست جزایی غلط گذشته، در سیاست های امنیتی شان هم قابل رویت است.