سیزده آبان را روز قدس می کنیم

نویسنده
ابراهیم نبوی

» گزارش گاردین ازنشست گروه هشت

ایران روز گذشته اعلام کرد که درحال آماده کردن بسته ای با موضوعات “سیاست،امنتیت و بین الملی”است که آن را در مذاکرات آینده با غرب ارائه بدهد.

روز جمعه،گروه هشت در ایتالیابه تهران تا ماه سپتامبر مهلت داد تا وارد گفتگوهایی شودکه خطر تحریم های بیشتردرآن می رود.

منوچهرمتکی،وزیرامورخارجه ایران روز گذشته گفت:«این بسته می تواند آغاز خوبی برای آغاز صحبت ها با غرب باشد.این بسته شامل موضع ایران درباره سیاست،امنیت ومسائل بین المللی باشد”اخیر اظهار نظراو این بودکه محمود احمدی نژاد قول داده است که درماه آوریل،ایران پیشنهادی رابرای جهان  مطرح خواهد کرد مشکلات گوناگون جهان ومسائل اتمی ایران،حل شود.

با این حال گمان می رود که این بسته پیشنهادی همان بسته ای باشد که در ماه مه سال2008 ارائه شده وبه شرکا پیشنهاد داده شده بود سوخت هسته  ای حتی ازایران را بخرند.

پرزیدنت نیکولاسارکوزی رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته گفت که گروه هشت به ایران تاماه سپتامبر فرصت داده اند تا گقتگودرباره برنامه هسته ای را از سر بگیرد یا با تحریم مواجه شود.پرزیدنت باراک اوباماهم افزود،دیرتر از آن رهبران جهان “با ادامه برنامه های اتمی ایران” با مشکلات جدی روبروخواهند شد.اوباما روز جمعه به ایران هشدار داد که دنیا تا ابد منتظر نخواهد ماند تاایران به برنامه هایش پایان دهد.

اولین واکنش ایران به اظهارات سارکوزی این بود،متکی گفت که دولت اسلامی هیچ پیام جدیدی دراین نشت دریافت نکرده است.وی افزود:«اما بر اساس خبرهایی که به ما میرسد آنها درباره مسائل مختلف با هم اختلاف نظرداشتند به همین دلیل به توافقنامه یکدست نرسیدند».

ای یو ترویکا،بریتانیا،فرانسه و آلمان گفتگو با ایران را در زمینه برنامه اتمی پیش بردند که تردید داشاتند برای ساخت بمب اتمی است و این برخلاف نظر یوکیاآمانوی ژاپونی رئیس جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی است که هیچ شاهدی بر اینکه ایرن در حال ساخت بمب اتمی است دراژانس نیافته است.

تهران می گوید که برنامه های اتمی اش کاملا صلح دوستانه است.روسیه وچین و آمریکا وکشورهای اروپایی یک بسته پیشنهادی به ایران دادند که بر مبنای آن ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف می کند زیرااین روندی استکه یا منجر به تولید سلاح اتمی می شود یاموجب تولیدسوخت اتمی.ایران این تقاضا را رد کرد و اعلام کرد بعنون امضا کننده توافقنامه منع توید سلاح اتمی حق انجام چنین کاری را دارد.

منبع:گاردین 12 ژوئیه

لینک

Htpp:// guardian.co.uk/world/2009/jul/12/iran-package-nuclear-weapons-g8