از هر دری

نویسنده
بهاره خسروی

در حاشیه‌ی رکورد شکنی سریال قهوه تلخ مدیری در شبکه‌ی خانگی

کام شیرین مدیری با قهوه‌ی تلخ

بالاخره بعد از چند ماه پر حرف و حدیث سریال “قهوه تلخ” به کارگردانی مهران مدیری به شبکه‌ی نمایش خانگی راه پیدا کرد.

ساخت قهوه‌ی تلخ از سال گذشته و به سفارش شبکه سوم تلویزیون ایران آغاز شد اما بعد از آماده شدن قسمت‌های اول و بازبینی آن از سوی مدیران تلویزیون اعلام شد که مدیری نمی‌تواند این سریال طنز که رویکردی تاریخی دارد را در تلویزیون به نمایش بگذارد.

 

 

یک سریال و اینهمه تایید و تکذیب‌

مدیران شبکه‌ی سوم به طور کلی سفارش ساخت این سریال را تکذیب کردند. هر چند که پیش از این و در خرداد ماه سال گذشته ‌اصغر پورمحمدی، مدیر شبکه 3 سیما در گفت ‌و گو با فارس اعلام کرده بود که در راستای نامگذاری سال 88 به نام اصلاح الگوی مصرف، شبکه 3 سیما قصد دارد سریالی با توجه به این مضمون بسازد. با اینکه هنوز نام این کار مشخص نشده بود و در مرحله تولید بود مدیر شبکه 3 سیما مهران مدیری را به‌عنوان کارگردان این اثر معرفی کرد.

تا آن موقع هنوز نامی از سریال و عوامل آن نبود جز نویسندگان همیشگی کارهای مهران مدیری، امیر مهدی ژوله و خشایار الوند.

در ماه‌های بعد به ‌تدریج اسامی بازیگران این کار مشخص شد و ‌در مرداد سال گذشته هاشم رضایت، قائم مقام مدیر شبکه 3 سیما اعلام کرد که سریال جدید مهران مدیری در 50 یا 90 قسمت برای پخش در شب‌های پاییز ساخته خواهد شد.

خبرهای دیگر حاکی از پخش این مجموعه در مهر ماه همان سال می‌داد اما تا آبانماه خبری نشد و اواخر این ماه هاشم رضایت در گفت‌وگو با فارس از توقف کار مهران مدیری خبر داد و اعلام کرد “توقف کار به‌دلیل تغییر دکور بوده و پس از دهه اول ماه محرم روی آنتن می‌رود.”

 خبرها همچنان ادامه داشت و گروه کارش را ادامه می‌داد. در دی ماه اعلام شد که آخرین مجموعه مهران مدیری از اواخر بهمن ماه و پس از پایان ایام عزاداری آخر ماه صفر روانه آنتن شبکه 3 سیما خواهد شد.

 

 

هر هفته ۳ سی دی

 وعده‌ی پخش کار در عید و ماههای بعد از آن هم نتیجه‌ای به دنبال نداشت و سکوت مهران مدیری و تهیه کنندگان هم برای رایزنی با مسوولان تلویزیون بی نتیجه ماند.

تهیه کنندگان ناچار شدند از ۳0 شهریور ماه هر قسمت از سریال را در یک سی دی و مجموعاً سه سی دی در هفته به شبکه‌ی خانگی بفروشند تا حداقل بخشی از علاقه‌مندان به کارهای مدیری بتوانند شاهد نتیجه‌ی زحمات عوامل این مجموعه باشند.

 

به دنبال کشف رمز

سری اول این مجموعه با استقبال فوق العاده‌ی علاقه‌مندانی روبه رو شد که به دنبال چرایی عدم پخش قهوه‌ی تلخ از تلویزیون دولتی ایران بودند.

مخصوصاً آنکه گفته شده بود این کار به دلیل شبیه‌سازی‌های تاریخی و انتقادی و تعمیم آن به زمان فعلی (یعنی حاکمیت و دولت احمدی‌نژاد) توقیف شده است.

به همین دلیل در روز اول پخش این مجموعه  بیش از نیم میلیون نسخه از این مجموعه فروخته شد که رکوردی تازه در شبکه‌ی خانگی ایران بود.

 

دردسرهای شبیه‌سازی تاریخی

عرضه‌ی 6 سی دی از مجموعه‌ی قهوه تلخ از 20 شهریورماه با بازی مهران مدیری، سیامک انصاری، محمدرضا هدایتی، سحر زکریا، الیکا عبدالرزاقی، برزو ارجمند،رضا فیض نوروزی، سحر جعفری جوزانی، نادر سلیمانی و…نشان داده است که نگرانی‌های مسوولان تلویزیون چندان هم بیراه نبوده است. سکانس‌های مختلفی در این سریال وجود دارد که می‌تواند یادآور ملاقات‌های مردمی‌ و یا دیدار با کارگزاران نظام  با علی خامنه‌ای رهبر ایران باشد.

جایی که عده‌ی زیادی زبان به چاپلوسی باز می‌کنند و با مخالفان جز با زبان تهدید و شکنجه و اعدام سخن گفته نمی‌شود.

یا حتا انتقاد از برنامه‌های رادیو تلویزیون ایران که بدون آنکه صحبت‌های مطروحه‌شان دارای سندیت باشد نسبت به پخش آن مبادرت می‌کنند.

 

ضرغامی باز هم تکذیب کرد

واکنش مدیران تلویزیون و در راس آنها عزت الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیمای ایران هم بعد از استقبال از قهوه‌ی تلخ جالب بود.

ضرغامی که موضع‌گیری‌های رسانه‌ی تحت مدیریتش بعد از تقلب انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته همچنان مورد نقد است رویکردی فرفکنانه را برگزید و انکار کرد که “اصلا  این سریال به سفارش ما ساخته‌ نشده و انگار مجوزش را از وارت ارشاد گرفته است و مورد تائید ما نیز نیست.”

 

معضل دانلود غیر قانونی

هر چند که سری دوم  قهوه‌ تلخ هم اکنون در ویدئو کلوپ‌ها و حتا سوژر مارکت ها با قیمت 2000 تومان در دسترس علاقه مندان قرار دارد اما تعدادی از کاربران اینترنت با قرار دادن لینک دانلود این سریال روی وب روی دیگر قاچاق فیلم را نشان داده اند.

چون تا پیش از این و حتا تا امروز در سریعترین زمان ممکن بعد از عرضه‌ی آثار سینمایی کپی این آثار در حاشیه‌ی پیاده روها و حتا مراکز فرو شمعتبر عرضه می‌شود.

اما یکی از مدیران وزارت ارشاد  با هشدار در این زمینه اعلام کرد: با هر سایت و یا وبلاگی که اقدام به قرار دادن لینک دانلود سریال ها و فیلم ها از جمله قهوه تلخ کند، برخورد جدی خواهیم داشت.

 

 

جان من کپی نکنید

مهران مدیری هم در آغاز سریال در پلاتویی کوتاه، از مردم خواسته که از کپی کردن آن خودداری کنند و در این اقدام خود چند بار هم جان خود را قسم می‌دهد که هوادارانش از کپی کردن سی دی حتی برای برادر و خواهر خود نیز پرهیز کنند.

اما گویا قسم‌های این کارگردان محبوب ایران هم مثمر ثمر واقع نشده و برخی از افراد اقدام به گذاشتن لینک دانلود این سریال در سایت‌ها و وبلاگ‌های خود کرده‌اند.

 

قهوه‌ی تلخ به دنبال فروش ۳.5 میلیارد تومانی

 تصویر‌برداری قسمت چهلم  سریال 90 قسمتی قهوه تلخ در حالی در خیابان فرشته تهران در حال انجام است  که برادران آقا گلمیریان تهیه کننده‌ی این سریال انتظار دارند این مجموعه بیش از 53 میلیارد تومان بفروشد. رقمی که قرار بود از سوی  شبکه سوم ایران به تهیه‌کنندگان قهوه تلخ پرداخت شود.