کروبی: جرات ندارند مرا رد صلاحیت کنند

نویسنده
آرش مصلح

» روزشمار نهمین انتخابات ریاست جمهوری

27 اردیبهشت - دانشجویان علی آباد کتول از احمدی نژاد حمایت کردند. مهدی کروبی نامه ای به هاشمی نوشت که طی آن از عملکرد وی در دوران ریاست جمهوری اش انتقاد کرد. احمدی نژاد کاندیدای مورد نظر آبادگران شد.


دانشجویان علی آباد کتول از احمدی‌نژاد حمایت کردند

مدیران عامل کارخانه‌های استان اردبیل با ارسال طوماری حمایت خود را از نامزدی احمدی نژاد اعلام داشتند. همچنین جمعی از دانشجویان گرگان و علی‌آباد کتول با ارسال طومارهای جداگانه‌ای حمایت قاطع خود را از نامزدی وی اعلام داشتند.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محمود احمدی نژاد، این دانشجویان در طومارهای خود خطاب به شهردار تهران، آورده‌اند: “ما دانشجویان دانشگاه‌های مختلف گرگان، حمایت قاطعانه خود را از برادر متعهد، متخصص، بسیجی و دلسوز انقلاب، مدیری مدبر و کاردان، آزمون شده در عرصه‌های مدیریت کلان کشور و خدمت رسانی به مردم، مدافع اصول و ارزش‌های اسلامی و ایرانی، پشتیبان ولایت فقیه و برخاسته از قشر زحمتکش جامعه جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌داریم.”

 

حمایت آبادگران از احمدی نژاد جدی تر شد

در حالی که نماینده آبادگران در مجلس آشکارا افراد ستاد لاریجانی را مورد انتقاد قرار داد، مسعود زریبافان، عضو ائتلاف آبادگران گفت: “محمود احمدی نژاد را به اصول و معیارهای خود نزدیکتر می بینیم.” عضو ائتلاف آبادگران با بیان این که هر چه به انتخابات نزدیک می شویم، تصمیم گیری آسان تر می شود، گفت: “با توجه به ورود هاشمی در عرصه انتخابات، هر دو جناح دچار یکسری تغییرات شده اند و احزابی که درهر گروه تمایل به هاشمی دارند به سمت وی کشیده می شوند.”
زریبافان در گفت وگو با ایسنا افزود: “۱۵خرداد زمان مناسبی برای معرفی نامزد نهایی آبادگران است. عضو شورای شهر تهران اصولگرایی را خدمت به مردم، شایسته سالاری و پرهیز از اسراف و تجمل گرایی دانست.”

 

نامه انتقاد آمیز کروبی به هاشمی

مهدی کروبی کاندیدای مجمع روحانیون مبارز در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتشار نامه‌ای خطاب به هاشمی رفسنجانی رقیب انتخاباتی خود، نسبت به عملکرد هاشمی در دوران ریاست جمهوری‌اش انتقاد کرد.
به نقل از ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بخشی از نامه کروبی به هاشمی به این شرح است: “در بخشی از بیانیه مفصل جنابعالی با اشاره به تردید‌هایی که برای کاندیداتوری داشته‌اید، آمده است؛ “نمی‌خواستم گمان شود که نظام جمهوری اسلامی، توان زایش نخبگان و مدیران تازه را ندارد.” و آنگاه به مواردی از نگرانی‌ها اشاره شده که به تعبیر خود شما جنابعالی را به این نتیجه رسانده که “بنا به ضرورت آمادگی خود را برای ورود به عرصه اجرایی اعلام کنید.” این جملات گویای آن است که ظاهرا جنابعالی به این نتیجه رسیده‌اید که تنها فرد قادر به رفع آن نگرانی‌ها، خود حضرتعالی هستید. در حالی که معتقدم بذر بسیاری از همین نگرانی‌ها در دولت جنابعالی کاشته شد و اکنون چیزی را درو می‌کنیم که خود حضرتعالی سالها شاهد کاشته شدن و روییدن آن بودید و متأسفانه در برابر آن سکوت یا رفتار تأییدآمیز داشتید.”
کروبی در ادامه این نامه نوشت: “معتقدم بلندترین گام در زمینه حذف و طرد نیروها دقیقا در زمانی برداشته شد که شورای نگهبان در آستانه انتخابات مجلس چهارم، تعداد زیادی از اصیل‌ترین نیروهای انقلاب و خدمتگذاران مردم را به بهانه‌های واهی رد صلاحیت کرد. آیا جناب‌عالی به خاطر ندارید که تعداد زیادی از این نیروها به استناد گزارشات غیر واقعی وزارت اطلاعات تحت مدیریت شما، رد صلاحیت شدند؟ آیا در جریان هستید، که بر اساس اخبار موجود، جرم اصلی همسر شهید رجایی که منجر به رد صلاحیت او شد، ادعای اهانت به جنابعالی و خانواده محترمتان بود؟ جناب‌عالی پس از برگزاری انتخابات بی‌سابقه مجلس چهارم که نخستین تجربه حذف گسترده نیروهای انقلاب تحت عنوان غیر قانونی نظارت استصوابی بود، با لبخندی رضایت‌آمیز روند برگزاری آن انتخابات را بسیار بسیار خوب دانستید. البته این خنده و ابراز رضایت، دولت مستعجل بود و یک سال بعد از آن در جلسه‌ تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری جنابعالی، به بغضی تاثرانگیز تبدیل شد.”
وی در ادامه افزود: “شما با اظهار نگرانی نسبت به فرسایش توان نخبگان، نشان دادید که بی‌توجهی به نخبگان را سمی مهلک برای کشور می‌دانید اما برای آن‌که مردم بدانند شما از روز نخست حفظ حرمت نخبگان را لازم می‌شمردید، خوب است علت سکوت خود در برابر حملات وحشیانه به تریبون سخنرانی برخی از نخبگان در دانشگاه اصفهان و سایر مراکز علمی و حتی بی‌پاسخ گذاشتن تظلم‌خواهی آنها را مطرح کنید. آیا جرم آن افراد جز این بود که با من و شما اختلاف نظر داشتند؟ مردم به خوبی به میزان قدرت شما و وزارت اطلاعات تحت مدیریت شما آگاهی دارند و می‌دانند در زمان مسوولیت جنابعالی، نیروی انتظامی در هماهنگی کامل با وزارت کشور بود. پس هرکس حق دارد از عدم شناسایی و مجازات عوامل حمله به نخبگان و ایجاد جو ناامنی برای آنها و نیز سکوت جنابعالی در برابر این اقدامات فرهنگ‌سوز که حتی تا مرحله‌ حمله به سینماها نیز پیش رفت تعجب کند و نگران تکرار آنها در دولت بعدی نیز باشد.”
کروبی اظهار داشت: “خوشحالم که بر توسعه و استقرار امنیت برای تداوم توسعه‌ اقتصادی سخن گفته‌اید و این تاکید را طلیعه نیکو برای ایجاد اطمینان در فعالان اقتصادی می‌دانم. اما توصیه می‌کنم برای آن‌که جدیت جناب‌عالی در این موضوع به خوبی آشکار شود، به سوالات موجود در مورد ورود وزارت اطلاعات به فعالیت‌های اقتصادی و شائبه‌هایی که درباره برخورد امنیتی عده‌ای از فعالان اقتصادی آن تشکیلات با رقبای اقتصادی خود وجود دارد، پاسخ دهید. قاعدتا جناب‌عالی استحضار دارید که یکی از گام‌های مهم دولت آقای خاتمی، تعطیل فعالیت‌های اقتصادی وزارت اطلاعات بود.
لابد به خاطر دارید که چگونه در سال‌های ابتدایی دهه‌ هفتاد، حتی آزادی‌های اولیه‌ جوانان توسط عده‌ای خودسر در خیابان‌های پایتخت سلب می‌شد اما هیچگاه عکس‌العملی جدی توسط جنابعالی مشاهده نشد. خاطره‌ گرفتاری‌هایی که در سال‌های 69 تا 72 برای عده‌ای از فعالان سیاسی به خاطر انتقاد از دولت به وجود آمد نیز هنوز از اذهان پاک نشده است و اکنون تنها راه اطمینان به آینده آن است که شما به صراحت نسبت به آن مسایل موضع‌گیری کنید.”

کروبی: چه کسی جرات می کند مرا رد صلاحیت کند؟!

یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: “کلمه رجال سیاسی در قانون اساسی به معنای مرد نیست بلکه شامل زنان نیز می‌شود و بر این اساس معتقدم نامزدی زنان برای انتخابات ریاست جمهوری هیچ‌گونه ایرادی ندارد.”
به نقل از ستاد انتخابات مهدی کروبی، وی با انتقاد از تفسیر شورای نگهبان از رجال سیاسی گفت: “اگرچه تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است، اما بنده به عنوان شخصی که تحصیلات حوزوی و سال‌ها تجربه‌ نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را دارد، معتقد منظور از کلمه‌ رجال در قانون اساسی شخصیتی است که هم شامل آقایان و هم شامل خانم‌ها می‌شود.”
وی افزود: “معتقدم هرچه امکان حضور خانم‌ها در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی بیشتر باشد، جامعه نفع بیشتری از آن می‌برد.”
مهدی کروبی درخصوص علت شرکت خود در انتخابات مجلس هفتم با وجود ردصلاحیت گسترده‌ نامزدهای اصلاح‌طلب گفت: “بنده قصد نداشتم در انتخابات مجلس هفتم شرکت کنم، اما با اصرار و فشار دوستان در صحنه حاضر شدم و پس از ورود اعلام کردم که به هیچ وجه انصراف نخواهم داد.”
وی افزود: “من عدم شرکت در این انتخابات را از آن جهت که رییس مجلس بودم و سابقه‌ طولانی در نظام داشتم، به ضرر انقلاب و نظام می‌دیدم؛ چرا که احساس می‌کردم انصراف من مقابله با حکومت و نظام تفسیر می‌شود.”
کاندیدای اصلاح‌طلبان عملگرا تصریح کرد: “در جلسه‌ای که به همین منظور با آقایان خاتمی، موسوی بجنوردی و دوستان دیگر داشتم، به صراحت گفتم که بنده در این انتخابات قربانی می‌شوم ولی بین بد و بدتر گرفتار شده‌ایم و چاره‌ای جز این نداریم.”
کروبی درخصوص علت انصراف خود بعد از برگزاری انتخابات نیز گفت: “علت انصراف من به صورت مکتوب وجود دارد که در آن نوشته‌ام چون انتخابات برگزار شده است و دشمن دیگر نمی‌تواند از عدم حضورش در انتخابات سوءاستفاده کند انصراف می‌دهم.”
وی در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال ردصلاحیتش گفت: “چه کسی جرات می‌کند مرا ردصلاحیت کند. چه کسی از من انقلابی‌تر و به امام نزدیک‌تر بود که بخواهد مرا ردصلاحیت کند.”

 

هاشمی: مانعی برای حضور زنان وجود ندارد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: “هیچ مانع شرعی و سیاسی برای حضور گسترده زنان در عرصه‌های مختلف وجود ندارد.”
به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای اتحادیه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح اهداف و ضرورت دانشگاه آزاد گفت: ‌”از آرزوهای مردم و مسوولان، تامین هزینه‌های تحصیل در همه سطوح توسط دولت است.”
رفسنجانی تصریح کرد: “اما بدون مشارکت مردم، امکان ایجاد بستر و فضای تحصیل برای همگان عملی نیست.”
وی تاکید کرد:‌ “باعث اندوه و تاسف است که برای افراد مستعد و طالب علم و دانش فضای تحصیل فراهم نباشد.”
هاشمی با اشاره به اینکه بخشی از این هدف توسط دانشگاه آزاد تامین گردید، ‌افزود: “تا رسیدن به اهداف عالیه کشور برای تامین تحصیلات عالیه، راه زیادی وجود دارد.”
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: “مسیر سعادت و سربلندی جامعه،‌علم و دانش است.”
وی در پاسخ به سوالی در مورد راهکار حل مسئله هسته‌ای گفت: “با حوصله و منطق می‌توانیم به اعتماد برسیم.”
هاشمی در پاسخ به سوالی در مورد نقش زنان در جامعه گفت:‌ “پس از انقلاب، زیربنای حضور زنان در جامعه بدلیل تحصیلات عالیه فراهم شده است.”
وی در پاسخ به سوالی در مورد نقش رسانه‌ها گفت: “در عصر انفجار اطلاعات لازم است به ابزار اطلاع رسانی توجه ویژه شود.”
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ‌”هنر و ذوق در فضای اجباری نه تنها رشد نمی‌کند بلکه در جا می‌زند و عقب گرد خواهد داشت.”

قالیباف نقدهای جدی بر عملکرد هاشمی دارد

رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در خراسان با رد انصراف قالیباف به نفع هاشمی گفت: “این اتفاق نمی‌افتد چرا که قالیباف نقدهای جدی بر عملکرد هاشمی دارد که خصوصی سازی بی قید و بند از آن جمله است.”
محمد ریاحی به خبرنگار فارس در مشهد گفت: “بدون تردید حضور آقای هاشمی در مشارکت حداکثری مردم اثر می گذارد و آقای قالیباف هم از ابتدا گفته بود که با جدیت در انتخابات حاضر می‌شویم و حضور دیگر کاندیداها در حضور من تاثیری ندارد.”
ریاحی در خصوص انصراف قالیباف در برابر هاشمی خاطر نشان کرد: “قالیباف از ابتدا هم گفته بود که رقیب اصلی من هاشمی است و ما نیز از آمدن رقیب اصلی ایشان خوشحال شدیم.”
وی افزود: “آقای قالیباف خصوصی‌سازی در حوزه مالکیتی را به طور جدی نقد کرده و داوری دولت را در این مورد مطرح می کنند.”

هاشمی، اول - قالیباف، دوم

نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران نشان می‌دهد از بین کاندیداهای نهمین دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و قالیباف به ترتیب مقام اول و دوم را به خود اختصاص داده است.
به نقل از روابط عمومی ایسپا، نتایج نظرسنجی که در مناطق 22 گانه شهر تهران با روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای و با حجم نمونه 1803 نفر اجرا شده حاکی از آن است که احتمال مشارکت 945 درصد از شهروندان مورد بررسی در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری زیاد، 69 درصد متوسط و 423 درصد کم می‌باشد.
همچنین میزان آرای کاندیداهای مطرح بدین شرح است: 1- آقایان هاشمی رفسنجانی 626 درصد،‌2- قالیباف 914 درصد، 3- ولایتی 810 درصد، 4- لاریجانی 97 درصد، 5- کروبی 35 درصد، 6- احمدی نژاد 25 درصد، 7- معین 94 درصد، 8- مهر علیزاده 41 درصد، 9- رضایی 41 درصد، 10- اصغرزاده 20 درصد.
ضمناً 1 درصد اعلام کرده‌اند که به هیچ کدام رای نخواهند داد، 815 درصد نیز گفته‌اند که اصلاً در انتخابات شرکت نخواهند کرد و 74 درصد نیز در این خصوص تصمیم نگرفته‌اند.

 

اصغرزاده خواستار تحصن خاتمی در محل شورای نگهبان شد

دبیرکل حزب همبستگی از خاتمی خواست با تحصن در شورای نگهبان برای آزادی انتخابات تلاش کند.
به نقل از ستاد انتخابات این کاندیدا، ابراهیم اصغر زاده که در دیدار با جمعی از حقوقدانان و وکلای دادگستری سخن می گفت، اظهار داشت: “رییس جمهوری حتی با تحصن در شورای نگهبان که شده نباید بگذارد آزادی انتخابات مردم زیر سوال برود.”
کاندیدای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: “رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی و وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات باید انتخاباتی آزاد را برگزار کنند.”
اصغرزاده گفت: “اینکه گفته شود مسئولیت آزاد بودن انتخابات برعهده شورای نگهبان است، فرار از مسئولیت است و نباید خاتمی اجازه دهد انتخابات دیگری به مانند انتخابات مجلس هفتم به نام او ثبت شود.”
وی یادآور شد: “حتی اگر لازم باشد شخص رئیس جمهور باید برود و در شورای نگهبان متحصن شود و نگذارند آزادی انتخاب مردم زیر سؤال برود.”
اصغرزاده، بالاترین مصلحت نظام را برگزاری یک انتخابات آزاد، رقابتی و عادلانه توصیف کرد و گفت: “اگر رئیس‌جمهوری و مجری انتخابات نتوانند آزادی یک انتخابات را تامین کند، چگونه می‌خواهند حقوق ملت را استیفا نماید.”

 

الخلیج: قالیباف بخت برتر انتخابات است

روزنامه اماراتی الخلیج نوشت: “در صورت اجماع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در جبهه محافظه‌کاران ایران بر “محمد باقر قالیباف ” بخت پیروزی وی در انتخابات بیشتر خواهد بود.”
الخلیج نوشت: “قالیباف از پایگاه مردمی وسیعی در بین دانشجویان دانشگاهی برخوردار است و در عین حال مخالف برخورد خشونت آمیز با پدیده بد حجابی در تهران است.”
این روزنامه با اشاره به اینکه برخی از نامزدهای برجسته در جناح محافظه‌کار و اصلاح طلب برای ریاست جمهوری نام نویسی کرده‌اند، نوشت: “ظاهرا همگی در حیرت و سرگردانی بسر می‌برند زیرا برخی از نامزدهای جبهه محافظه‌کار انصراف را رد کردند و تصمیم به ادامه رقابت و مبارزه با هاشمی رفسنجانی گرفتند.”
الخلیج به نقل از جدیدترین نظرسنجی‌ها نوشت: “هاشمی همچنان در صدر نظرسنجی‌ها قرار دارد و بعد از آن محمد باقر قالیباف و مصطفی معین قرار دارند.”
این روزنامه به نقل از ناظران سیاسی نوشت: “محافظه‌کاران تندرو درخواست برادران محافظه کار میانه رو خود را برای پیوستن به جبهه رفسنجانی رد کردند.”
الخلیج نوشت: “انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری ایران شاهد شکاف‌های خطرناک در نیروهای انقلاب خواهد بود.”