پاسدارانی که در عراق شهید می شوند

نویسنده
لوریان لوژور

» نگاه لوریان لوژور

سران شیعه ایرانی پیشروی و استقرار جهادگرایان سنی دولت اسلامی در شمال عراق را به مثابه یک تهدید بزرگ می دانند. علی رغم تکذیب های متعدد رسمی، حضور اعضای سپاه پاسداران در خاک عراق تأیید شده است.

درست به مانند سوریه که تهران از مدت ها پیش اعزام هرگونه پیکارجو برای مبارزه در کنار نیروهای بشاراسد را انکار می کرد، اولین اطلاعات به دست آمده دراین زمینه نشان می دهد که نیروهای ایرانی در ارتش دولت عراق دخالت مستقیم دارند. یک نهاد خبرگزاری متعلق به بسیج، به عنوان یک نهاد شبه نظامی تحت کنترل سپاه پاسداران، خبر داده که سرهنگی به نام کمال شیرکانی، که در اوایل ماه ژوئیه با یونیفرم سپاه در لواسان به خاک سپرده شد، در عراق و جریان در حمله به توپخانه پیکارجویان خلافت اسلامی داعش کشته شده است. این نهاد خبررسانی در ادامه نوشته که شیرکانی “بخاطر انجام مأموریت دفاعی خود” از مقبره ای در سامرا که برای شیعیان مقدس است کشته شد.

تهران از ابتدای حملات داعش در ماه ژوئن بر حمایت خود از دولت بغداد و ریاست نوری المالکی تأکید کرده است. رییس جمهور ایران، حسن روحانی، وعده داده که دولت اش در صورتی که سران عراقی تقاضای کمک کنند، برای مقابله با تهدیدها به آنها یاری خواهد رساند. به گزارش چندین سایت خبری ایرانی، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، به عنوان نیروی ویژه عملیات برون مرزی سپاه پاسداران، اخیراً به بغداد سفر کرده.

محسن سازگارا، یکی از حامیان انقلاب ۱۹۷۹ و عضو بنیانگذار سپاه پاسداران که از مدت ها قبل به مخالفت با حکومت اسلامی پرداخت و امروز نیز در ایالات متحده در تبعید بسر می برد، دراین خصوص می گوید: “زمانی که پیکارجویان داعش به بخش های شیعه نشین عراق رسیدند، سپاه پاسداران از قبل نیروهایی در محل داشت تا با آنها بجنگند.”

ازسوی دیگر، به نوشته مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن، ایران چندین فروند جنگنده سوخوی ۲۵ به عراق تحویل داده و این درحالی است که در میان نیروهای مسلح ایران، تنها سپاه پاسداران این نوع جنگنده ها را در اختیار دارد. این مؤسسه می نویسد: “ظاهراً این جنگنده ها با خلبانان ایرانی به عراق تحویل داده شده اند.” ولی این مؤسسه مشخص نکرده چه کسی این جنگنده ها را در زمان نبردها در عراق هدایت خواهد کرد. این حضور نظامی ایران به خوبی توضیح می دهد که چرا روند پیشروی دولت اسلامی در سامرا متوقف شد، درحالی که نیروهای آن قبل از این حضور از تزلزل ارتش عراق برای پیشروی سریع خود سود برده بودند. دیگر دلیل انسجام در جبهه مقابل دولت اسلامی، جنبش شبه نظامیان شیعه عراقی بوده که سال هاست به لحاظ مالی مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند.

به گفته یک مسؤول عالی رتبه دستگاه امنیتی عراق، در حدود ۲۰ هزار شبه نظامی عراقی که توسط ایران آموزش دیده و حمایت مالی شده اند، درحال حاضر از بغداد تا سامرا و همچنین در مناطق روستانشین جنوب پایتخت مستقر گشته اند. همین مسؤول می افزاید که چندین هزار پیکارجوی ایرانی از سوریه به عراق منتقل شده و برخی از این افراد به یگان هایی رفته اند که متعلق به نیروهای امنیتی وابسته به وزارت کشور و وزارت دفاع عراق هستند.

به علاوه، منبعی نزدیک به یک جنبش مسلح شیعه فعال در سوریه، که از دو سال پیش در حمایت از حکومت بشاراسد برخاسته، ده ها عضو حزب الله نیز در عراق مستقر شده اند. به گفته همین منبع، اینها پیکارجویان جنگ طلبی هستند که وظایف فرماندهی و هماهنگی عملیات را برعهده دارند. یکی از آنها، ابراهیم الحاج، از فرماندهان نبرد ۲۰۰۶ علیه اسراییل، اخیراً در شمال عراق در نزدیکی موصل کشته شده. موصل دومین شهر بزرگ عراق است که داعش از همان ابتدای حملاتش در ماه ژوئن آن را به تسخیر خود در آورده است.

منبع: لوریان لوژور، ۵ اوت