افزایش بازداشتی های القاعده در ایران

نویسنده
شیرین کریمی

» قصد عملیات خرابکارانه داشتند

در حالی که جمهوری اسلامی در یک دهه اخیر همزمان از سوی غرب، کشورهای عرب و القاعده متهم به بازداشت و نگهداری اعضای بزرگترین سازمان تروریستی جهان بوده است، روز گذشته یک فرمانده نیروی انتظامی خبر از بازداشت پنج عضو دیگر این سازمان در کرمان داد.

“قصد انجام عملیات خرابکارانه در کشور را داشتند.” این را روز گذشته سردار حسین چناریان پس از آن اعلام کرد که در آیین تجلیل از خبرنگاران کرمان خبر از بازداشت 5 تن از عوامل سازمان القاعده در  این استان داد. فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان  خاطر نشان کرده پرونده این افراد که قصد وارد کردن  “سلاح و مهمات و مواد منفجره” به خاک ایران را داشته اند به مسئولان اداره اطلاعات واگذار شده است.

این مقام انتظامی ملیت دقیق افراد بازداشت شده را مشخص نکرده اما گفته است آنان اهل کشورهای همسایه در غرب ایران هستند.

 

اعتراض مقابل سفارت
سه هفته پیش از موضع گیری سردار چناریان در کرمان، پایتخت بریتانیا شاهد برگزاری تظاهرات شماری از اسلام گرایان بود که به بازداشت  افراد القاعده توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی معترض بودند. آن ها در خیابان  ”نایتزبریج” لندن مقابل سفارت جموری اسلامی گرد آمده بودند تا ناراضایتی خود را از سیاست های تهران اعلام کنند: “حکومت ایران مدعی است شریعت اسلامی را اجرا می‌کند این در حالی است که رهبران گروه‌های اسلام‌گرا را به همراه خانواده‌های خود در بازداشت دارد.”

 پیش از برگزاری این تظاهرات، روزنامه القدس العربی، با انتشار گزارشی نوشته بود تعدادی از اعضای ارشد القاعده به همراه خانواده های خود در ایران و تحت اقامت اجباری هستند. این نشریه چاپ لندن در مطلب مذکور به نام های مصطفی حامد (ابوولید) از اعضای ارشد و قدیمی القاعده، ابوحفص ( از معاونان مهم اسامه بن لادن) اشاره کرده بود.
القدس العربی همچنین در حالی به نام سلیمان ابوغیث (سخنگوی سابق القاعده) به عنوان دیگر زندانی جمهوری اسلامی اشاره کرده بود  که شهریور سال گذشته به ادعای روزنامه “الرای العام” وی به همراه چند نفر از سران این تشکیلات -ـ که مدت‌ها در ایران زندانی بودند ـ- آزاد شده و به افغانستان بازگشته اند. این جریده کویتی نوشته بود القاعده برای آزادی زندانیان خود به یک توافق چند مرحله ای با جمهوری اسلامی رسیده  است.

20 عضو خاندان بن لادن در ایران

تیرماه سال 89 عمر بن لادن فرزند چهارم رهبر سابق القاعده، از حضور 20 تن از اعضای خانواده بن لادن در ایران خبر داده بود؛اما به گفته وی “این افراد درمحلی در تهران زندگی می‌کنند و بدون مجوز نمی‌توانند آن محل را ترک کنند یا تماس تلفنی برقرار کنند.”

در همان زمان خبرگزاری رویترز  گزارش داد ایمان خواهر عمر بن لادن به سفارت عربستان در تهران پناهنده و پس از آن به سوریه منتقل شد.

 

تاریخچه بازداشت

گفتنی است پس از حمله نظامی ایالات متحده و ناتو به افغانستان در سال 2001 به تلافی عملیات تروریستی یازدهم سپتامبر، گروهی از اعضای القاعده به ایران گریختند. تعدادی از این افراد توسط ماموران امنیتی و انتظامی دستگیر شدند، با این حالجمهوری اسلامی تا مدت ها حضور این افراد در ایران را تکذیب اما سرانجام در سال ۱۳۸۳ اعلام کرد  چند نفر از اعضای القاعده در زندان‌ هستند.
سرشناس ترین چهره بازداشت شده سیف العدل، عضو مصری سازمان القاعده و از معتمدان بن لادن بود که بیش از هشت سال در بازداشت جمهوری اسلامی به سر برد.

مقامات اطلاعاتی در واشنگتن  بر این باورند که وی در سال 2008 بر اساس یک توافق مبادله میان جمهوری اسلامی و القاعده به این سازمان تحویل داده شده است. در مقابل آزادی سیف العدل، حشمت الله عطار زاده کارمند کنسولگری جمهوری اسلامی در پاکستان که ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۸۷ در شهر پیشاور  ربوده شده بود به ایران بازگشت.

 خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی هم در فروردین ماه ۱۳۸۹ از آزادی حشمت‌الله عطار زاده توسط “سربازان گمنام امام زمان” ( ماموران وزارت اطلاعات) خبر دادند.

 

بازداشتی سابق، رهبر جدید

ایالات متحده و اروپا بارها جمهوری اسلامی را به دلیل عدم تحویل اعضای القاعده به کشورهایی که به آن تعلق دارند، انتقاد کرده است. سازمان های اطلاعاتی غربی اعتقاد دارند نگه داری و آزادی این افراد توسط تهران باعث می شود آن ها از دستیابی به اطلاعاتی که می تواند منجر به محدود کردن فعالیت های تروریستی القاعده شود باز بمانند.

 دولت نخست جورج بوش بارها از جمهوری اسلامی خواسته بود سیف‌العدل و دیگر اعضای القاعده در ایران را به این کشور تحویل دهد. اما جمهوری اسلامی گفته بود تنها حاضر است اعضای القاعده را با رهبران سازمان مجاهدین خلق در عراق معاوضه کند.

اخبار تایید نشده حاکی از آن است که پس از کشته شدن اسامه بن لادن توسط نیروهای ویژه آمریکایی در پاکستان، رهبران ارشد القاعده سیف العدل را به عنوان “رهبر موقت” این سازمان تروریستی برگزیده اند. آن ها همزمان مشغول جمع آوری رای اعضا برای بیعت با ایمن الظواهری به عنوان جانشین رسمی بن لادن هستند.

از انور الاولاکی واعظ تندرو یمنی-آمریکایی هم به عنوان یکی دیگر از کاندیداهای جانشینی بن لادن یاد می شود؛ فردی که رابطه خوبی با جمهوری اسلامی ندارد.

پاییز سال گذشته وی با ارسال یک نوار ویدئویی، سنی‌های منطقه خلیج فارس را اولین قربانی “سلطه‌جویی” جمهوری اسلامی دانسته و مقامات جمهوری اسلامی را متهم به اشاعه “ایدئولوژی انحرافی شیعی‌گری” خود در یمن کرده بود.

جمهوری اسلامی در سال های اخیر از سوی مقامات یمنی و عربستان متهم به حمایت از شورشیان زیدی شده است. این افراد در مناطق شیعه نشین شمال یمن به سر می برند.