پرونده سازی برای روزنامه نگاران

نویسنده
نازنین کامدار

» تشدید فضای امنیتی در فیس بوک

یک هفته پس از آنکه سخنگوی قوه قضاییه، فعالان سیاسی و روزنامه نگاران و دانشجویان را به برخوردهای خشن تر تهدید کرد و گفت که “قوه قضاییه با عوامل فتنه ۸۸ در صورت متشنج ساختن فضا برخورد می کند”، یک سایت وابسته به عوامل امنیتی سپاه پاسداران فهرستی را به شکل حروف اول اسامی افراد به همراه شماره شناسنامه آنها منتشر کرده و اعلام کرده است که برای آنها پرونده سازی شده و به زودی بازداشت خواهند شد.

دور جدید تهدید فعالان سیاسی و روزنامه نگاران که با نزدیک شدن به روز دانشجو شدت گرفت، همچنان در رسانه های افراطی پیگیری می شود. تهدید هایی که نه تنها روزنامه نگاران که حتی شهروندانی که خواهان بازگشت به کشور هستند را نیز شامل می شود.

بر اساس این گزارش، سایت “صلح نیوز”، سایتی که خبر پیوستن اش به شبکه سایت های موسوم به “عماریون” را سایت های “گرداب” و “بولتن نیوز” چندی پیش اعلام کرده بودند، اسامی موجود در این فهرست و خبرپرونده سازی برای آنان را به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده است.

منبع آگاه این سایت گفته است: “به زودی با عناصر فعال تیم رسانه ای جریان فتنه که با آغاز فعالیت دولت یازدهم فعالیت های ساختار شکنانه خود را از سر گرفته اند به دلیل اتهامات امنیتی و همچنین ارتباط با عناصر ضد انقلاب برخورد می شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته این افراد که در ایام فتنه مدیریت چند نهاد رسانه ای را بر عهده داشته اند متهم به ارتباط با بیگانه هستند. این افراد با عفو و رافت نظام از زندان آزاد شدند اما با آغاز فعالیت دولت یازدهم فعالیت های ساختار شکنانه خود را با ایجاد شبکه های محفلی از سر گرفته اند. این افراد که هویت و سوابق و کلیه عملکردهای آنها از سوی نهادهای نظارتی مورد رصد و ثبت و ضیط قرار گرفته است همچنان تحت نظر هستند”.

این منبع آگاه افزوده است: “تحریک و تشویق پیاده نظام رسانه ای جریان فتنه برای قلم فرسایی علیه مسئولان کشور در شبکه های اجتماعی، کمک های مالی به این افراد بکارگیری آنها در رسانه های دولت ارتباط با رسانه های ضدانقلاب و نشر مطالب موهن در رسانه های خارجی از جمله اتهامات این افراد است. برای کلیه این افراد پرونده تشکیل شده است که به زودی در این رابطه تصمیم گیری نهایی اتخاذ خواهد شد”.

این منبع آگاه، اول اسم افراد و شماره شناسنامه آنها را اینچنین اعلام کرده است: “(ر- م) شماره شناسنامه ۱۲٫٫۱(س-د) شماره شناسنامه ۲…۴(-خ)شماره شناسنامه ۵..۲ (م-ط) شماره شناسنامه ۳…۴، (ش-غ) شماره شناسنامه ۱۵..۳، (س-ل)شماره شناسنامه ۳٫٫۴۸، (ن-ل-ی) شماره شناسنامه ۸۷٫٫۵، (ی-ل)شماره شناسنامه ۴۳٫٫۳ و (ک-ب) شماره شناسنامه ۶…۳”.

 گفتنیست که این تهدید ها یک روز پس از آن صورت می گیرد که رئیس کارگروه مصادیق مجرمانه از فیس بوک به عنوان دشمن جمهوری اسلامی یاد کرد و شهروندان را تهدید کرد که در صورت فعالیت در این شبکه اجتماعی مورد پیگرد قرار می دهد.

همزمان با انتشار این خبر، همین سایت اعلام کرد که علیرضا درویش، روزنامه نگار زرتشتی توسط عوامل اطلاعاتی و به جرم فعالیت در فیس بوک بازداشت شده است.

به گزارش فارس، در خراسن شمالی نیز ۵ دختر و پسر زیر ۲۰ سال به اتهام انتشار عکس های خلاف عفت در فیس بوک، دیروز بازداشت شده اند.

رئیس پلیس فتای خراسان شمالی گفته است: “این متهمان طی فعالیت‌های شبانه‌روزی پلیس فتا و رصد فضای مجازی شناسایی شدند. این افراد متهم شامل چهار جوان پسر و یک دختر بودند که همگی زیر ۲۰ سال سن دارند. ۱۱ کافی‌نت نیز به خاطر تخلف پلمب شدند”.

بر اساس این گزارش، طی دو هفته گذشته تریبون های حکومت ایران از نماز جمعه تا سایت ها و روزنامه ها، مدام از “فعال شدن مجدد فتنه گران” سخن گفته اند و تهدید کرده اند که با آنها برخوردهای تندی خواهد شد.

این در حالیست که تهدیدها در خصوص شهروندان خارج از ایران هم شدت گرفته و پس از آنکه احمد جنتی در نماز جمعه دو هفته قبل اعلام کرد که “با فتنه گران فراری به محض بازگشت به کشور برخورد خواهد شد”، دستکم دو ایرانی به دلایلی نامعلوم بازداشت شده اند.

این اظهارات او در حالی بود که محمود علوی، وزیر اطلاعات پیش از این از امکان بازگشت آزادانه فعالان سیاسی به کشور خبر داده بود.

برخورد ها با روزنامه نگاران و فعالان سیاسی در حالی به فضای مجازی و فیس بوک کشیده شده که چند روز پیش از این حسن روحانی وعده داده بود که فضای امنیتی در کشور رفته رفته از بین می رود.