دارندگان تابعیت مضاعف حق تصدی 'مشاغل حساس' در ایران را ندارند

نویسنده

مجلس ایران فهرست کسانی را که از تصدی “مشاغل حساس” در جمهوری اسلامی محروم هستند تصویب کرده است.

روز سه شنبه، ۱۷ آذر (۸ دسامبر)، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح “نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل خاص” فهرست کسانی را تصویب کردند که تصدی “مشاغل حساس” توسط آنان ممنوع است.

این فهرست شامل دارندگان تابعیت مضاعف نیز می‌شود. در تبصره مربوط به این ماده از طرح فوق در عین حال تاکید شده است که این مصوبه نافی اعمال ماده ۹۸۹ قانون مدنی مصوب سال ۱۳۰۷ و اصلاحات بعدی آن و همچنین ماده ۹۸ قانون مدیریت خدمات کشور نیست. طبق ماده ۹۸۹ قانون مدنی، دولت ایران ترک تابعیت توسط شهروندان این کشور را بدون طی مراحل قانونی و کسب مجوز لازم “کان لم یکن” می‌داند و آنان را همچنان تبعه ایران می‌شناسد. ماده ۹۸ قانون مدیریت خدمات کشور مقرر می‌کند که خروج از تابعیت ایران یا قبول تابعیت خارجی موجب انفصال از خدمات دولتی خواهد شد.

براساس مصوبه روز سه‌شنبه مجلس، سایر کسانی که از تصدی مشاغل حساس منع شده‌اند عبارتند از “کسانی که به اسلام و نظام جمهوری اسلامی، ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی اعتقاد و التزام عملی ندارند، کسانی که در تحکیم مبانی رژیم سابق نقش موثر داشته‌اند، وابستگان تشکیلاتی به احزاب سازمان‌ها و گروه‌های محارب، معاند و غیرقانونی و اعضای فرقه ضاله و مروجان افکار انحرافی و عرفان‌های کاذب و همچنین کسانی که به جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و حدود شرعی محکوم شده‌اند.” پیروان ادیان شناخته شده در جمهوری اسلامی، باید نسبت به دین خود التزام عملی داشته باشند.

بی بی سی