جان کری: شکاف‌ها جدی است

نویسنده
گاردین

» گزارش گاردین از مذاکرات هسته‌ای ایران

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برای خروج از بن‌بست برنامه هسته‌ای ایران، برای روز دوم هم در وین ماند تا با همتای ایرانی خود، محمدجواد ظریف گفتگو کند.

کری در هتلی در وین، وارد گفتگویی جدی و طولانی با محمدجواد ظریف شد. این گفتگوها شش روز پیش از پایان مهلت دستیابی به توافق جامع بین ایران و شش قدرت جهانی، در مورد حجم و شکل برنامه هسته‌ای ایران در آینده انجام گرفت و در حال حاضر در پاره‌ای از مسایل به بن‌بست رسیده است.

 مهمترین مانع بر سر دستیابی به توافق جامع این است که آیا ایران غنی‌سازی در مقیاس صنعتی داشته باشد و بتواند سوخت هسته‌ای برای نیروگاه بوشهر را خود تولید کند، یا این‌که در حد غنی‌سازی تحقیقاتی باقی بماند و متکی به واردات سوخت از روسیه باشد؟

دیپلمات‌ها گفته‌اند که کری و ظریف به دنبال مصالحه‌ای هستند که توافق را تا روز یکشنبه ممکن سازد یا این‌که با پیش‌بینی توافق جامع در مورد تمدید مهلت به توافق برسند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: “در این مذاکرات  باید درباره مسایل زیادی صحبت شود، خصوصا به این دلیل که مهلت ۲۰ ژوئیه به سرعت نزدیک می‌شود. یکی از دلایلی که جان کری به وین آمد این بود که با محمد جواد ظریف گفتگوهای مفصلی بکند و میزان اراده او برای اتخاذ تصمیم‌های لازم را ارزیابی کند. این گفتگوها بسیار جدی و بصورت بالقوه طولانی است. آقای وزیر زمان لازم برای این گفتگوها را اختصاص خواهد داد و به همین دلیل است که امروز دوباره مذاکره خواهند داشت تا امکان پیشرفت را بررسی کنند.”

ظریف به خبرنگاران گفت، مذاکرات یکشنبه شب “پیشرفت‌های مهمی” داشته است.

کری کمی پس از سخنان رهبر ایران به وین رسید. آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود کشورش خواستار توان غنی‌سازی در حدود ۱۰ برابر اندازه کنونی است.

دیپلمات‌های غربی عنوان کرده‌اند که تمدید مذاکرات بیهوده خواهد بود و اعتقاد دارند بدون نشانه‌ای از انعطاف از جانب تهران این کار سودمند نیست.

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: “ما اعتقاد داریم تمدید مهلت هیچ سودی نخواهد داشت؛ یا حالا یا هیچ‌وقت.”

به نظر می‌رسد کری و ظریف در مورد احتمال توافق فازبندی شده گفتگو می‌کنند که طی آن ایران توان غنی‌سازی خود را در چند سال آینده تا چند هزار سانتریفیوژ محدود خواهد کرد و پس از آن بر پایه نیاز قابل مشاهده و افزایش شفافیت در مورد فعالیت‌های هسته‌ای، می‌تواند برنامه‌اش را توسعه بدهد.

روز یکشنبه، وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان برای حضور در مذاکرات به وین آمدند، اما همان بعدازظهر آن‌جا را ترک کردند و کری و ظریف را برای مذاکره در مورد مسایل اصلی تنها گذاشتند.

منبع:  گاردین - 14 ژوئیه 2014