فرانسه و چین، علیه غنی سازی

نویسنده

» مقاله گاردین در باره افزایش فشار بر ایران

ایران اکنون از سوی فرانسه و چین، که هر یک جداگانه پیش از ارائه گزارش هفته آینده، از تهران خواستند برنامه هسته ای خود را متوقف کند، تحت فشار قرار گرفته است.

نیکولای سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه روز جمعه پیگیری “وسواس گونه” ایران را برای توسعه توان هسته ای محکوم کرد و گفت هر گونه تلاش برای ساخت سلاح هسته ای نقض آشکار قوانین بین المللی است. هرچند وی امکان هرگونه اقدام سریع نظامی را نفی کرد ولی گفت فرانسه آماده است در صورتی که موجودیت اسرائیل به خطر بیافتد اقدام کند. او گفت: “فرانسه دست به سینه نمی ایستد.”

چین نیز از مقامات ایران خواست تا کمتر به مقابله جویی بپردازند و بطور کامل با آژانس بین المللی انرژی هسته ای، که قرار است هفته آینده گزارش خود را از بلند پروازی های هسته ای ایران منتشر سازد، همکاری کنند. یکی از مقامات گفت زمان آن رسیده که ایران از خود انعطاف و صداقت نشان دهد.

تهران ولی از سوی دیگر با اتهامات جدید آمریکا مربوط به توطئه ایران، خشمناک شده و جدال لفظی را تشدید کرده است.

در سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران در سال 1979، سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، واشنگتن را متهم به تروریسم علیه این کشور کرد.

او در میان جمعیتی که فریاد “مرگ بر آمریکا” سر داده بودند گفت مدارک جنایات آمریکا به سازمان ملل تسلیم خواهد شد. تا کنون سه دانشمند هسته ای ایران در سال های اخیر در ایران کشته شده اند.

ایران می گوید آمریکا و اسرائیل مسئول قتل آنها هستند، چرا که نام این افراد در فهرست افراد تحریم شده آمریکا قرار داشته  است.

جلیلی گفت: “آمریکا از تروریسم برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می کند… ما به سازمان ملل شکایت می کنیم.”

جمعیتی که در این مراسم شرکت کرده بودند ضمن دادن شعار هایی علیه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و تروریست خواندن او، از نیروی قدس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب ایران دفاع کردند.

آمریکا نیروی قدس را به عنوان طراح عملیات تروریستی قتل سفیر عربستان سعودی در آمریکا معرفی کرده است. ایران این اتهامات را رد کرده است و مجددا تکرار کرده است که قصد ندارد سلاح هسته ای بسازد. تهران می گوید برنامه هسته ای خود را فقط برای تولید برق دنبال می کند.

آژانس بین المللی انرژی هسته ای تا کنون با گزارشات خود این ادعای تهران را زیر سئوال برده است. انتظار می رود گزارش جدید آژانس تردید های بیشتری را در مورد برنامه هسته ای ایران ایجاد کند.

تخمین زده می شود که ایران اکنون مقدار کافی اورانیوم با غلظت بالا برای تولید چهار بمب هسته ای در اختیار داشته باشد.  دیپلمات های غربی نگران آن هستند که رژیم برخی از سانتریفوژ های خود را که برای تولید اورانیوم با غلظت بالا از آنها استفاده می کند، در مکان نظامی زیر زمینی و ضد حمله هوایی در نزدیکی قم مستقر کرده است.

آمریکا تلاش کرده است با تحریم ها فشار بیشتری به ایران وارد آورد، ولی کاخ سفیر از عمیق تر کردن تحریم ها، از بیم تاثیر بر بازار های نفت خودداری کرده است. به گفته لوس آنجلس تایمز، ضعف اقتصاد آمریکا باعث شده تا بارک اوباما در تصمیم خود تجدید نظر کند.

با این وجود یکی از مقامات امنیتی که خواست ناشناس بماند به رویترز گفته است که ایران همچنان نگرانی اصلی دولت آمریکا را تشکیل می دهد.

وی گفت معتقد است که ایران مایل نیست تعارض جدیدی را ایجاد کند و افزود که به نظر او جمهوری اسلامی در حال تولید سلاح هسته ای نیست.

برخورد چین البته تغییر عمده ای نکرده است و این کشور بارها از تهران خواسته است که با آژانس بین المللی انرژی هسته ای همکاری کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: “آژانس باید برخوردی بیطرفانه داشته باشد و از ایران بخواهد که بطور کامل همکاری کند.  ما با استفاده از زور در روابط بین المللی مخالف هستیم. در حال حاضر هر گونه تعارضی در خاورمیانه نادرست است.”

منبع: گاردین - 5 نوامبر